Wybór towaru z półki sklepowej zajmuje zazwyczaj przeciętnemu klientowi nie więcej niż kilka sekund, co oznacza, że przyciągające wzrok i atrakcyjne opakowanie jest kluczowym czynnikiem
zwiększającym sprzedaż produktu.
Z tego względu coraz większa liczba producentów opakowań żywności wybiera z myślą o swoich wyrobach etykiety typu sleeve; dotyczy to zwłaszcza napojów i produktów mlecznych. Wychodząc naprzeciw tym potrzebom firma Müller Martini promuje na rynku nową wersję maszyny drukującej VSOP z technologią sleeve, która ma zapewnić jej pozycję lidera na rynku wąskowstęgowego druku opakowań w technice offsetowej.
W przeciwieństwie do innych segmentów przemysłu poligraficznego, wolumen zamówień w branży opakowaniowej utrzymuje się na dość wysokim poziomie. Jednym z obszarów poligrafii, który na przekór kryzysowi odnotowuje znaczące wzrosty, jest druk etykiet na wstędze folii, z której następnie formowany jest rękaw nasadzany na etykietowany produkt. Tego typu etykiety znane są pod anglojęzyczną nazwą shrink sleeves lub sleeves.
Roczny wzrost rynku opakowań i etykiet typu shrink sleeve w samym tylko przemyśle spożywczym (zwłaszcza w segmencie napojów) w krajach Unii wynosi ok. 10 proc.
Decyzje podejmowane w ciągu kilku sekund
Jednym z czynników decydujących o tym, że coraz więcej producentów żywności wybiera etykiety typu shrink sleeve, jest niemal nieograniczona liczba możliwych projektów graficznych i opcji etykietowania.
W przypadku klasycznych etykiet istnieją pewne ograniczenia, choćby z uwagi na liczbę możliwych typów nadruku – mówi Christian Steeb, dyrektor generalny szwajcarskiej firmy Nyco Flexible Packaging GmbH. – Przy etykietach typu „shrink slee-ve” mamy o wiele większe pole manewru.
Jest to bardzo istotne, jeśli wziąć pod uwagę, że współczesny konsument podejmuje decyzję o zakupie w ciągu kilku sekund. Zdaniem Matthiasa Rotha, kierującego działem zakupów w szwajcarskiej firmie Rivella AG zajmującej się produkcją napojów: Produkty kupowane prosto z półki sklepowej są niemal zawsze wybierane z uwagi na swój wygląd.
Inwestując w opakowania
Podczas gdy napój o nazwie Rivella nadal pozostaje przy tradycyjnych etykietach papierowych, soki owocowe Michel – których napełnianiem także zajmuje się Rivella AG – posiadają wyższej jakości etykiety typu shrink sleeve. Jeszcze 10 lat temu w ofercie tej firmy znajdowały się zaledwie dwa produkty wyposażone w tego rodzaju etykietę. W roku 2005 liczba ta wzrosła do
siedmiu, dziś jest ich już trzynaście.
Dobry projekt nie wiąże się wyłącznie z właściwym wyglądem – mówi Tatiana Giorgi, menedżer projektu w dziale marketingu Rivella AG. – Chodzi w nim także o spozycjonowanie danej marki i stworzenie pozytywnej synergii z samym napojem oraz jego producentem.
Nowe możliwości dzięki technologii VSOP
Koszty generowane przez drukarnię oraz koszty związane z napełnianiem produktu są wyższe w przypadku folii termokurczliwych niż przy etykietach papierowych. Jednak – jak zapewnia Müller Martini – nowa technologia VSOP sprawia, że etykiety shrink sleeve stają się bardzo atrakcyjną opcją w produkcji opakowań, nawet pod względem cenowym. Nyco, największa w Europie firma zadrukowująca folie PET, wytwarza opakowania przy zastosowaniu wszystkich trzech technik druku: flekso UV przy małych zamówieniach, wklęsłodruku przy produkcji wysokonakładowej oraz techniki offsetowej (z wykorzystaniem technologii VSOP, tzn. zmiennoformatowych tulei zastępujących cylindry formowe i cylindry pośrednie) do wykonywania zarówno dużych, jak i małych nakładów. Ta ostatnia technologia jest tu stosowana od około roku; wdrożona została przez firmę Drent Goebel, przejętą następnie przez Müller Martini.
Zdaniem dyrektora generalnego Nyco nowa technologia jest znakomitym wyborem ze względu na trzy czynniki: Pierwszym jest o wiele niższa ilość odpadów generowana przez maszynę VSOP. Po drugie, maszyna ta wymaga o wiele krótszego czasu przezbrojenia. Po trzecie wreszcie, koszty drukowania w technologii VSOP są znacznie niższe od tych generowanych w technice
rotograwiurowej.
W rezultacie korzystają klienci, którzy otrzymują niższą cenę za 1 m2 zadrukowanego podłoża. Dla nas obniżenie kosztów produkcyjnych oznacza znaczącą przewagę konkurencyjną – mówi Matthias Roth z firmy Rivella. – Zamawiane przez nas obecnie nakłady są o wiele niższe niż kiedyś, głównie za sprawą o wiele szerszej gamy produktów oraz dużej liczby kampanii sprzedażowych i promocyjnych. Christian Steeb dodaje: W ciągu ostatnich 10 lat przeciętny nakład jednego zamówienia obniżył się o połowę. W rezultacie do wykonania standardowego zlecenia realizowanego przez zainstalowaną w Nyco maszynę VSOP wystarcza wstęga o długości 10 tys. metrów bieżących. Do najniższych przyjmowanych zleceń zużywa się 500 metrów podłoża, przy największych – ok. 40 tys. metrów.
Zdaniem Christiana Steeba ogromną zaletą maszyny VSOP, na której zadrukowywanych jest 99 proc. etykiet typu shrink sleeve wykonywanych przez firmę Nyco, jest jakość, przewyższająca – jego zdaniem – tę oferowaną przez rotograwiurę: Jeśli chodzi o farby, obie technologie są na zbliżonym poziomie. Jednak maszyna VSOP oferuje znacznie lepsze pasowanie kolorów.
Technologia VSOP i nowe modele biznesowe
Dzięki zakupowi w ub.r. patentów związanych z maszyną VSOP (przejętych wraz z firmą Drent Goebel), Müller Martini może zaoferować klientom wszechstronne portfolio offsetowych maszyn drukujących w technologii wąskowstęgowej. Są one dostosowane do zróżnicowanych potrzeb zarówno drukarń działających na standardowych rynkach, jak i firm specjalistycznych, pozwalając na zadrukowywanie tradycyjnych formularzy, składanki komputerowej, etykiet papierowych, różnego rodzaju folii, etykiet foliowych oraz typu shrink sleeve. Mówi Hanspeter Pfister, dyrektor zarządzający Müller Martini Printing GmbH z siedzibą w Maulburgu: Nasze rozwiązania umożliwiają klientom wdrażanie nowych, obiecujących modeli biznesowych na
szybko rosnących rynkach produkcji opakowań giętkich i kartonowych.
Maszyna VSOP, której nowy model pojawił się ostatnio na rynku, to urządzenie obsługujące wstęgę podłoża o szerokości z zakresu 520-850 mm, dedykowane na rynki opakowań giętkich, etykiet i kartonów pudełkowych. Poza tym w ofercie Müller Martini znajdują się trzy inne linie produktów. Pierwsza z nich to maszyna Concepta o szerokości wstęgi 520 mm, przeznaczona do produkcji mailingów, formularzy, druków zabezpieczonych, ulotek farmaceutycznych, etykiet i druków akcydensowych. Na podobny rynek skierowana jest maszyna Alprinta, oferowana w wariantach z szerokością wstęgi z zakresu 520-740 mm. Z kolei model AlprintaV, dostępny w podobnej szerokości, jest przeznaczony głównie na rynek produkcji etykiet, ulotek farmaceutycznych, mailingów i druków zabezpieczonych.
Opracowano na podstawie informacji firmy Müller Martini