W przyszłość z „cyfrą”
6 gru 2016 14:49

Odkąd pojawiła się na rynku, zmieniła i zrewolucjonizowała dziedziny, w których technologia odgrywa zasadniczą rolę. Za jej sprawą możliwe stało się m.in. uproszczenie i przyspieszenie procesów, dotarcie do pojedynczych odbiorców (personalizacja), a w przemyśle poligraficznym – wprowadzanie zmian w dowolnym momencie oraz istotne zmniejszenie nakładów, z drukowaniem „na żądanie” włącznie. Mowa o technologii cyfrowej, której pewne aspekty zostały omówione podczas 6. edycji konferencji poligraficznej organizowanej przez Polską Izbę Druku. Tegoroczne spotkanie pod wspólnym tytułem „Druk cyfrowy i okolice – nowe technologie, rozwiązania i możliwości” odbyło się w dniu 7 października w hotelu Sobieski w Warszawie i zgromadziło niemal 200 przedstawicieli przemysłu poligraficznego. Partnerami konferencji były firmy: Agfa Graphics Sp. z o.o., Duplo Polska., Heidelberg Polska, Kodak Polska, Konica Minolta Business Solutions Polska, Papyrus Sp. z o.o. oraz Xerox Polska. W ramach seminarium prelegenci z wymienionych firm wygłosili 8 wykładów. Prezentację wprowadzającą „Czy zależy Państwu na rozwoju firmy i zwiększeniu zysku” poprowadził Germán Sacristán, business development services dla regionu EMEA w belgijskiej siedzibie Kodak GCG. Przekonywał on, że „klienci drukują, aby móc skutecznie komunikować się ze swoimi użytkownikami”, a firmy z sukcesem sprzedają swoje produkty i usługi, kiedy posługują się różnymi kanałami informacyjnymi. Co więcej, wszystkie istniejące nośniki informacji są odpowiednie pod warunkiem, że nadawca informacji zna swoich klientów, ich potrzeby oraz media, które wykorzystują. Według prelegenta największe możliwości osiąga się przy zastosowaniu technologii cyfrowej. Jednak nie sama metoda się liczy – konkurencję pokonuje się dzięki znajomości swoich klientów. Wykład Patryka Sienkiewicza i Jana Brzozowskiego z firmy Papyrus Sp. z o.o. dotyczył metod druku cyfrowego oraz podłoży drukowych stosowanych w tej technologii. W pierwszej części omówione zostały metody elektrofotografii przy użyciu tonera suchego i płynnego. Drugą część referatu poprowadził Jan Brzozowski, który zaprezentował rodzaje podłoży do druku cyfrowego oraz kryteria, które muszą one spełniać (duża gładkość, wysoka nieprzezroczystość, dobre przezrocze, odpowiednia gramatura, odporność na zwijanie i „szok temperaturowy”, odpowiednia wilgotność i przewodność elektryczna, brak pylenia i wydzielania niemiłego zapachu oraz białość). Następnie przybliżone zostały przykłady zastosowania druku cyfrowego oraz problematyka certyfikacji podłoży. Maciej Baur, product manager w firmie Agfa Graphics, wygłosił referat pt. „Zastosowanie najnowszych osiągnięć technologii druku cyfrowego w przemyśle opakowaniowym”, w którym wskazywał na ogromną wagę opakowania w procesie sprzedaży. Okazuje się, że 70% decyzji o zakupie dóbr konsumpcyjnych podejmowane jest ze względu na sposób ich pakowania. Ponadto – stojąc przed koniecznością wdrażania tańszych i niskonakładowych rozwiązań o większej różnorodności barw i wzornictwa – coraz częściej w produkcji opakowań zastosowanie znajduje technologia cyfrowa: termotransfer, elektrofotografia i inkjet. W ostatniej z wymienionych prelegent widzi duże możliwości i wiąże z nią przyszłość branży opakowań. O aktualnej sytuacji i wymaganiach rynku poligraficznego (potrzeba większej standaryzacji, obniżenia nakładów i ochrony środowiska) mówił w swoim wystąpieniu Mariusz Czepczyński, product manager z firmy Heidelberg Polska. Referat pt. „Bezstrefowy zespół farbowy – rozwiązania dla produkcji akcydensowej i dziełowej w drukarniach tradycyjnych i cyfrowych. Technologia i studium przypadku” dotyczył przede wszystkim korzyści płynących z zastosowania technologii bezstrefowego zespołu farbowego, będącej – zdaniem prelegenta – alternatywą pomiędzy offsetem a drukiem cyfrowym. Ponadto referat stanowił przegląd głównych użytkowników omawianej technologii. Wykład Rainera Kuessela, zarządzającego w firmie Kodak działem wsparcia sprzedaży w regionie EMEA, podejmował problematykę obecnych i przyszłych technologii wysokonakładowego cyfrowego druku atramentowego. Referent zaprezentował stosowane obecnie technologie urządzeń z głowicami pracującymi w trybie przerywanym (z głowicami termicznymi i piezoelektrycznymi) i ciągłym (CIJ – Continuous Inkjet Printers – drukowanie ciągłym strumieniem atramentu) oraz ich zalety i wady. Ponadto przedstawił obecnie stosowane rozwiązania (druk hybrydowy i propozycje łączące różne systemy workflow) oraz wizję rozwoju drukarek atramentowych w najbliższej przyszłości. Jolanta Trzcińska, business development manager w Xerox Polska, omówiła często poruszaną w ostatnim czasie problematykę zabezpieczania druków. Jej wykład dotyczył przede wszystkim idei oraz sposobów zabezpieczania dokumentów, zwłaszcza w drukach cyfrowych. Prelegentka skupiła się na trzech technologiach: zmiany kąta załamania światła do zapisu ukrytego obrazu czytanego w piśmie widzialnym, zmiany kąta załamania światła do zapisu ukrytego obrazu czytanego w paśmie podczerwonym (IR) oraz zmiany kąta załamania światła do zapisu ukrytego obrazu czytanego w paśmie UV. Referat pt. „Optymalizacja procesów wykończeniowych w druku cyfrowym” wygłosił Tomasz Gajkowski, dyrektor generalny Duplo Polska. Zaprezentował on obecne tendencje w procesach introligatorskich w drukarniach cyfrowych oraz specyfikę wydruków cyfrowych w odniesieniu do procesów wykończeniowych. Prelegent zaznaczał, że „rozwiązania do obróbki dokumentów drukowanych cyfrowo mają znaczący wpływ na skrócenie procesu introligatorskiego, a co za tym idzie – obniżenie kosztów”. Podczas wykładu omówione zostały także technologie kodów kreskowych i JDF, które – zdaniem referenta – również mają wpływ na optymalizację procesów wykończeniowych. Mateusz Woźniak, w zastępstwie Adama Bieniewskiego z firmy Konica Minolta, poprowadził prezentację zatytułowaną „Cykl życia produktu poligraficznego – synergia druku tradycyjnego i cyfrowego”. W pierwszej części wykładu referent przypomniał uczestnikom historie technologii druku tradycyjnego i cyfrowego oraz omówił teraźniejszy cykl życia produktów powstałych w obu technikach. W związku z „wyniszczającą” walką, która się między nimi toczy, autor referatu postuluje wykorzystanie synergii druku tradycyjnego i cyfrowego, nazywając go drukiem całościowym. Jego zdaniem połączenie obu technik gwarantuje zwiększenie możliwości drukarni i zysk, niezależnie od wykonywanej pracy i wielkości jej nakładu. DA