Wtopione na wieczność
6 gru 2016 14:45

Zakład Poligraficzny Natalii z podpoznańskiej Rokietnicy jako pierwszy w Europie Środkowo-Wschodniej rozpoczął produkcję etykiet na foliach rozciągliwych typu IML (in-mould labels) w roli. Obecnie posiada blisko 50% udziału w tego typu produkcji na polskim rynku. Metoda stosowana przez drukarnię fleksograficzną Natalii Sp. z o.o. jest najnowocześniejszą techniką stosowaną w tego rodzaju produkcji, gdzie proces drukowania i wykrawania etykiet z roli na pojedyncze sztuki odbywa się na odrębnych liniach technologicznych, bez względu na kształt etykiet. „Na przełomie lat 2000/2001 zaobserwowaliśmy nowe tendencje na rynku, jeśli chodzi o opakowania plastikowe” - tłumaczy zainteresowanie technologią IML Natalia Zalaszewska, pełnomocnik ds. systemu jakości w Natalii Sp. z o.o. - „Zdaliśmy sobie sprawę, że producenci chcąc sprzedać swój towar wymyślają coraz bardziej różnorodne, nieregularne i wyszukane kształty opakowań, które mają na celu przyciągnięcie klienta niestandardowym, ciekawszym wyglądem. Jak wiemy, etykiet samoprzylepnych nie można przykleić na opakowanie o nieregularnym kształcie i dlatego etykiety IML zaczęły wypierać tradycyjne etykiety samoprzylepne, a w dodatku znacznie lepiej zaczęły spełniać swoją funkcję.” Etykiety IML są bowiem wgrzewane w opakowanie, co sprawia, że jest ono bardzo wytrzymałe na niesprzyjające warunki środowiskowe jak np. wilgoć, słońce czy ekstremalne temperatury. Zarówno opakowanie, jak i sama etykieta wykonane są z tego samego tworzywa, jakim jest polipropylen (PP). Zaletą tego rodzaju produktów jest możliwość ich łatwego recyclingu, co w naturalny sposób sprzyja ochronie środowiska. Technika IML wykorzystywana jest przede wszystkim w branżach spożywczej, kosmetycznej i chemicznej. „Natalii ma możliwość wykonania etykiet w każdym kształcie - mówi Natalia Zalaszewska. - Przykładem mogą być etykiety IML stosowane na nieregularne opakowania serków Almette. Z naszych informacji wynika, że do dnia dzisiejszego jesteśmy monopolistą w tego rodzaju technologii druku wąskowstęgowego UV flekso w Polsce, chociaż wiele firm próbowało i nadal próbuje nas naśladować.” Technologia produkcji etykiet IML do łatwych nie należy. Pierwszym i podstawowym czynnikiem sukcesu jest właściwe opanowanie techniki drukowania na materiałach rozciągliwych, jakimi są folie polipropylenowe do produkcji tych etykiet. „Jeden metr folii polipropylenowej stosowanej do produkcji etykiet IML można rozciągnąć nawet do 10 metrów” - mówi Natalia Zalaszewska - „co najlepiej obrazuje, jak bardzo skomplikowana jest taka produkcja.” Kolejna kwestia to opanowanie technologii automatycznego wykrawania pojedynczych etykiet IML z roli. Poważnym wyzwaniem jest także poskromienie elektrostatyki zarówno pod-czas drukowania, jak i wykrawania tych etykiet. Niemniej Natalia Zalaszewska wróży technologii IML świetlaną przyszłość: „Etykiety takie cieszą się dużym uznaniem zarówno ze względu na swoje walory estetyczne (nadają opakowaniu ekskluzywny charakter), jak i praktyczne - można je z powodzeniem stosować w trudnych warunkach takich jak skrajne temperatury czy wilgoć. Dobrze znoszą także trudy natury logistycznej - nie niszczą się ani podczas transportu, ani długiego magazynowania.” Natalii Sp. z o.o. zajmuje się również produkcją ciętych etykiet białych i transparentnych na foliach PP. Etykiety foliowe są alternatywą dla stosowanych do tej pory etykiet papierowych, które aplikowane są pojedynczo z magazynka na butelki PET. Tymi wyrobami etykietuje już swoje produkty kilku znanych wytwórców wód mineralnych takich jak Krynica czy Galicjanka, zastępując wersję papierową. W zakładzie w Rokietnicy drukowane są także laminaty wielowarstwowe wykorzystywane do produkcji saszetek w branży spożywczej czy kosmetycznej. Warto dodać, że w styczniu br. i tak już bogato wyposażony park maszynowy drukarni powiększył się o kolejną - szóstą - maszynę poligraficzną Nilpeter FA 3300S. Jest to dziewięciokolorowa maszyna fleksograficzna do drukowania farbami UV, z opcjami złocenia i srebrzenia (tzw. cold stamping). Maszyna jest dodatkowo wyposażona w dwie sekcje nowej generacji sitodruku rotacyjnego z kasetami typu Drop-in. Technologia ta pozwala na uzyskanie kilkakrotnie większej intensywności kolorystycznej. „Jest to doskonała oferta dla firm, które chcą osiągnąć bardzo wysoką jakość druku poprzez intensywność barw Ó- mówi Natalia Zalaszewska. - „Dlatego też klienci są skłonni często zapłacić nieco więcej za daną etykietę dla osiągnięcia określonych korzyści wizualnych. Wychodzą oni z założenia, że etykieta sprzedaje towar, wyróżniając go na półce sklepowej. Złocenia i srebrzenia cieszą się z kolei dużym zainteresowaniem zwłaszcza w branży kosmetycznej, farmaceutycznej, a także w przypadku produktów chemii gospodarczej i alkoholi z tzw. wyższej półki.” Innowacyjność i prężny rozwój Natalii Sp. z o.o. został w ub.r. doceniony przez „Puls Biznesu” - firma została uhonorowana certyfikatem Gazeli Biznesu 2005 dla najbardziej dynamicznie rozwijającej się firmy w Wielkopolsce. Opracowanie: AN