Web-to-Print w fazie wzrostu
6 gru 2016 14:49

Zarówno w Polsce, jak i w większości krajów Europy występuje duża grupa konsumentów aktywnie korzystających z wszelkich form usług internetowych, w szczególności zdalnych zakupów i zleceń. Rynek dopiero zaczyna odkrywać możliwości rozwiązań Web-to-Print, rozszerzających idee sklepu internetowego na rynek poligrafii. W naszym kraju również pojawiły się pierwsze punkty usługowe przyjmujące zlecenia druku przez internet np. albumów z fotografiami. Internet może być wykorzystywany zarówno do przyjmowania zleceń od indywidualnych klientów, jak i stałej komunikacji między partnerami usług outsourcingu druku. Firmy poligraficzne zaczynają zdawać sobie sprawę z tego, że może to być sposób na zdobycie nowych klientów, a przy tym zmniejszenie kosztów i optymalizację obsługi zleceń. Nowa technologia umożliwia świadczenie usług dodatkowych takich jak udostępnienie narzędzi do samodzielnej kompozycji dokumentów, obsługi płatności internetowych, śledzenie zamówień, zdalna akceptacja pracy czy archiwizacja zleceń. Według badań zleconych przez firmę Canon Web-to-Print jest jeszcze w fazie pionierskiej, jednak cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Przewiduje się, że w ciągu następnych pięciu lat liczba firm dysponujących rozwiązaniem ma wzrosnąć o blisko 70%. Badania wykazały, że branża jest niemal równo podzielona między zwolenników nowego rozwiązania a tych, którzy sceptycznie traktują nową technologię lub nie są pewni, jak ją wykorzystać. Użytkownicy systemu Web-to-Print otrzymują za pośrednictwem tego narzędzia około 14% zleceń. Szacuje się, że liczba usług drogą internetową będzie się systematycznie zwiększać. Najpopularniejszymi produktami, do których z powodzeniem można zastosować rozwiązanie Web-to-Print, są materiały marketingowe oferowane przez ośmiu na dziesięciu drukarzy dysponujących takim systemem, artykuły biurowe (69%), katalogi (56%), instrukcje (53%) oraz przesyłki reklamowe (50%). Badania pokazały także, jakie przeszkody stoją na drodze do szerszego wykorzystania aplikacji Web-to-Print. Związane są one głównie z wciąż wysokimi kosztami rozwiązania (licencje, usługi IT), brakiem odpowiedniej infrastruktury technicznej oraz ograniczonymi umiejętnościami technicznymi personelu. Respondenci wskazali również na sceptyczne podejście do nowego rozwiązania ze strony dużej części klientów oraz zagrożenia płynące z usług opartych na www. Rozwiązanie Web-to-Print, podobnie jak każda nowa technologia, budzi obawy wśród potencjalnych klientów i użytkowników, jednak stopniowo coraz częściej zdobywa miejsce na rynku usług poligraficznych. Prawa rynku wymuszą na firmach poligraficznych oferowanie usług, na które szybko wzrasta popyt, a na producentach oprogramowania coraz bogatszą funkcjonalność i atrakcyjne ceny. Firma Canon od kilku lat oferuje rozwiązania Web-to-Print. Zgromadzone doświadczenia posłużyły do stworzenia nowego produktu o nazwie Helix, który wkrótce będzie oferowany również w Polsce (wtedy też napiszemy więcej na ten temat – red.). Canon ma nadzieję, że rozwiązanie zadowoli nawet bardzo wymagających użytkowników, czyli firmy poligraficzne i ich klientów.