Od kilkunastu lat jesteśmy świadkami rozwoju branży reklamowej. Przeciętny odbiorca nie uświadamia sobie tego, że informacja o produkcie dociera do niego w nowy ciekawszy sposób. Projektanci reklam prześcigają się w pomysłach, żeby przykuć uwagę klienta i dlatego na naszych ulicach pojawiają się robiące coraz większe wrażenie grafiki, a salony sprzedaży to już niemal galerie pomysłów reklamowych. Za potrzebami rynku nadążają producenci urządzeń, dzięki którym można te (czasami zdawałoby się szalone) pomysły zrealizować.
Amerykański producent urządzeń do druku wielkoformatowego EFI Vutek zajmuje od wielu lat pozycję jednego z liderów oraz prekursorów nowych technologii. Systematycznie reaguje na potrzeby użytkowników, co skutkuje nowymi modelami urządzeń. Obecnie oferta produktów obejmuje zarówno przemysłowe drukarki solwentowe UltraVu 3360 oraz UltraVu 5330, jak i urządzenia drukujące w technologii tuszów UV QS2000 i QS3200.
Możliwości oferowane przez te urządzenia sprostają najbardziej skomplikowanym kreacjom.
Solwent dla dużego formatu
Rodzina ploterów solwentowych UV3360 i UV 5330 drukuje z wysoką jakością na materiałach do szerokości odpowiednio 3 i 5 m. W gestii klienta pozostaje wybór odpowiedniego podłoża do danej aplikacji: czy ma to być folia banerowa, siatka mesh, folie samoprzylepne czy też papiery blueback lub citylight. Typowym zastosowaniem tych urządzeń jest grafika zewnętrzna – reklama na budynkach, banery, bill-boardy, nośniki podświetlane, reklama samochodowa, a także reklama w dużych centrach handlowych czy POP.
Na jesieni 2006 w urządzeniach 3 m zaimplementowany został nowy optyczny moduł druku dwustronnego. Gwarantuje on niezwykłą dokładność takiego rodzaju aplikacji, podnosi jakość i zwiększa potencjał. Ubiegły rok zaowocował w Polsce kolejnymi instalacjami urządzeń solwentowych. Użytkownicy podkreślali, że ich decyzja była podyktowana głównie jakością i wielostronnością, jakie charakteryzują drukarki marki Vutek.
Mówi Krzysztof Fryc – właściciel drukarni Labo Print: Vutek to dla nas synonim najwyższej jakości w druku wielkoformatowym przy szerokościach 3,2 m i większych. Dodatkowo jako pierwsi w Europie dysponujemy drukarką Vutek z elektronicznym systemem do druku backlightów. To nasz największy atut, który w połączeniu z jakością druku pozwala nam zdobywać największe zlecenia na rynkach polskim i zagranicznym. Myślę, że najlepszym argumentem przemawiającym za tym, że drukujemy bardzo dobrze jest fakt, iż w ciągu 8 miesięcy wydrukowaliśmy około 200 tys. m2, a nasze wydruki były eksponowane w Berlinie, Paryżu i Londynie. Choć dla nas i naszych pracowników największym wyzwaniem w 2006 r. było dostarczenie wydruków wielkoformatowych na obchody 50. rocznicy 28 czerwca 1956 r. Była to bardzo prestiżowa realizacja. W obchodach uczestniczyło pięciu prezydentów z krajów europejskich i wiele osobistości z Polski. Całość zlecenia to kilkanaście siatek wielkoformatowych (największa około 400 m2). Druk całości oraz montaż wszystkich siatek zajęły 48 godzin. To było nasze najbardziej wymagające zlecenie.
Symfonia pomysłów w technologii UV
Rynek wciąż idzie naprzód, a designerzy potrzebują nowych możliwości wyrazu. Takie właśnie oferuje im technologia UV. Przy druku UV atrament, który nie zawiera bardzo szkodliwych dla środowiska naturalnego lotnych rozpuszczalników, pozostaje raczej utrwalony na powierzchni podłoża niż wnika do środka, jak to było przy druku solwentowym. Utrwalanie przez polimeryzację następuje natychmiast i wydruk jest od razu suchy. Pociąga to za sobą stabilną jakość, która nie zależy w sposób istotny od rodzaju podłoża. W technologii UV działają najnowsze plotery przemysłowe QS 2000 i QS 3200. Maksymalna rozdzielczość realizowana przez te urządzenia to – prawie już fotograficzna – 1080 dpi. Wydruki charakteryzują się dużym nasyceniem barw dzięki zastosowanym oprócz kolorów cyan, magenta, żółty, czarny także jasnego cyanu i jasnej magenty. Standardowo w urządzeniu znajduje się kanał drukowania siódmym kolorem – białym i tu sposobów wykorzystania jest kilka, m.in. biały jako poddruk, nadruk czy też spot. W trybie poddruk można wprowadzić pod właściwy obraz biały podkład i zachować dzięki temu właściwą kolorystykę pracy. Nadruk na wierzchu koloru białego stosuje się przy materiałach przezroczystych do produkcji w jednym kroku podświetlanych backprintów.
W urządzeniach tych można stosować podłoża do szerokości 2 i 3 m, zarówno sztywne (do grubości 5 cm), jak i giętkie. Zmiana podłoża jest prosta i zajmuje zaledwie kilka minut. Tusze UV świetnie sprawdzają się w druku na podłożach niewsiąkliwych; może to być szkło, metal, tworzywa sztuczne, naturalne i wytwarzane przez człowieka podłoża ceramiczne, jak również szeroko pojęte tkaniny oraz skóra.
Kolejna przekroczona granica to fakt, że podłoże nie musi mieć gładkiej, równej powierzchni. Można sobie łatwo wyobrazić, jak unikalne efekty można uzyskać przy odpowiednim projekcie.
Te atuty dają duże pole manewru – teraz stworzenie ciekawej aranżacji czy to scenografii teatralnej, czy telewizyjnej, czy też wystroju muzeum, stoiska, sklepu, salonu kosmetycznego, a nawet mieszkania to tylko kwestia właściwego pomysłu. Stworzenie jednostkowego produktu lub też spersonalizowanej serii przy użyciu urządzeń z tuszami UV nie stanowi żadnego problemu.
Przykładów zastosowań drukarek z serii QS jest wiele, ale na uwagę zasługuje nowatorskie rozwiązanie dla branży reklamowej opracowane we współpracy firm EFI Vutek i Codice, tzw. Dual System Control Visual (DSCV). System obejmuje dwa rozwiązania: statyczne i dynamiczne. DSCV statyczne pozwala produkować na drukarkach Vutek z tuszami UV grafikę reklamową, analogiczną do rozwiązań na folii one-way-vision. Różnica polega na tym, że drukuje się bezpośrednio na przezroczystym materiale, który może być giętki lub sztywny. Jakość obrazu w tej metodzie robi duże wrażenie. DSCV statyczne może m.in. służyć zapewnieniu prywatności, ochronie przed niepotrzebnym zainteresowaniem z zewnątrz.
DSCV dynamiczne umożliwia eksponowanie 2-3 obrazów w jednym nośniku reklam podświetlanych. Obrazy rotują, a interwał zmian wynosi od 2 do 14 sekund. Poziom oświetlenia oraz płynność przejść dają w tym rozwiązaniu wrażenie monitora plazmowego przy jednoczesnym niższym nakładzie finansowym. Rozwiązanie to sprawdza się wewnątrz i na zewnątrz budynków.
Możliwości druku wielkoformatowego są ogromne: od wystroju POP do największych grafik zewnętrznych. Wybierając wykonawcę z odpowiednim parkiem maszynowym możemy je wykorzystać w 100%. Pozostaje tylko puścić wodze wyobraźni i spróbować.
Maria Ślesicka-Gęściak
Reprograf