Lista życzeń
Prawie połowa respondentów jest zadowolona z jakości pracy swoich drukarek, jednakże część z nich nadal oczekuje pewnych udoskonaleń. Wielu marzy o krótszym czasie przygotowania do pracy, prostszej obsłudze panelu kontrolnego oraz lepszej instrukcji obsługi pomagającej użytkownikom w obsłudze maszyn. Poniżej zamieszczono listę potencjalnych udoskonaleń, które ankietowani chcieliby widzieć w nowych drukarkach.
Krajarki wbudowane w drukarkę
Wielu uczestników ankiety chciałoby widzieć wbudowany w drukarkę system służący do cięcia mediów. Pozostali posiadający krajarki oczekują trwalszych noży lub ostrzy, które sami mogą wymieniać. Spodziewają się, że krajarki te będą w stanie ciąć grubsze media takie jak płyty winylowe, płótno i grube papiery (tektury).
Obsługa
Obsługa drukarek powinna być uproszczona i mniej czasochłonna. Więcej części powinno być wymienialnych przez użytkowników tak, aby maszyna mogła zostać naprawiona bez wzywania serwisu. Ważne są łatwiejszy dostęp do głowicy drukującej w celu jej oczyszczenia, a także prosty sposób kalibracji szybkości podawania mediów.
Użytkownicy chcieliby też sami wymieniać głowice drukujące. Cykl czyszczenia powinien trwać krócej i dawać mniej odpadów w postaci tuszy i mediów, a także zapewnić lepszą pracę drukarki, gdy jest używana tylko okresowo. Oczekują oni również, ze producenci będą dostarczać obszerne instrukcje obsługi maszyn. Jest to istotne w przypadkach, gdy drukarka nie posiada gwarancji lub punkt druku znajduje się daleko od dealera.
Ustawienie i optymalizacja
Wielu użytkowników twierdzi, że procedury, wydruki kontrolne oraz optymalne ustawienie mediów są dobrze udokumentowane i działają prawidłowo. Jednakże pozostali chcieliby mieć dostępnych więcej wydruków kontrolnych do sprawdzania działania dysz, szybkości podawania mediów, ustawienia podgrzewaczy do suszenia mediów itp. Chcieliby oni mieć wzory wszystkich wydruków kontrolnych i odpowiadające im ustawienia udokumentowane w instrukcjach obsługi. Użytkownicy drukujący na materiałach o różnorodnej grubości postulują uproszczenie procesu dopasowywania wysokości głowicy drukującej. Powinien on być lepiej udokumentowany, a w przyszłości także zautomatyzowany. Pragnęliby oni również zoptymalizować ustawienia przy minimalnym zużyciu mediów.
Użytkownicy dostrzegają znaczną różnicę w jakości druku przy tej samej rozdzielczości w zależności od producenta programu RIP. Wielu z nich podobała się idea wbudowania do drukarki spektrofotometru, który optymalizuje automatycznie ustawienia i tworzy profile ICC.
Usuwanie awarii głowicy
Do awarii dochodzi, gdy media marszczą się (wysoka temperatura płyt odkształca media) i unoszą ponad powierzchnię płyt na tyle, że dochodzi do kontaktu z poruszającymi się głowicami. Zniszczeniu ulega druk, a równocześnie jest to potencjalnie bardzo szkodliwe dla głowic. Wielu użytkowników nigdy nie miało do czynienia z awarią głowic. Inni natomiast twierdzą, że awarie głowic wymagają wyłączania i włączania na nowo systemu, co może być bardzo czasochłonne. Wielu użytkowników domaga się lepszego transportu mediów i wprowadzenia mechanizmów przytrzymujących, które zapobiegałyby tego typu awariom.
Producenci drukarek z podgrzewanymi płytami powinni zrozumieć, że niektóre media odkształcają się pod wpływem temperatury i mogą powodować awarie głowic. Ankietowani chcieliby mechanizmu, który będzie zarówno chronił głowicę, jak i pozwalał na szybkie usuwanie awarii ułatwiając czyszczenie głowic i usuwanie mediów.
Transport mediów
Drukarki wielkoformatowe służące do drukowania grafiki eksponowanej w warunkach zewnętrznych powinny zapewniać prosty, niezawodny proces załadowania i transportu mediów. Zarówno prowadzenie mediów, jak i ich transport są kluczowymi czynnikami dla jakości druku, ale niestety wielu użytkowników podaje, że ma z nimi kłopoty. Kilku respondentów twierdzi, że silnik obsługujący system podawania w ich drukarkach nie może dać sobie rady z mediami o wyższych gramaturach. Niektórzy chcieliby widzieć w drukarkach prostszy sposób ładowania, łącznie ze zwiększeniem przestrzeni do wprowadzania mediów i lepsze zaciski na wałkach. Inni, powołując się na przypadki wygięcia i złamania plastikowych uchwytów, oczekują trwalszego mechanizmu podawania mediów.
Wnioski
Bazując na omawianej ankiecie można stwierdzić, że dostępne na rynku drukarki wielkoformatowe zapewniają druk wysokiej jakości. Ponad jedna trzecia respondentów wymienia jakość
jako najlepszą cechę ich drukarek, a wielu podkreśla, że dobra jakość druku jest tym, co cenią najbardziej w swoim sprzęcie. Tym niemniej producenci mogą lepiej dokumentować ustawienia mediów setting, procedury kontrolne.
Skoro producenci mistrzowsko opanowali jakość druku, teraz powinni poświęcić więcej uwagi wydajności drukarek. Użytkownicy muszą zarabiać pieniądze na swoim sprzęcie. Powolne tempo drukowania i przestoje spowodowane naprawami znacząco wpływają na dochodowość biznesów, a więc i satysfakcję użytkowników.
Z ankiety wynika także, że szeroki wachlarz mediów produkowanych przez tzw. third-party wytwórców stanowi wyzwanie dla producentów drukarek pod względem zaprojektowania systemów ładowania, podawania i transportu, które będą w stanie podołać zróżnicowanym gramaturom, grubościom i odmiennym wykończeniom powierzchni mediów. Ankietowani chcą także, aby producenci pomyśleli o ograniczeniu czasu przestojów maszyn przez lepszą dokumentację procedur serwisowych, wprowadzanie większej ilości części wymienianych przez użytkowników i lepsze zaplecze techniczne.