W dniach 22-25 stycznia br. miała miejsce 20. jubileuszowa edycja EFI Connect, dorocznego wydarzenia dla klientów i partnerów firmy EFI, tradycyjnie odbywającego się w amerykańskim Las Vegas. Mimo że EFI Connect istnieje już od dwóch dekad i organizatorom coraz trudniej zaskoczyć uczestników czymś nowym, to tegoroczne wydarzenie było pod wieloma względami wyjątkowe.
Innowacyjność i perfekcja realizacji
Po raz pierwszy w 20-letniej historii konferencji EFI Connect gospodarzem nie był Guy Gecht, który w ubiegłym roku ustąpił z funkcji CEO amerykańskiego koncernu, ale Bill Muir, mianowany przed 4 miesiącami na jego następcę. Przejął on obowiązki poprowadzenia firmy w kierunku EFI 4.0 (ukłon w stronę Industry 4.0) – z jego otwierającej wydarzenie prezentacji wynika, że kluczowa będzie nie tylko innowacyjność, ale także jej perfekcyjna realizacja w praktyce. Bill Muir uważa, że EFI musi włożyć jeszcze większy wysiłek w realizację prowadzonych projektów. Oznacza to skupienie się na kulturze wewnętrznej i zapewnienie, że każdy pracownik przekazuje swoje wyjątkowe doświadczenie klientom. Nowy CEO wierzy, że jeśli firma skoncentruje się na swojej kulturze i klientach, to kapitał, który pozwoli osiągnąć jej cele, zostanie optymalnie wykorzystany. Wątkiem przewodnim tegorocznej konferencji było wykorzystanie technologii EFI w mniej oczywistych obszarach – historie firm Free-man, jednej z największych globalnych firm eventowych i wystawienniczych oraz Cirque du Soleil, najsłynniejszego cyrku świata, dostarczyły uczestnikom niezliczonych pomysłów na wykorzystanie produktów i usług amerykańskiego koncernu, a także pozwoliły zrozumieć, w jaki sposób globalne organizacje postrzegają możliwości oferowane przez technologie EFI. Jednym z największych zaskoczeń wydarzenia była prezentacja 15-letniej Ariel Swedroe – wnuczki znanego architekta z Miami Roberta Swedroe, która wykorzystuje oryginalne projekty i kolaże dziadka do projektowania dynamicznie rozwijającej się linii wysokiej klasy kolekcji ubrań plażowych i odzieży damskiej oraz męskiej. Inteligentna opieka mentorska Angie Cohen z DesignLab w Miami, ogromne wsparcie rodziny oraz szkoła średnia z indywidualnym tokiem nauczania sprawiły, że ta nastolatka ma szansę stać się jedną z najgorętszych projektantek odzieży w nadchodzących dziesięcioleciach. Pokaz mody z jej projektami był kolejnym wspaniałym studium przypadku na temat mocy technologii cyfrowej w projektowaniu i realizacji.
Druk cyfrowy przyszłością branży tekstylnej
Według Adele Genoni, wiceprezes EFI Reggiani, druk cyfrowy jest przyszłością branży tekstylnej. Szybko zmieniające się kolekcje, krótkie serie obuwia, rosnąca personalizacja dóbr luksusowych oraz popyt konsumencki na zindywidualizowane elementy wystroju wnętrz to czynniki wpływające na jego dynamiczny rozwój. Firma nieustannie wprowadza na rynek nowe atramenty i środki chemiczne usprawniające procesy barwienia tkanin, jak również nowe urządzenia – największą ubiegłoroczną premierą EFI Reggiani była jednoprzebiegowa maszyna drukująca do tekstyliów BOLT. Wykorzystuje ona innowacyjną, łatwą w konserwacji, szybko uruchamianą głowicę drukującą z recyrkulacją, która zapewnia lepsze, bardziej jednorodne drukowanie i dłuższy czas sprawności. Dzięki najnowocześniejszej koncepcji głowicy drukującej i wysokowydajnemu systemowi dostarczania atramentu BOLT osiąga wydajność do 90 m/min (ponad 8000 metrów kwadratowych na godzinę) przy rozdzielczości 600x600 dpi. Oferuje wysokiej klasy obrazowanie w skali szarości (krople od 5 do 30 pikolitrów), a także najwyższej jakości druk w rozdzielczości 600x4800 dpi, co pozwala klientom na zaspokojenie pełnego zakresu potrzeb projektowych. John Henze, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu EFI Fiery dodał, że dedykowane wersje Fiery DesignPro i Fiery Image Viewer dodatkowo podnoszą produktywność w produkcji tekstyliów.
Spektakularne obrazy na każdym materiale
Ken Hanulec, wiceprezes ds. marketingu w dziale rozwiązań ink- jetowych firmy EFI podzielił się wizją amerykańskiego koncernu, zakładającą inspirowanie świata spektakularnym obrazem na dowolnym materiale. Aby pomóc w realizacji tej wizji, EFI kontynuuje rozszerzanie swojej oferty produktów w szerokim formacie, koncentrując się na stałym zmniejszaniu zużycia energii przy jednoczesnym rozszerzaniu opcji podłoży. Jedną z najważniejszych ubiegłorocznych premier była nowa seria Vutek h, powstała od podstaw na bazie dekady doświadczeń firmy EFI w zakresie technologii do produkcji oznakowań i grafik reklamowych z wykorzystaniem utrwalania UV LED. Nowa platforma drukująca wykorzystuje 7-pikolitrową technologię głowic drukujących UltraDrop ze skalą szarości, dzięki której podawanie kropli atramentu jest wyjątkowo precyzyjne i stabilne z arkusza na arkusz nawet przy wysokich prędkościach produkcyjnych. Drukarki są dostępne w konfiguracji 4- lub 8-kolorowej plus kolor biały, drukujące 9 warstw w jednym przebiegu (CMYK+biały+CMYK), jak również z możliwością drukowania w 5 kolorach (CMYK oraz biały) w jednym przebiegu. System Vutek h3 posiada 3 rzędy głowic drukujących, dzięki którym osiąga prędkość do 74 tablic/h (288 m2/h). Vutek h5 to pięć rzędów głowic drukujących i prędkość do 109 tablic/h (362 m2/h). W obu przypadkach osiągana jest rozdzielczość druku do 1200 dpi. Utrwalanie jest realizowane w technologii UV LED, system wyposażony jest również w możliwość pominięcia koloru białego w obu kierunkach druku, co przekłada się na ekonomikę produkcji.
Godne podkreślenia są również ubiegłoroczne innowacje w zakresie flagowej platformy EFI do druku na tekturze falistej – EFI Nozomi. Dotychczas maszyna drukowała z użyciem 6 kolorów (CMYK, pomarańczowy i fioletowy); teraz dostępny jest również kolor biały, który znacząco rozszerza możliwości. Dzięki białemu atramentowi producenci opakowań i displayów będą w stanie realizować imponujące nadruki w żywych kolorach bezpośrednio na tekturze falistej. Potężny interfejs EFI Fiery NZ 1000 – serce maszyny Nozomi C18000 – upraszcza proces tworzenia kolorów spotowych oraz kładzenia apli na drukowanych pracach.
Dodatkowo producent rozszerzył możliwości tej maszyny, dodając trzy nowe tryby druku:
– tryb PHOTO, który pozwala na uzyskanie 97 proc. zgodności z paletą barw PANTONE w druku sześcioma kolorami, przy wyłączonym limicie zużycia atramentów; stanowi on idealne rozwiązanie do realizacji prac wymagających wysokiego nasycenia i żywych kolorów;
– tryb POP nieznacznie ogranicza gamut barw, ale bez wyraźnego pogorszenia jakości druku i doskonale nadaje się do realizacji tych prac, które wymagają osiągnięcia balansu między wysoką jakością i oszczędnością atramentów;
– tryb ECO można stosować w celu osiągnięcia najniższego możliwego zużycia atramentów; jednocześnie znacząco ogranicza on skalę barw. Został stworzony dla tych producentów opakowań, którzy przede wszystkim oczekują niskich kosztów druku. Z drugiej strony nawet stosowany do drukowania na niepowlekanych arkuszach i przy prostych grafikach pozwala na osiągnięcie dobrych rezultatów.
Spotkania użytkowników danych technologii są wciąż doskonałym sposobem na wymianę doświadczeń, rozwój sieci kontaktów oraz dogłębne poznanie produktów i usług. Podczas tegorocznej edycji EFI Connect firma zadbała, aby oferta edukacyjna obejmowała zarówno potrzeby tych, którzy dopiero dołączyli do grona klientów i wciąż poznają ofertę koncernu, jak i wieloletnich użytkowników rozwiązań EFI. W konferencji uczestniczyli również partnerzy firmy EFI (jak Ricoh, Xerox, Konica Minolta, Zünd, OneVision, 3M, Duplo, Esko czy Kodak), aby pomóc dostawcom usług druku w tworzeniu bardziej wszechstronnych firm. EFI przeniosło punkt ciężkości na potrzeby swoich klientów i jest to świetny sposób na kontynuację corocznego wydarzenia Connect, którego kolejna edycja odbędzie się w dniach 21-24 stycznia 2020, oczywiście w Las Vegas. AN