Xeikon Café – biznes i innowacje technologiczne
26 kwi 2019 08:39

Xeikon Café Europe 2019 po raz kolejny okazało się wiodącym wydarzeniem w kalendarzu branży etykiet i opakowań. Dzięki kreatywnie opracowanemu programowi konferencyjnemu, zapewniającemu pełny wgląd w trendy, wyzwania i rozwiązania dla dzisiejszego przemysłu opakowaniowego to wielobranżowe, edukacyjne wydarzenie przyciągnęło w ciągu 3 dni blisko 1000 odwiedzających – w tym ponad 500 przetwórców etykiet i opakowań z ponad 55 krajów.

Xeikon Café to seria unikalnych wydarzeń branżowych zaprojektowanych tak, aby pomóc profesjonalistom z branży zrozumieć trend cyfryzacji produkcji poligraficznej oraz umożliwić im świadome podejmowanie decyzji biznesowych. Dzięki prezentacjom, warsztatom i dyskusjom odwiedzający otrzymują informacje i porady z pierwszej ręki na temat innowacji i trendów w branży oraz tego, w jaki sposób mogą one przyczynić się do poprawy ich wyników biznesowych. 

Akademia Xeikon

Europejska edycja Xeikon Café 2019, która odbyła się w belgijskiej siedzibie firmy w Lier w dniach 26-28 marca br., wykorzystała po raz kolejny formułę akademii, na program której składała się seria równoległych sesji stanowiących wszechstronny przegląd potencjalnych szans osiągnięcia zysku w branży, prezentowanych z biznesowej i technicznej perspektywy. 

Business Talks (Rozmowy Biznesowe) pomogły uczestnikom pozyskać wiedzę i wgląd w możliwości rozwoju biznesu, natomiast praktyczne Tech Talks (Rozmowy Techniczne) koncentrowały się na charakterystyce szerokiej gamy rozwiązań do zastosowań końcowych. Elementem każdego wykładu – prezentowanym w trakcie lub po jego zakończeniu – była praktyczna demonstracja techniczna z wykorzystaniem jednej z działających na żywo maszyn, dobranych stosownie do aplikacji końcowych omawianych w czasie sesji. 

Xeikon Cafe Europe po raz kolejny pokazał swoją wartość dla branży, znacznie zwiększając liczbę odwiedzających – mówi Danny Mertens, szef komunikacji odpowiedzialny za wydarzenie w firmie Xeikon. – Dążymy do dzielenia się naszą wiedzą i doświadczeniem w zakresie innowacji w dziedzinie opakowań i produkcji cyfrowej i każdego roku planujemy rozwój oraz poprawę doświadczeń odwiedzających. W 2019 roku dopracowaliśmy programy akademii, zapraszając prelegentów, którzy zapewniają wnikliwe i aktualne spojrzenie, intelektualną rozrywkę i tematy do przemyśleń. W tym roku kluczowa dyskusja dotyczyła istotnych zmian w zachowaniu oraz komunikacji konsumentów, które mają wpływ na produkcję opakowań.

Wydarzenie to było atrakcyjne zarówno dla nowicjuszy procesów cyfrowych, jak i drukarń z większym doświadczeniem. Wielu odwiedzających odkryło nowe zastosowania i możliwości produkcyjne. Wyraźnie dostrzegamy, że przemysł potrzebuje prostych, obiektywnych i praktycznych informacji – zarówno z technicznego, jak i biznesowego punktu widzenia – dodaje Danny Mertens. – W tym roku szczególnie satysfakcjonujące było to, że przetwórcy etykiet i opakowań skorzystali z okazji, by zdobywać wiedzę, dzielić się doświadczeniami i czerpać inspirację. Ich entuzjazm wynikał z interakcji oraz wielu pytań zadawanych podczas demonstracji i dyskusji w Xeikon Café. Otrzymaliśmy świetne opinie zarówno od zwiedzających, jak i wystawców.

Innowacja ukierunkowana na klienta 

W ramach tegorocznej edycji Xeikon Café zaprezentowano również liczne innowacje produktowe oraz technologiczne. 

Cyfrowy druk saszetek (ang. pouches) to najnowsza innowacja firmy Xeikon, opracowana dla rynku dóbr szybkozbywalnych – produktów spożywczych, napojów, chemii gospodarczej i farmacji. Cyfrowy proces drukowania saszetek odpowiada na aktualne trendy rynkowe, tj. serializację, krótsze czasy realizacji zamówień i rosnącą popularność tego typu opakowań ze względu na życie w tzw. biegu. Właściciele marek poszukujący możliwości zwiększenia efektu na półce coraz częściej wybierają saszetki ze względu na ich zdolność do stania, niską wagę i podatność na recykling. Firma Xeikon uprościła kluczową część całego procesu produkcyjnego, aby skrócić czas realizacji zamówień oraz zapewnić szybki zwrot z inwestycji. 

Jest to doskonały przykład tego, co nazywamy innowacją ukierunkowaną na klienta – powiedział Filip Weymans, wiceprezes ds. marketingu w firmie Xeikon. – Koncentrując się na tej aplikacji, odpowiadamy na oczekiwania naszych klientów, a także reagujemy na bieżące preferencje konsumentów.

Saszetki mogą być dość skomplikowane w produkcji ze względu na swoją wielowarstwową strukturę. Zasadniczo jest to laminowana torebka wykonana z kilku warstw materiału, które wymagają wielu różnych etapów produkcji. Dzięki cyfrowemu drukowaniu tekstu i grafiki w technologii suchego tonera na laminacie termicznym, zewnętrzna warstwa torebki jest gotowa do dalszych etapów w ciągu zaledwie kilku minut. Kolejne warstwy są następnie konstruowane poprzez laminowanie z szeregiem barier zabezpieczających. Rozwiązanie firmy Xeikon w zakresie druku cyfrowego oferuje najniższą możliwą złożoność i najszerszą możliwą konstrukcję laminacji. Technologia ta zapewnia również spójność w stosunku do druku offsetowego (przy rastrowaniu konwencjonalnym AM) i fleksograficznego, gdy wymagane jest dopasowanie kolorów. 

Marketerzy i właściciele marek dostrzegają dużą wartość tego rodzaju opakowań z różnych powodów takich jak prezentacja produktu oraz funkcjonalność dla konsumenta. Saszetki są również trwałe – mają tak zwany stosunek „produkt do opakowania” wynoszący 35:1, co oznacza, że opakowanie może udźwignąć do 35 razy większą wagę niż własna, co skutkuje mniejszym zużyciem energii na produkcję i transport. 

Saszetki mogą mieć różne kształty w zależności od wielkości, zastosowania końcowego i funkcjonalności. Jedną z pierwszych drukarń, które wykorzystały system Xeikon CX500 do produkcji saszetek, jest brytyjska firma CS Labels. Nasze rozwiązanie w zakresie cyfrowego druku saszetek wykorzystuje technologię suchego tonera, która zapewnia bezpieczeństwo żywności – dodaje Filip Weymans. – Suchy toner nadal jest preferowaną technologią druku cyfrowego opakowań bezpiecznych dla żywności. Xeikon zabezpiecza te rozwiązania na przyszłość, monitorując zmiany regulacyjne, aby zapewnić ciągłą zgodność z przepisami. Wiele drukarń etykiet stosuje już cyfrowe maszyny Xeikon do zastosowań związanych z żywnością, a nowy toner QB zapewni im utrzymanie się w czołówce zgodności z przepisami.

Tonery Xeikon QB są dostępne w formułach, które wymagają wysokich temperatur topnienia (QB-I) i niższych temperatur topnienia (QB-IC oraz QB-CH). Formuły te zostały zaprojektowane w taki sposób, aby były zgodne nie tylko z obecnymi, ale również z nowymi przepisami. Xeikon zastąpił lub pominął związki w tych tonerach, które są obecnie dozwolone, ale na które mogą potencjalnie wpłynąć przyszłe działania regulacyjne. 

Panther DuraCure – unikalna technologia utrwalania

Firma Xeikon złożyła wniosek o opatentowanie technologii utrwalania UV Panther DuraCure do stosowania z tuszami UV Xeikon PantherCure. Ta unikalna technologia utwardzania przenosi serię maszyn Xeikon Panther drukujących w technologii inkjet UV na nowy poziom wydajności. Panther DuraCure jest unikalną techniką pozwalającą na uzyskanie optymalnych efektów połysku we wszystkich kolorach, a także najwyższej trwałości dla wielu zastosowań w różnych sektorach. Kluczowymi korzyściami są stała wydajność utwardzania, wysoka trwałość i możliwie najniższe zużycie energii. 

Zastosowanie utwardzania diodami LED, posiadającymi możliwość wnikania w głąb warstw tuszu w połączeniu z utrwalaniem halogenowym lub rtęciowym w celu utwardzania powierzchni atramentu UV oferuje to, co najlepsze z obu światów. Inteligentne wykorzystanie tych współistniejących technologii jest tym, co czyni różnicę. Połączenie ich w optymalny sposób, ukierunkowany na zużywanie jak najmniejszej ilości energii ma pozytywny wpływ na żywotność lamp do utwardzania. Utrwalenie białego atramentu zapobiega jego rozprzestrzenieniu się i przedostawaniu do atramentów CMYK. Dzięki temu jakość obrazu CMYK jest utrzymywana na najwyższym poziomie – wszystkie kolory utrzymują jednolity, optymalny blask i wyrazistość. 

Połączenie tych wszystkich etapów utwardzania daje w rezultacie najbardziej trwałe, zrównoważone i skuteczne rozwiązanie utwardzania dostępne obecnie na rynku – mówi Jeroen Van Bauwel, dyrektor zarządzania produktem. – Dlatego też zdecydowaliśmy się na opatentowanie naszej technologii utwardzania Panther DuraCure. Xeikon kontynuuje pracę na rzecz doskonałości w celu wzmocnienia każdego aspektu swojej oferty. Dzięki bardzo długiej historii firmy Xeikon i znaczącej wiedzy na temat rynku druku etykiet cyfrowych oraz dostępu do wiodących technologii rynkowych w ramach grupy Flint, możemy zapewnić naszym klientom najlepsze produkty i usługi.

Nowe szanse rozwoju biznesu

Dzięki zawiązanemu niedawno partnerstwu firm Xeikon i  Kotkamills goście tegorocznego Xeikon Café zyskali okazję obejrzenia pierwszych pokazów druku na papierowych kubkach Kotkamills ISLA Duo z wykorzystaniem cyfrowej maszyny do druku suchym tonerem Xeikon 3500. To zrównoważone i pozbawione tworzyw sztucznych opakowanie daje producentom kubków z papieru nowe szanse rozwoju biznesu. Cyfrowa metoda druku Xeikona z wykorzystaniem bezpiecznej technologii suchego tonera na nieposiadającej plastiku, nadającej się do recyklingu i biodegradowalnej tekturze Kotkamills pozwala stworzyć papierowy kubek, który zaspokaja popyt konsumentów na ekologiczne pojemniki przeznaczone dla napojów na wynos.

Technologia produkcji tektury stosowana przez Kotkamills oraz surowce wykorzystane przy tworzeniu ISLA Duo gwarantują dużą sztywność kubka i przyjemne, „gładkie” wrażenia w dotyku. Własności barierowe oczekiwane od papierowych kubków osiągnięto dzięki zastosowaniu wodnej dyspersji, co czyni je alternatywą dla kubków z tworzyw sztucznych. W odróżnieniu od konwencjonalnych kubków powlekanych polietylenem taka warstwa barierowa w ISLA Duo chroni przed gromadzeniem się na powierzchni ładunków elektrostatycznych, a tym samym zapewnia innowacyjny sposób na osiągnięcie dużych prędkości drukowania oraz wygodę w układaniu kubków w stosy.

Kolejna szansa na spotkanie z technologiami Xeikon w podobnym wymiarze nadarzy się podczas amerykańskiej edycji Xeikon Café, zaplanowanej w dniach 14-16 maja br. w Chicago, oraz na wrześniowych targach Labelexpo Europe, gdzie Xeikon będzie obecny wraz z Flint Group z największym stoiskiem w historii.  AN