W grudniu ub.r. w firmie Voigt Promotion został zainstalowany pierwszy w Polsce system EFI Vutek GS5500LXr PRO, wykorzystujący technologię Ultradrop. Inwestycji tej towarzyszyły zakup maszyny hybrydowej EFI Vutek GS3250 LX PRO Ultradrop, oraz oddanie do użytku nowej hali produkcyjno-biurowej zlokalizowanej w podszczecińskich Policach.
Początki firmy Voigt Promotion sięgają lat 80. ubiegłego wieku – wspomina Michał Makaruś, wiceprezes zarządu. – Rodzice mojego wspólnika, Klausa Voigt założyli firmę zajmującą się dekorowaniem wystaw, oklejaniem i wreszcie produkcją flag. Na początku lat 90. Klaus Voigt otworzył oddział w Polsce, do którego przeniesiono najpierw prace manualne, a później również całą produkcję. Główną specjalizacją firmy był zawsze druk na tekstyliach, początkowo realizowany za pomocą technologii sitodrukowej, a później – w miarę jej rozwoju technologicznego – także cyfrowej. Nowe milenium to okres intensywnego rozwoju naszej firmy w Polsce – kontynuuje Michał Makaruś. – Kupiliśmy działkę i wybudowaliśmy halę o powierzchni 1200 m2, która bardzo szybko okazała się dla nas za mała. Był moment, że mieliśmy w Szczecinie 3 lokalizacje, co było wyjątkowo uciążliwe z logistycznego punktu widzenia. Ponad pięć lat temu rozpoczęliśmy przygotowania do budowy hali produkcyjno-biurowej na działce zakupionej w podszczecińskich Policach – wymagała ona uzbrojenia, doprowadzenia mediów itp., więc projekt ten zaczynaliśmy naprawdę od początku.
Strategia wieloletnich relacji
Choć Voigt Promotion od ponad 20 lat działa na polskim rynku, to w gronie jej klientów rodzime firmy są naprawdę nieliczne. Ponad 90 proc. produkcji trafia na rynki zagraniczne – przede wszystkim do krajów skandynawskich, ale także do Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji i krajów Beneluksu. Klienci Voigt Promotion to przede wszystkim domy mediowe, duże agencje reklamowe oraz firmy produkcyjne, a współpraca z nimi odbywa się na zasadzie wieloletnich relacji biznesowych. Staramy się oferować naszym klientom produkt niemalże w 100 proc. wytworzony przez nas – zdradza Michał Makaruś. – Unikamy kooperacji, ponieważ chcemy mieć możliwie jak największą kontrolę nad wszystkimi procesami produkcji – tylko wtedy jesteśmy w stanie zagwarantować najwyższą jakość i terminowość. Sami wytwarzamy więc profile aluminiowe do produkcji backlightów, a oświetlenie LED produkowane jest specjalnie na nasze zamówienie w polskiej firmie. Nasi klienci, a wśród nich nie brakuje firm wyjątkowo wymagających, mogą więc liczyć na produkt w pewnym sensie unikalny. Naszą mocną stroną jest również serwis i doradztwo; usługi te – oprócz know-how w zakresie konstrukcji – stanowią o wartości dodanej, którą oferujemy z usługami druku. Myślę też, że za wieloletnimi relacjami stoi także nasza gotowość do rozwiązywania wszystkich problemów naszych klientów. Wieloletnie relacje łączą Voigt Promotion również z dostawcami – najlepszymi przykładami są firma EFI Vutek oraz jej polski dystrybutor – firma Reprograf. Pierwsze systemy drukujące z logo Vutek zostały zakupione jeszcze przed przejęciem belgijskiego producenta przez amerykański koncern EFI: Nasi klienci są bardzo wymagający, dlatego i my musimy być wymagający w stosunku do naszych dostawców. Współpracujemy wyłącznie z firmami mogącymi zaoferować nie tylko najnowsze technologie, ale także najwyższy poziom serwisu i wsparcia technicznego.
Przepis na sukces
Firma Voigt Promotion funkcjonuje na rynku o silnej presji cenowej, ale walka ceną nigdy nie była elementem jej strategii. Nie mamy wpływu na koszt surowców czy technologii, ale w dobie agresywnej konkurencji cenowej musimy uważnie przyglądać się kosztom i je racjonalizować – deklaruje Michał Makaruś. – W tym celu naszą działalność prowadzimy zgodnie z zasadami Lean Manufacturing – kryzys finansowy w 2008 nauczył nas, że zamówienia mogą przestać spływać dosłownie z dnia na dzień. W 2008 roku zatrudnialiśmy 100 osób, dziś ponad 70, produkując więcej. Czasy Bizancjum minęły, trzeba myśleć inaczej i zarządzać inaczej. Na pewno nie chcemy oszczędzać na technologii – w dłuższej perspektywie innowacyjne rozwiązania to nie tylko innowacyjna oferta, ale także oszczędności na kosztach energii itp. Na pewno wartością dodaną, którą oferujemy z usługami druku, jest doradztwo na każdym etapie realizacji zlecenia i bardzo zaawansowany serwis. Mamy własną, doświadczoną ekipę montażową, która dba o to, aby instalacje były perfekcyjne. Elastyczność i zdolność do odnalezienia się w każdej sytuacji to również nasza siła. Pomimo pewnej specjalizacji staramy się nie zamykać na określone aplikacje i bardzo elastycznie reagować na potrzeby klientów.
Przepis Voigt na sukces jest prosty do sformułowania, ale trudny w realizacji – nieustanne inwestycje. Nie wyobrażam sobie, żebyśmy choć na chwilę zatrzymali się w miejscu – mówi Michał Makaruś. – W nowe maszyny inwestujemy praktycznie co roku. Chcąc utrzymać jakość nie możemy pozwolić sobie na nietrafione rozwiązania. Rzeczywiście, nowa siedziba Voigt Promotion przypomina showroom firmy EFI Vutek – trzy maszyny do druku bezpośredniego i transferowego na tekstyliach serii EFI Vutek Fabri Vu 3360 EC, dwa rolowe systemy UV serii GS o szerokości 5 m i docelowo trzy o szerokości 3,2 m.
Myślenie perspektywiczne
Pod koniec grudnia ub.r. w dopiero co oddanej do użytku hali produkcyjno-biurowej o powierzchni ok. 4500 m2 pojawiły się dwie najnowsze inwestycje: rolowy system EFI Vutek GS5500LXr PRO i hybrydowy EFI Vutek GS3250LX PRO, oba z technologią Ultradrop. Nieustanny rozwój i pogoń za nowinkami technologicznymi to kolejne elementy naszej strategii biznesowej – wyjaśnia Michał Makaruś. – Stąd inwestycja w innowacyjną technologię utrwalania UV LED firmy EFI. Dzięki niej jesteśmy w stanie zaoferować naszym klientom jeszcze szersze portfolio aplikacji i spektrum mediów, które jesteśmy w stanie przetwarzać. Teraz bez problemów możemy zadrukowywać np. bardzo wrażliwą na temperaturę piankę Kappa czy folie statyczne. Utrwalanie LED wpisuje się również w naszą filozofię Lean Manufacturing – choć koszty inwestycji są wyższe, to zwracają się m.in. w postaci niższych opłat za energię. Nie bez znaczenia jest też fakt, że lampy LED mają nieporównywalnie dłuższą żywotność w stosunku do konwencjonalnych, a więc dzięki mniejszej częstotliwości przeglądów koszty eksploatacji urządzenia są niższe. Perspektywiczne myślenie przyświeca nam zresztą w każdym obszarze działalności – instalując oświetlenie w nowym zakładzie zdecydowaliśmy się na energooszczędne oświetlenie. Choć początkowo wymaga ono większej inwestycji, to zwraca się w czasie, poza tym jest ekologiczne. Z tych samych powodów przymierzamy się do instalacji baterii słonecznych na dachu hali.
Najnowsze nabytki Voigt Promotion są wyposażone w technologię Ultradrop, która łączy najmniejszą pojemność kropli atramentu dostępną w tej klasie urządzeń (7 pikolitrów) z wysoką jakością obrazu i niezrównaną prędkością drukowania. Dzięki możliwości nakładania na podłoże tak małych kropli atramentu i równoczesnego korzystania z czterostopniowej skali szarości oraz dwóch poziomów gęstości atramentu uzyskiwana jest wyjątkowo wysoka rozdzielczość obrazu. Technologia UltraDrop zapewnia gładkie przejścia tonalne i wyraźny tekst już przy wielkości 4 punktów. Technologia Ultradrop pozwalająca uzyskać kroplę wielkości 7 pikolitrów w maszynie 5-metrowej to moim zdaniem obecnie najwyższa jakość druku na rynku – uważa Michał Makaruś. – Dzięki niej będziemy mogli odróżnić się od naszej konkurencji – jesteśmy w stanie zaoferować klientom jakość zbliżoną do fotograficznej w aplikacjach wielkoformatowych, bez kompromisu w kwestii terminu realizacji zlecenia. Zresztą pracujemy na rzecz najbardziej ekskluzywnych marek, więc w naszym przypadku najwyższa możliwa jakość to konieczność.
Warto wspomnieć, że pogoń za innowacjami ułatwiają Voigt Promotion dotacje unijne, z których firma korzysta już od blisko 10 lat.
Plany rozwoju firmy zakładają m.in. rozbudowę hali o kolejne 4000 m2 powierzchni produkcyjnej i biurowej (docelowo powierzchnia zakładu wyniesie więc 8500 m2) oraz rozwój własnego transportu, który jeszcze bardziej uniezależni przedsiębiorstwo od firm zewnętrznych.
Niewielką część aplikacji realizowanych przez Voigt Promotion będzie można obejrzeć na tegorocznych targach RemaDays w Warszawie. AN