Wstęp
6 gru 2016 14:45

Barometr Poligrafiki wskazuje wyż Sezon ogórkowy w pełni, lecz redakcja Poligrafiki zamiast wypoczywać na wczasach pod gruszą zamieniła się w ośrodek badawczy i „przepytała” 50 największych polskich drukarń na okoliczność ich kondycji oraz planów inwestycyjnych. Do przeprowadzenia ankiety zainspirowały nas liczne zapytania o stan rynku poligraficznego ze strony naszych Czytelników oraz fakt, że na profesjonalne badania, podobne do tych przeprowadzonych przez Poligrafikę wraz z Agfą w 2001 roku, będziemy musieli jeszcze poczekać. Dlaczego? Warto zajrzeć do wywiadu z Robertem Musiałem, prezesem Polskiej Izby Druku i tam poszukać odpowiedzi oraz… wyciągnąć wnioski. Lipcową Poligrafikę zdominowały publikacje dotyczące kondycji oraz perspektyw rynku poligraficznego. Wyników wspomnianej już ankiety przeprowadzonej wśród „największej pięćdziesiątki” proszę szukać w materiale „Barometr Poligrafiki”. Barometr ten wskazuje wyż, więc wnioski są optymistyczne, zarówno dla dostawców urządzeń i materiałów poligraficznych, jak i samych drukarń. Aż 94% z nich zamierza bowiem w ciągu najbliższych 12 miesięcy rozbudować swój park maszynowy, a 69% wierzy, że w tym samym czasie sytuacja przedsiębiorstwa ulegnie poprawie. Choć w podobnym tonie o rynku wypowiada się Robert Musiał, warto także zdać sobie sprawę, jak widzą nas dziennikarze pism branżowych zrzeszonych w Eurographic Press, którzy w marcu br. odwiedzili Polskę na zaproszenie Poligrafiki. Co prawda zazdroszczą nam stopy wzrostu i podziwiają jego tempo, ale fakt, że „obrót polskiego przemysłu poligraficznego jest nadal mniejszy niż w Szwajcarii” również nie umknął ich uwadze. Podobnie jak stan naszych dróg… Materiałem zamykającym lipcowy cykl „Pod lupą” jest małe ćwiczenie z futurologii literackiej, udostępnione nam przez duńską koleżankę z Eurographic Press. Warto choć na chwilę „przenieść się” w 2021 rok wraz z Klausem Mogensenem, pracownikiem kopenhaskiego Instytutu Nauk o Przyszłości. Najlepiej, w związku z letnią kanikułą, siedząc na parkowej ławce. W Poligrafice idzie nowe, więc w ślad za zainaugurowaną w maju wersją elektroniczną naszego miesięcznika przygotowaliśmy dla Państwa nową, przejrzystszą stronę internetową. Zapraszam na www.poligrafika.pl. I oczywiście - miłej lektury!