Wielki format w wydaniu Hewlett-Packarda
6 gru 2016 14:43

11 czerwca w oryginalnej scenerii japońskiej restauracji Akakiko firma Hewlett-Packard zorganizowała konferencję prasowš poœwięconš prezentacji urzšdzeń HP do druku wielkoformatowego. Gamę urzšdzeń przeznaczonych zarówno na rynek graficzny (DTP, projektowanie), jak i techniczny (m.in. zastosowania CAD, GIS) przedstawił Wiesław Makówka, LFP Business Development Manager w firmie Hewlett-Packard. Składajš się na niš zarówno plotery HP Designjet 500ps, 800 ps czy 1055 tworzone głównie z myœlš o architektach, projektantach i geodetach, choć stosowane także w studiach graficznych i agencjach reklamowych, jak i drukarka HP Designjet 5500ps znajdujšca zastosowanie przy proofingu Đ impozycyjnym i kolorystycznym (rozdzielczoœć druku 1200x600 dpi). Na przykład firma Heidelberg dołšcza jš standardowo do swoich urzšdzeń jako proofer (ostatnio taka instalacja miała miejsce w firmie Gryf Warszawa, gdzie uruchomiono naœwietlarkę CtP Heidelberg Topsetter P 102 z wywoływarkš Interplater 85 HD i właœnie drukarkš HP Designjet 5500 do wykonywania proofów impozycyjnych). Urzšdzenie to dostępne jest w dwóch opcjach: o szerokoœci roli do 1067 bšdŸ 1520 mm i drukuje z prędkoœciš 17,6 m2/h (na papierze powlekanym). Ma ono też możliwoœć drukowania w CMYK i można je dostosować do profilu kolorystycznego konkretnej maszyny drukujšcej. Ostatniš nowoœciš w dziedzinie urzšdzeń wielkoformatowych jest skaner HP Designjet 4200: 43-calowy skaner kolorowy o dużej prędkoœci ze złšczem FireWire oraz oprogramowaniem do kopiowania, skanowania i drukowania z rozszerzonš funkcjonalnoœciš, a także wbudowanym modułem do zdalnego drukowania w sieci. Na miejscu, w czasie konferencji można było natomiast obejrzeć pracujšce urzšdzenie HP Designjet 120, przeznaczone dla projektantów graficznych, grafiki biznesowej, sektora prepress i zastosowań GIS. Jakoœć wydruków i stopień dokładnoœci odwzorowania kolorów wszyscy obecni mogli więc ocenić naocznie (drukowano zdjęcia z odbywajšcej się konferencji). Ploter drukuje w 6 kolorach w formacie od A6 do A1, wyposażony jest zarówno w automatyczne podawanie podłoża z roli, jak i ręczne podawanie papieru; przy przejœciu z podawania automatycznego na ręczne nie trzeba wyjmować roli z podajnika. Możliwe jest drukowanie na grubych podłożach: od 0,4 mm do 300 g/m2. Urzšdzenie to jest jednym z najlepiej sprzedajšcych się na rynku. Generalnie jednak rynek polski jest Đ jak ocenił Wiesław Makówka Đ mały, jeœli chodzi o sprzedaż urzšdzeń do druku wielkoformatowego (np. rynek niemiecki jest 3-krotnie większy). W Polsce sprzedaje się rocznie ok. 2500 ploterów, z czego 70% to sprzęt produkowany przez HP. Materiały eksploatacyjne HP do druku wielkoformatowego omówił Mariusz Sprawnik, szef tego działu. Zwracał uwagę zwłaszcza na wprowadzone niedawno na rynek opakowania zbiorcze z wkładami atramentowymi HP nr 81 Dye i HP nr 83 UV do drukarek Designjet 5000/5500. Każde z nich zawiera trzy wkłady atramentowe danego typu w tym samym kolorze, a cena ich jest niższa o 20% od ceny wkładów sprzedawanych oddzielnie. W ogóle Đ co podkreœlano w czasie konferencji Đ widoczna jest tendencja firmy Hewlett-Packard do obniżania cen produktów, zarówno urzšdzeń, jak i materiałów eksploatacyjnych. O praktycznych zastosowaniach sprzętu HP w sektorze handlu mówił przedstawiciel sieci sklepów IKEA, a następnie uczestnicy konferencji przeszli do znajdujšcej się obok firmy usługowej QPrint Center, w której zainstalowane sš drukarka HP Designjet 5500 ps oraz skaner 4200. Drukarka jest wykorzystywana Đ jak wyjaœniał Jakub Kuran, dyrektor zarzšdzajšcy QPrint Center Đ do wykonywania wielkoformatowych wydruków o jakoœci fotograficznej eksponowanych zarówno we wnętrzach (np. wystawy fotografii typu World Press Photo), jak i na zewnštrz. Firma wykonuje również m.in. wydruki reprodukcji dzieł sztuki i fotografii na podłożu o fakturze płótna malarskiego oraz personalizowane kalendarze ze zdjęciem. J. Kuran demonstrował także wydruki na folii samoprzylepnej charakteryzujšcej się łatwoœciš odlepiania od podłoża, przydatne np. do celów wystawienniczych. Konferencja zakończyła się lunchem składajšcym się z dań kuchni japońskiej. IZ