Wszystkie atuty w garści
22 mar 2019 13:35

7 marca br. blisko 160 klientów polskiego lidera w produkcji POS – UDS Sp. z o.o. zebrało się w specjalnie zaaranżowanej hali produkcyjnej na uroczystości oficjalnego uruchomienia pierwszej w Europie Środkowo-Wschodniej maszyny EFI Nozomi C18000. W ocenie zgromadzonych gości nowa technologia pozwoli firmie UDS na zbudowanie jeszcze większej przewagi nad konkurencją. 

Nasza instalacja jest pierwszą w Europie Środkowo-Wschodniej maszyną, dzięki EFI Nozomi C18000 możliwe będzie zniesienie wszystkich ograniczeń, z jakimi mieliśmy do czynienia do tej pory – powiedział witając gości Andrzej Bączkowski, prezes oraz właściciel UDS Sp. z o.o. – Zwiększymy również przewagę nad naszą konkurencją, zarówno rodzimą, jak i z krajów sąsiadujących. Dotychczas takie urządzenia drukowały z prędkością 400-500 m2/h – EFI Nozomi pracuje z prędkością 8 tys. m2/h. To przepaść technologiczna i olbrzymia rewolucja.

Zainstalowana maszyna nie jest pierwszym systemem cyfrowym w firmie UDS – w 2008 roku drukarnia zainwestowała w ploter o wydajności 15 m2/h, dzięki któremu możliwe było określenie oczekiwań w stosunku do urządzenia produkcyjnego. Musiało minąć aż 10 lat, żeby na rynku pojawił się system spełniający wszystkie nasze wymagania – przyznał Andrzej Bączkowski. – To jednak niejedyna rewolucyjna premiera, którą w tym roku będziemy chcieli Państwu zaprezentować. W drugiej połowie roku zamierzamy zainstalować pierwsze na świecie urządzenie do laserowego wykrawania POS-ów bez użycia wykrojnika. Z oferty zniknie więc pozycja „wykrojniki, narzędzia”, co otworzy przed nami wszystkimi nowe możliwości i pozwoli w pełni wykorzystać potencjał maszyny drukującej EFI Nozomi.

Przewaga nad konkurencją

Kamieniem milowym w rozwoju firmy UDS była podjęta 8 lat temu decyzja o pogoni za konkurencją i zakupie offsetowej maszyny drukującej w formacie XL (1200x1620 mm) – powiedział Jakub Żołnowski, CEO. – Dzięki niej nasza oferta stała się pełniejsza, bardziej dopasowana do potrzeb naszych klientów, których obecnie jest zdecydowanie więcej niż przed 8 laty. Rok 2018 i decyzja o inwestycji w jednoprzebiegową maszynę cyfrową to była przemyślana strategia również względem konkurencji zagranicznej. Jestem przekonany, że będzie ona jeszcze ważniejszym kamieniem milowym w historii naszego rozwoju.

Cieszę się, że jestem częścią firmy UDS, ponieważ skupia ona świetnych fachowców – dodał Jarosław Kropielnicki, dyrektor sprzedaży. – To dzięki nim i dzięki naszym klientom, którzy nie boją się wyzwań oraz niestandardowych projektów, jesteśmy liderem na rynku w branży POS.

Sukcesu nie byłoby bez pasji – zauważył z kolei Marcin Rudziakowicz, prezes ART PM, zewnętrzny konsultant, który od 5 lat wspiera spółkę UDS w budowie strategii rozwoju i jej realizacji. – Na wybitne osiągnięcia pracuje codziennie 500 osób, a każda z nich ma świadomość odpowiedzialności oraz poczucie decyzyjności w zakresie swoich kompetencji, które sprawiają, iż czują się integralną częścią tej firmy.

W pogoni za innowacją

Innowacja to dla mnie budowanie przewagi nad konkurencją, na której zyskuje klient – wyjaśnił Andrzej Bączkowski. – Z EFI Nozomi możemy produkować nie tylko z najwyższą jakością, ale również wydajnością, dzięki której spada koszt, a my możemy przedstawić klientowi lepszą ofertę. Dla naszych klientów najważniejszy jest czas, oczywiście przy zachowaniu jakości i odpowiedniej ceny. System produkcji zmienia się z wysokonakładowej na niskonakładową, za to serii jest coraz więcej. Odpowiedzią na to wyzwanie jest właśnie druk cyfrowy, oferujący krótszy narząd i możliwość bardzo szybkiego uruchomienia zlecenia.

Druk cyfrowy dla klienta to mniejsze stany magazynowe i szybsze reagowanie na potrzeby rynku – jedno z naszych pierwszych zleceń zrealizowanych na maszynie EFI Nozomi to nakład zaledwie 230 standów, ale o 40 różnych projektach graficznych. Jego realizacja zajęła nam 8 minut – w technice offsetowej byłoby to minimum 13 godzin i wymagało zużycia 300 arkuszy makulatury przy każdym projekcie na ustawienie maszyny. Aspekt środowiskowy jest dla nas bardzo ważny – tylko na tym jednym zleceniu zaoszczędziliśmy 12 tys. arkuszy tektury. 

Dzięki temu, że drukujemy bezpośrednio na tekturze, pomijamy kilka czasochłonnych procesów: przycinanie arkusza, druk offsetowy, kaszerowanie i foliowanie. W ten sposób nasz klient zyskuje 2 dni.

UDS chce wyróżniać się na tle konkurencji nie za pomocą najniższych cen, lecz ponadprzeciętnej efektywności procesów realizacji zleceń, koncentrując się nie tylko na najkrótszym czasie realizacji, ale również na innowacyjności w obszarach: technologicznym, produktowym i logistycznym. Inwestycja w system EFI Nozomi C18000 – dzięki jej innowacyjności oraz poprzez znaczące podniesienie wydajności produkcji i wydajności operacyjnej – idealnie wpisuje się w tę strategię.

W odpowiedzi na trendy

Jednoprzebiegowy druk cyfrowy w technologii UV doskonale odpowiada również na zmieniające się trendy na rynku POS-ów i opakowań z tektury falistej: personalizację, krótkie, za to często zmieniające się serie, rosnącą świadomość ekologiczną (szczególnie w pokoleniu millenialsów) i zmiany demograficzne. Właściciele marek przywiązują coraz większą wagę do zrównoważonego rozwoju, podłoża takie jak kartony i tektury stają się coraz lżejsze, aby produkowane z nich opakowania ważyły mniej, co może powodować trudności w drukowaniu w technologiach analogowych, a nie stanowi żadnego wyzwania dla maszyn takich jak EFI Nozomi. W pewnym stopniu system ten rozwiązuje również problem magazynowania zleceń dla klientów oczekujących dostaw just-in-time. Ekonomia pozwala teraz na produkcję w kilku partiach, a ryzyko przypadkowego uszkodzenia nakładu w trakcie jego przechowywania zostaje wyeliminowane. 

Nowy poziom marketingu – opinia klientów

Inwestycja w system EFI Nozomi da firmie UDS istotną przewagę konkurencyjną, chociażby dzięki personalizacji i możliwości zamówienia bardzo krótkich serii – przyznał obecny na wydarzeniu Piotr Czajkowski, production manager z firmy Total Marketing Support (TMS), spółki-córki DS Smith stworzonej 5 lat temu w celu obsługi poligraficznych potrzeb koncernu Mondelez. – Rynek zaczyna już mieć takie potrzeby. Dla mnie bardzo ważną funkcją maszyny Nozomi jest druk 6 kolorami, istotnie rozszerzający gamut barwny, dzięki czemu problemem nie będzie druk np. fioletu czekolady Milka. Żadna inna drukarnia, wykorzystująca technologię analogową CMYK, nie będzie w stanie tak wiernie odwzorować tego koloru. Dla mnie jako dla poligrafa te nowe możliwości technologiczne są bardzo ekscytujące. W połączeniu z rozsądną ceną – bo ceny standów i POS-ów są w Polsce wciąż o ok. 20 proc. niższe niż w Europie Zachodniej – i krótkim czasem dostawy UDS dzięki inwestycji w system Nozomi ma obecnie wszystkie atuty w garści.

Firma UDS właśnie zainstalowała doskonałe narzędzie wsparcia światowych marek w zakresie produkcji krótkich serii czy kampanii ad hoc, związanych np. z wydarzeniami sportowymi, co pomoże przenieść ich marketing na nowy poziom – potwierdza Stephan Bierbaum z firmy SB Verpackungstechnik, zamawiający usługi poligraficzne dla klientów z krajów niemieckojęzycznych. – Jakość druku jest porównywalna z offsetową, więc technologia cyfrowa nie wiąże się już z koniecznością pójścia na kompromis. Otwiera to przed właścicielami marek zupełnie nowe możliwości w zakresie personalizacji i serializacji produktów typu POS.

UDS w liczbach

UDS to firma rodzinna o 45-letniej historii, która od połowy lat 90. XX w. specjalizuje się w produkcji innowacyjnych systemów ekspozycyjnych, czyli POS-ów. Posiada biuro handlowe w warszawskich Włochach oraz zakład produkcyjny w Nowym Kawęczynie k. Skierniewic, który po rozbudowie zajmuje powierzchnię 20 tys. m2.

Drukarnia pracuje w systemie 24/7, dysponuje 23 tys. m2 powierzchni produkcyjno-magazynowej. Magazyn może pomieścić obecnie 2500 palet, a do września br. przybędą kolejne 4 tys. miejsc paletowych. Całkowita wydajność linii co-packingowej wynosi 5000 palet tygodniowo. 95 proc. produkcji UDS stanowią POS-y z tektury falistej, produkowane na zlecenie sieci handlowych oraz producentów dóbr FMCG. Do produkcji POS-ów i opakowań drukarnia zużywa rocznie 60 tys. ton tektury i 50 ton farby offsetowej. W 2018 roku jej obrót przekroczył 130 mln zł.  AN