Wykańczanie w technologii cyfrowej
6 gru 2016 14:53

Druk cyfrowy wywiera coraz większy wpływ na rynek krótkich serii opakowań i prototypów, stwarzając dostawcom usług druku możliwość dodania nowych usług do oferty i pozwalając drukarniom offsetowym na uzupełnienie istniejących technik o technologię cyfrową. Firmy mogą początkowo zdecydować się na nabycie drukarki cyfrowej dla krótkich serii opakowań i prototypów, nie uwzględniając w tej inwestycji technik wykańczania. W krótkim czasie przekonują się jednak o rzeczywistej wartości cyfrowych urządzeń do wykańczania. Jeśli firma drukuje cyfrowo, ale wykańcza tradycyjnie, to czerpie tylko połowę korzyści związanych z procesem cyfrowym. Jeśli wykańcza się krótką serię w tradycyjny sposób, to koszt matrycy do wycinania i czasu ustawiania staje się dodatkowym elementem całkowitego kosztu nakładu. Istnieje wiele korzyści wynikających z automatyzacji całego workflow. Otwierają się tu możliwości potencjalnego zysku dla firm, które mogą obsługiwać zlecenia od początku do końca. Gwarantuje to też wysoką jakość produktu końcowego, ponieważ całość pracy wykonywana jest na miejscu. Cyfrowy system cięcia eliminuje wąskie gardła w dziale wykańczania. Ręczne cięcie i wszystkie związane z tym koszty wynagrodzenia za akord, przedrukowywania z szansą na błędy i brakiem odpowiedniej wydajności zostają ograniczone do minimum. Cyfrowe urządzenia tnące zapewniają również firmie szansę wyróżnienia się dzięki zdolności do tworzenia trójwymiarowych (3D) prototypów opakowań. Rozważny wybór Na rynku są dostępne zarówno urządzenia samodzielne, jak i typu druk-i-cięcie (all-in-one). W odniesieniu do opakowań istnieją zalety i wady każdego z tych urządzeń, z których wiele dotyczy powierzchni dostępnej w zakładzie i wyboru mediów. Urządzenia all-in-one są zazwyczaj tańsze niż suma kosztów wszystkich samodzielnych urządzeń. Dla zakładów o ograniczonej powierzchni stanowią one doskonałą alternatywę. Zintegrowana drukarko-krajarka ma tę zaletę, że oferuje bardziej płynny workflow i próbki są produkowane za naciśnięciem przycisku. Oszczędza to czas i pieniądze oraz minimalizuje ryzyko błędu użytkownika. Jednakże gdy urządzenie drukująco-tnące ulega zatrzymaniu, cierpią na tym zarówno druk, jak i cięcie. Dodatkowo urządzenia all-in-one na ogół wykorzystują noże do cięcia folii winylowej i niewielu więcej materiałów. Dla drukarń, które chcą też stosować grubsze podłoża, nie jest to idealne rozwiązanie. Samodzielne urządzenia zapewniają lepszą wydajność ze względu na większą szybkość pracy i elastyczność produkcji. Jednakże drukarnia musi się upewnić, że posiada miejsce dla dwóch maszyn. Oddzielny system cięcia jest często korzystny przy większej ilościowo produkcji, ponieważ jeden komputer może służyć do druku, a drugi do cięcia, skracając czas potrzebny na wykonanie pracy. Większość indywidualnych krajarek zawiera też ostrzejsze noże w systemach cięcia niż te, które można znaleźć w średniej jakości maszynie do druku/cięcia (all-in-one). Oprogramowanie kluczem do automatyzacji Oprogramowanie odgrywa dużą rolę w komunikacji pomiędzy drukarką i urządzeniami do wykańczania. Od etapu prepress po RIP ważne jest, aby zrozumieć właściwe cechy urządzeń oraz ich przydatność dla krótkich serii opakowań i prototypów. Firma Colex wyposażyła swoje krajarki w przyjazny dla użytkownika pakiet i-cut produkowany przez EskoArtwork, który jest kompatybilny z wiodącymi pakietami RIP. Krajarki Kongsberg firmy EskoArtwork wykorzystują pakiet i-cut Vision Pro. Program odczytuje kod kreskowy na reprodukcji i sam znajduje plik, więc operatorzy nie muszą go szukać. Dla tego pliku system wybiera najlepsze ustawienia narzędzi do obróbki materiału w oparciu o zaprogramowane parametry cięcia. Odczytując znaki rejestracyjne przed cięciem stół tnący określa dokładnie, gdzie znajduje się grafika. Firma GCC stworzyła swój własny sterownik zarówno do wycinania, jak i nacinania, dzięki czemu użytkownicy mogą łatwo tworzyć opakowania. Sterownik Microsoft Windows pozwala użytkownikom przesyłać projekty bezpośrednio do systemu ploterów GCC Jaguar IV w hali produkcyjnej. Urządzenia tnące firmy Mimaki wykorzystują pakiet graficzny RIP o nazwie RasterLink Pro wersja 5. Plotery drukująco-tnące serii CJV30 pozwalają na łączenie danych dotyczących cięcia i druku, co umożliwia druk i cięcie bezpośrednio z RIP-a. Mutoh oferuje plotery drukująco-tnące oparte na kodach programowych, które mogą być sterowane przez pakiety RIP wszystkich największych producentów. Drukarko-krajarki są jednymi z najprostszych urządzeń, które dają doskonałe rezultaty przy minimalnym doświadczeniu osoby obsługującej urządzenie. Pakiet Océ o nazwie ProCut Prepress pozwala użytkownikom na projektowanie i tworzenie wszystkich linii cięcia i bigowania w ramach tego samego programu. Wysyła on prace przeznaczone do druku do dowolnego pakietu RIP kontrolującego drukarki cyfrowe oraz oddzielnie automatycznie wysyła cyfrowe linie cięcia i bigowania do krajarki. Program posiada również funkcję auto nest, która umożliwia maksymalne wykorzystanie mediów przez grupowanie plików na podstawie ich końcowego kształtu. Urządzenia firmy Roland do druku/cięcia są oferowane z programem VersaWorks RIP. Pakiet ten umożliwia stosowanie kolorów spotowych dla białych, matowych lub błyszczących lakierów i farb metalicznych, jak również cięcia konturów. Wszelkie pliki PDF używane w prepressie łatwo jest przestawić na pracę na urządzeniach firmy Roland. Summa ColorControl jest pakietem RIP. Produkt AxisControl bezpośrednio współdziała z płaskim stołem i daje pełną kontrolę narzędzi, funkcji oraz ustawienia stołu. Pakiety SummaFlex i SummaFlex Pro pozwalają na przygotowanie pracy do druku, wykończenie oraz import plików. Wersja Pro oferuje optyczne rozpoznawanie kształtów przez kamerę. Zaokrąglone cięcia i inne utrudnienia Cięcia konturów są trudnym elementem w tworzeniu prototypów opakowań. Ręczne cięcie linii krzywych pozostawia dużo miejsca na błędy. Zautomatyzowany proces prawie całkowicie eliminuje wyzwanie, jakim jest cięcie konturów. Wszystkie maszyny zarówno najwyższej, jak i średniej klasy umożliwiają cięcie konturów. Głównym celem jest tutaj dokładność, zależna od pakietu graficznego i wiedzy operatora. W przypadku tworzenia pliku wymaga to znajomości matematyki i geometrii. Dużo łatwiej jest, jeśli robi się tylko cięcia, a nie projekt; trzeba jedynie znać urządzenie i pakiet graficzny. Bez właściwego oprogramowania cięcie konturu byłoby bardzo trudne. Użytkownik musi wtedy utworzyć linie cięcia ręcznie. W systemie automatycznym linia cięcia jest zazwyczaj tworzona w pakiecie projektującym prototyp. Oprócz cięcia konturu urządzenia mają możliwość nagniatania, bigowania i załamywania. Na przykład urządzenie do konturowego cięcia firmy Roland LEC-540 VersaUV umożliwia nagniatanie i tworzenie perforowanych linii cięcia tektury oraz półsztywnych kartonów. Firma Summa niedawno wprowadziła na rynek swój pierwszy płaski stół do cięcia serii F – F1612, który szczególnie nadaje się do punktacji, bigowania, cięcia oraz nacinania do połowy grubości. Cyfrowe systemy tnące ProCut firmy Océ pozwalają na zamocowanie maksymalnie trzech narzędzi o różnych funkcjach. Poza bigowaniem i cięciem urządzenie to może być również wyposażone w router, nóż oscylacyjny, nóż do nacinania do połowy grubości czy też nóż tarczowy w zależności od potrzeb klienta. Oprócz cięcia konturowego ploter Kona firmy Mutoh umożliwia wycinanie poszczególnych wykrojów, ale pozostawia je połączone, więc muszą one być oddzielane ręcznie. Urządzenie to może ciąć materiały o długości ponad 30 metrów, jeżeli posiadają one wyrównane znaki registra. Ploter Mimaki serii CF2 oferuje nacinanie i bigowanie. Umożliwia on także pół-cięcie (kiss cutting) dzięki mechanizmowi regulującemu głębokość ostrza. Stoły do cięcia firmy Kongsberg tną, nacinają, bigują i tną do połowy grubości. Dodatkowe ich funkcje to cięcie kątowe i nóż oscylacyjny. Narzędzie do bigowania umożliwia łatwe składanie kartonu i tektury falistej. Dzięki takim urządzeniom jak Kongsberg i-XE o maksymalnej siłe w pionie równej 12 kg może być bigowana nawet najbardziej sztywna tektura na pudełka. Urządzenie do cięcia Dreamcut firmy Fotoba o szerokości 67 cali zdobyło nagro-dę dla „produktu roku” na wystawie SGIA w kategorii sprzętu wykończeniowego. W celu dokonania właściwego wyboru niezbędne jest zdanie sobie sprawy z możliwości cyfrowego urządzenia wykończeniowego i z tego, w jakim stopniu uzupełni ono działalność biznesową. W zależności od podstawowych aplikacji tworzonych w zakładzie, mediów oraz dostępnej powierzchni, dostawcy druków mogą wybierać pomiędzy urządzeniami samodzielnymi lub all-in-one. W odniesieniu do krótkich serii opakowań i prototypów każda konfiguracja jest dobra. Wdrożenie urządzenia wykończeniowego daje drukarni gwarancję, że cały przepływ produkcji jest praktycznie wolny od błędów.  Na podstawie „Digital Output” ze stycznia 2011 opracował TG