Wstęp
6 gru 2016 14:45
„Krajowa Izba Opakowań przewiduje, że do roku 2010 polski rynek opakowań będzie rósł w tempie 5-10% rocznie, (…) podczas gdy rynek europejski wzrośnie w tym samym czasie zaledwie o 3%”- czytamy w komunikacie prasowym Międzynarodowych Targów Poznańskich (publikujemy go na stronie 24.). Ta optymistyczna prognoza nie dziwi, jeżeli weźmie się pod uwagę fakt przytoczony przez Ninę Rejman z DS Smith Polska, iż „zużycie tektury na głowę mieszkańca na Zachodzie wynosi 40-50 kg, a w Polsce jest to zaledwie 20 kg”. W rynku opakowań z tektury litej i falistej drzemie więc olbrzymi potencjał rozwojowy. Pomimo nadciągającej koniunktury Międzynarodowe Targi Poznańskie zrezygnowały z corocznej formuły targów Taropak dedykowanych tej branży i poczynając od tegorocznego jubileuszowego (bo 25.) ich wydania, przechodzą na cykl 2-letni. Ale nie tylko rynek opakowań z tektury ma przed sobą świetlaną przyszłość. Statystyki FINAT potwierdzają także rosnące znaczenie krajów Europy Wschodniej w produkcji etykiet samoprzylepnych. Podczas gdy wykorzystanie tego rodzaju etykiet na świecie wzrosło w ostatnich latach o 4,9%, to w krajach Europy Wschodniej wzrost ten kształtował się na imponującym poziomie 19% i to bez żadnych oznak słabnięcia. W związku z powyższym w sierpniowej Poligrafice znajdziecie Państwo liczne publikacje związane z produkcją etykiet i opakowań. Szczególnej uwadze polecam artykuł Andrew Tribute’a poświęcony drukowanej elektronice, a zwłaszcza technologii RFID. Choć zdaniem autora nie spowoduje ona odrodzenia przemysłu poligraficznego, to jej głównymi beneficjentami będą drukarze ekskluzywnych opakowań. Już wkrótce bowiem rynek wymusi na nich druk tagów RFID na każdym pojedynczym opakowaniu. Powszechne zastosowanie etykiet RFID to jednak pieśń przyszłości; póki co rosnącą popularnością cieszą się etykiety produkowane w technologii IML. Jej tajemnice odkrywa przed Czytelnikami Poligrafiki drukarnia fleksograficzna Natalii Sp. z o.o. W sierpniowym wydaniu rozrasta się nasz dział „Kreacja w druku”, kierowany do odbiorców z branży reklamy i marketingu. To między innymi z myślą o nich publikujemy także zestawienie drukarń specjalizujących się w produkcji etykiet i opakowań. Będzie ono również dostępne w postaci pliku PDF na naszej nowej stronie internetowej www.poligrafika.pl. Licząc, że Państwa uwadze nie umkną nasze pozostałe publikacje oraz nowe projekty (druga edycja konferencji „Kreacja w Druku”i wyjazd na targi All Print Indonesia), życzę owocnej lektury.