Gazetowe targi IFRA Expo odbywały się w tym roku w Amsterdamie wyjątkowo późno, bo w dniach 27-30 października. Zaledwie 4,5 miesiąca po drupie, a jakże inne, niestety pesymistyczne nastroje panowały wśród wystawców!
Nie było konferencji prasowej, na której nie zostałby poruszony temat globalnego kryzysu ekonomicznego i konsekwencji zeń płynących dla branży poligraficznej. Powszechnie wiadomo, że w drukarzy uderzy on w pierwszej kolejności; na dostawców maszyn, zwłaszcza większego kalibru, padł więc blady strach. Potęgowały go dodatkowo doniesienia o wstrzymanych wypłatach obiecanych kredytów, a w skrajnych przypadkach nawet wycofaniu się banków z finansowania inwestycji, przez co pojedyncze kontrakty drupowe musiały zostać anulowane. Ciężko robić interesy w takiej atmosferze, trudno też się dziwić, że wiele firm już ograniczyło budżet marketingowy, w związku z czym ekspozycje targowe były skromniejsze, a wieczorne spotkania z klientami mniej wystawne.
drupa wyeksploatowała jednak nie tylko budżety marketingowe dostawców branży poligraficznej, ale także ich zasób nowinek technologicznych, kto więc szukał w Amsterdamie premier rynkowych, mógł czuć jeśli nie rozczarowanie, to z pewnością niedosyt.
Wydajność i automatyzacja w prepressie
Najważniejszą nowością Agfa Graphics zaanonsowaną podczas targów IFRA Expo była – zdaniem producenta bardzo konkurencyjna cenowo – seria naświetlarek CtP wyposażonych w laser fioletowy. Rodzina Agfa :Advantage N składa się z czterech modeli: z ręcznym ładowaniem płyt, półautomatycznym oraz w wersji jednokasetowej (ww. urządzenia oferują wydajność z zakresu 75-100 płyt/h). W wersji w pełni automatycznej do maszyny można jednorazowo załadować nawet 1000 płyt, a prędkość naświetlarki wynosi od 100 do 220 płyt/h. Wszystkie urządzenia są oferowane ze standardowym zakresem rozdzielczości (900-2540 dpi) i są kompatybilne ze wszystkimi produkowanymi przez Agfa Graphics płytami fioletowymi, w tym z niedawno wprowadzonymi do oferty płytami bezodczynnikowymi.
Aby zwiększyć wydajność, zmodyfikowano metodę pozycjonowania płyt dzięki zastosowaniu opatentowanych systemów FlexWheel i FlexPin, a za pomocą rozwiązania PowerWedge zautomatyzowano proces kontroli płyt zgodny ze standardem UGRA, co uprościło zarządzanie jakością. Dodatkowo w urządzeniu pojawił się nowy interfejs użytkownika, mający ułatwić jego obsługę operatorowi. Wprowadzone w naświetlarkach rozwiązania spełniające potrzeby produkcji druków półakcydensowych powodują, że Agfa Graphics otwiera nowe możliwości przed branżą gazetową. Dzieje się to w czasie, gdy drukarnie prasowe coraz częściej poszukują nowych źródeł obłożenia swoich maszyn. Wszystkie urządzenia z nowej rodziny są wytwarzane w zakładach Punch Graphix.
Z kolei na stoisku firmy Kodak prezentowany był wprowadzony niedawno do jej oferty gazetowy termiczny system CtP – Kodak Generation News, wyposażony w szereg automatycznych funkcji, które mają pomóc drukarniom gazetowym w sprostaniu rosnącym wymaganiom wydawców w zakresie szybszych deadline’ów. Wchodząca w jego skład naświetlarka CtP posiada kasety mieszczące płyty o różnych formatach, umożliwiając ich szybkie ładowanie i wyjmowanie. Do urządzenia można załadować do 1600 płyt w formacie broadsheet bądź 800 płyt w formacie panorama, co pozwala na ciągłą jego pracę, bez interwencji operatora. Wśród zautomatyzowanych funkcji umożliwiających wyeliminowanie błędów są m.in.: zintegrowany wybór formatu płyty, usuwanie przekładek ochronnych, transport płyt do modułu naświetlającego, centrowanie i kołkowanie.
Urządzenie pozwala wyprodukować w ciągu godziny 300 płyt z liniaturą 200 lpi, a jedną z największych jego zalet jest fakt, że nie wymaga on regularnej kalibracji, by zapewniać stałe rezultaty. Co więcej, płyty w nim wykonane gwarantują krótsze czasy narządu maszyny oraz stabilność podczas drukowania, w rezultacie wpływając na większe oszczędności czasu i pieniędzy.
Firma ECRM pokazywała premierową w skali światowej konfigurację fioletowej, w pełni automatycznej naświetlarki MAKO Newsmatic HS plus, zintegrowanej z nową wywoływarką Aztec 65 News firmy Heights. System charakteryzuje maksymalna wydajność rzędu 155 płyt formatu Berliner lub 100 formatu panorama na godzinę przy rozdzielczości 1016 dpi. Urządzenie dodatkowo cechują kompaktowe rozmiary.
Z kolei firma Fujifilm postawiła na promocję rozwiązań bardziej przyjaznych środowisku: cyfrowej, fioletowej płyty Brillia Pro-VN, niewymagającej obróbki chemicznej, opracowanej specjalnie pod kątem wymagań branży gazetowej oraz serii nowych środków chemicznych stosowanych w pressroomie, mniej drażniących dla operatora i środowiska, noszącej dzięki temu etykietkę „non-irritant”. Fujifilm promowało także najnowszą wersję oprogramowania do optymalizacji obrazu XMF C-Fit, będącego częścią systemu workflow XMF, a pozwalającego m.in. na automatyczną analizę i poprawianie obrazów RGB za pomocą takich narzędzi jak m.in. wykrywanie twarzy i źródła światła, wygładzanie kolorytu skóry, dostosowywanie balansu bieli czy poprawa ostrości obrazu.
Firma JUST Normlicht prezentowała nowe produkty, które pojawiły się na rynku tuż przed Ifrą, spełniające wymagania najnowszych norm ISO 3664. Jednocześnie poinformowała, że poprzez stworzenie idealnego oświetlenia do oceny barwy udoskonaliła soft proofing (korektę ekranową), który jest obecnie najnowocześniejszą metodą kontroli barw.
„Cyfra” alternatywą dla gazety
Coraz więcej uwagi firma Agfa Graphics poświęca kwestii drukowania gazet w technologii cyfrowej; na Ifrze po raz kolejny pokazywała urządzenie :Dotrix DGNews. Wśród jego pierwszych użytkowników jest portugalska firma VASP, wykorzystująca maszynę od sierpnia tego roku. Urządzenie drukuje tu 1845 gazet dziennie, pracując 10 godzin na dobę.
System :Dotprint DGNews drukuje na wstędze papieru gazetowego o gramaturze 48 g/m2 i szerokości 63 cm, oferując – jak zapewnia producent – wysoką jakość, wydajność, atrakcyjny koszt użytkowania i możliwość stosowania farb UV. Wraz z urządzeniem można zainstalować w pełni konfigurowalny system wykańczający, zapewniający m.in. cięcie krzyżowe, zbieranie i złamywanie.
Firma Screen już na kolejnych targach prezentowała swoje dokonania wyłącznie na polu inkjetu, nie poświęcając ani metra na systemy CtP. Podczas IFRA Expo 2008 Screen zademonstrował system cyfrowego druku gazetowego na żądanie, oparty na True-press Jet520, który drukował dla zwiedzających najświeższe edycje kilku głównych dzienników (m.in. „Daily Mail”, „The Guardian”, „Le Monde” czy „El Pais”). Każdy egzemplarz był kompletowany on line za pomocą gazetowego systemu firmy Hunkeler. Podczas targów Screen pochwalił się także znaczącym kontraktem podpisanym z amerykańską drukarnią AlphaGraphic na dostawę dwóch zespołów drukujących Truepress Jet520. Na mocy porozumienia pomiędzy Associated Newspapers (firmą zarządzającą pięcioma czołowymi gazetami Wielkiej Brytanii) i Newsworld Corporation już w styczniu w AlphaGraphics będą drukowane dla Nowego Jorku dwie brytyjskie gazety: „Daily Mail” oraz „The Mail On Sunday”.
Software’owy optymizm
W związku z kryzysem finansowym animuszu nie tracili jedynie dostawcy oprogramowania i systemów workflow; pojawiły się nawet głosy, że pogorszenie koniunktury będzie im sprzyjać, bowiem drukarnie będą szukały oszczędności poprzez zwiększenie automatyzacji.
Odnosząca sukcesy na rynku międzynarodowym polska firma ACCHSH już po raz drugi promowała na targach IFRA swoje najnowsze rozwiązania przeznaczone dla wydawnictw i drukarń prasowych, a jej targowym hasłem było: „Relax – time for automation” (Zrelaksuj się – czas na automatyzację). PuzzleFlow Publisher to mający już pierwszych użytkowników program przeznaczony do zarządzania obiegiem dokumentów graficznych, umożliwiający weryfikację (zarówno po stronie klienta, jak i na serwerze), a także optymalizację plików PDF oraz przygotowanie ich do druku. PuzzleFlow Automator to z kolei serwer automatyzujący produkcję, służący do sprawdzania i poprawiania plików. Aplikacja, zarządzana za pośrednictwem przeglądarki internetowej, oferuje możliwość powiadamiania o zaistniałych problemach technicznych z plikami, dynamicznego dostosowywania formatu dokumentów i ich nazewnictwa. PuzzleFlow Automator współpracuje z systemami akwizycji ogłoszeń, a także odpowiada za ich archiwizację. PuzzleFlow PoD to rozbudowana aplikacja, będąca systemem wsparcia i automatyzacji zadań w drukarniach, oferująca m.in. następujące funkcje: akwizycję, konwersję, wysyłkę i sprawdzanie zleceń (dostępne w ramach programu PuzzleFlow Express), a także zarządzanie i zatwierdzanie oraz podgląd prac.
Firma Quark zaanonsowała na Ifrze innowacyjne rozwiązanie w dziedzinie zautomatyzowanych wydawniczych systemów workflow w postaci obsługi przez Quark Publishing System 8 (QPS 8) zarówno programów QuarkXPress, jak i Adobe InDesign. Dzięki temu użytkownicy QPS będą mogli w dowolny sposób korzystać z programów: QuarkXPress i QuarkCopyDesk oraz Adobe InDesign i Adobe InCopy, na poziomie komponentów, w ramach jednego systemu workflow. Możliwość używania obu bądź jednego z programów do projektowania graficznego i tworzenia układu stron wraz z systemem QPS pozwoli klientom na usprawnienie ich procesu wydawniczego, co przekłada się na oszczędności czasu oraz redukcję kosztów administracyjnych, szkoleniowych, a także wydatków na sprzęt.
Adobe wykorzystało targi IFRA do promocji jesiennych premier z rodziny Adobe Creative Suite 4 (o których pisaliśmy już dosyć szczegółowo w Poligrafice nr 10/2008). Firma poinformowała także o dostępności programu Flash Player 10.
Enfocus zaanonsował kilka istotnych aktualizacji i nowych funkcjonalności swoich produktów, a także aplikację do preflightu, automatyzacji i zarządzania barwą PDF Standardizer, opracowaną wspólnie z firmą Alwan i zgodną z normą ISO 12647 oraz15930. PitStop Extreme to z kolei wysoko wydajne rozwiązanie służące do edycji plików PDF, które – jak powiedział Peter Camps, wiceprezes Enfocus – ma zastąpić Enfocus Neo. Podczas konferencji prasowej zorganizowanej przez belgijskiego producenta omawiane były także inne produkty automatyzujące produkcję: PitStop Professional kompatybilny z Adobe Acrobat 9, PitStop Server 08, Switch 08 czy Instant PDF 08.
Firma GMG promowała przede wszystkim inkOptimizer – rozwiązanie do optymalizacji procesu drukowania, pozwalające na poprawę jakości i redukcję kosztów, przeznaczone dla offsetu arkuszowego.
W drugiej części targowej relacji opiszemy, co nowego w offsecie zwojowym, obróbce po druku oraz farbach i podłożach dedykowanych produkcji prasowej. cdn. AN