Targi Ifra Expo polubiły Wiedeń – po dwóch latach powróciły do stolicy Austrii, której pod względem bazy noclegowej czy komunikacji, jak i samego centrum wystawienniczego trudno coś zarzucić. Niestety, nawet dogodne połączenia lotnicze i kolejowe nie pomogły w przyciągnięciu tak wystawców, jak i zwiedzających. Kryzys i Internet zrobiły swoje.
Jak informuje organizator targów WAN-Ifra (połączone dwa czołowe międzynarodowe stowarzyszenia wydawców prasy i informacji cyfrowych, które od 1 lipca br. funkcjonują jako jedna organizacja), wiedeńskie hale wystawiennicze w dniach 12-15 października odwiedziło 6700 zwiedzających z 78 krajów. Audiencja zdecydowanie międzynarodowa, na miarę targów mianujących się największym wydarzeniem branży wydawniczej, ale nieliczna. Lokalne targi przyciągają większą uwagę…
Mimo to zarówno wystawcy, jak i organizatorzy nadrabiają miną. Na targach Ifra Expo zobaczyliśmy branżę właściwie reagującą na zmieniający się krajobraz mediów, poszukującą nowych rozwiązań, zarówno technicznych, jak i strategicznych, które zapewnią rentowność w najbliższych latach tak w działalności drukarskiej, jak i internetowej. Liczba zwiedzających delikatnie przekroczyła nasze szacunki, a w przyszłym roku spodziewamy się nawet lepszych wyników – powiedział Reiner Mittelbach, CEO WAN-Ifra. Jesteśmy pozytywnie zaskoczeni, odwiedzili nas nawet ci klienci, co do których mieliśmy pewność, że nie przyjadą – stwierdził Ronald Marien, dyrektor komunikacji marketingowej w Agfa Graphics. Obecność naszych klientów była nieco powyżej oczekiwań, zauważyliśmy nawet kilka słabych sygnałów poprawy sytuacji na rynku – dodał Thomas Hauser, szef marketingu i komunikacji w manroland. Mieliśmy wiele obaw co do tegorocznej ekspozycji, ale ilość zwiedzających i zainteresowanie naszą ofertą sprawiły, że za rok też się wystawimy – za-deklarował Hans Walla, marketing manager działu Prepress Solutions, Graphic Systems Division w firmie Fujifilm. Stanowisko marketingowców, którzy szukanie pozytywnych aspektów każdej sytuacji mają we krwi, zdają się jednak potwierdzać wypowiedzi polskich przedstawicieli firm wystawiających się na Ifra Expo 2009. Zdecydowana większość była zadowolona z faktu, że na targi przyjechały czołowe polskie wydawnictwa i drukarnie prasowe oraz z obiecujących rozmów. Wiadomo, że liczy się jakość, a nie ilość, ale wejdźmy na chwilę w skórę zwiedzających: dwie hale wystawiennicze, w dodatku zajęte tylko częściowo, z czego jedna dedykowana wyłącznie rozwiązaniom do zarządzania treścią oraz software’owi. Można być rozczarowanym. Trzeba jed-nak przyznać, że tłumek zwiedzających niemal przez cały czas okupował stoisko firmy Ferag, na którym po raz pierwszy prezentowana była reaktywacja trzeciego łamu (poświęciliśmy mu spory artykuł w Poligrafice nr 10/2009). Müller Martini w tym roku przygotował stoisko informacyjne. Tradycyjnie wszystkie stoliki były zajęte na stoiskach dostawców rozwiązań dla prepressu, czyli firm Agfa, Fujifilm oraz Kodak. Gości nie brakowało także u producentów maszyn drukujących: firm Goss, KBA, manroland czy Wifag. Zapewne wielu z nich spekulowało na temat możliwego połączenia dwóch offsetowych gigantów, niemniej podczas targów ostatecznie położono kres tym plotkom, kiedy to w Internecie pojawiła się informacja (podobnie jak wszystkie poprzednie niekomentowana przez zainteresowane strony) o zerwaniu rozmów.
O propozycjach głównych graczy w zakresie urządzeń drukujących i introligatorskich, przygotowanych na Ifra Expo 2009 pisaliśmy już sporo w targowych zapowiedziach (Poligrafika
nr 9/2009). W niniejszym opracowaniu poprzestaniemy więc na prezentacji aktualnej oferty z zakresu prepress, bo na tym polu działo się sporo.
Swoją premierę miał kolejny model z serii naświetlarek :Advantage N firmy Agfa Graphics – :Advantage N-TR, który posiada opcjonalny system ładowania palet z płytami z dedykowanego wózka o pojemności maksymalnej 1500 płyt. Pozwala on na bezpieczne ładowanie płyt (także fioletowych) poza naświetlarką oraz ich łatwy transport do systemu CtP.
Inną nowością wprowadzoną w urządzeniach z serii :Advantage N jest opcja naświetlania płyt z dużą prędkością, skutkująca wyższą wydajnością pracy. Biorąc pod uwagę różne wymagania drukarń działających na rynku prasowym, seria :Advantage N jest oferowana w kilku modelach – od wersji ręcznej do w pełni zautomatyzowanej. Nowa opcja zwiększająca prędkość działania będzie dostępna wyłącznie w systemach w pełni automatycznych.
Wśród promowanych modułów systemu produkcyjnego :Arkitex firmy Agfa, dedykowanego do produkcji gazetowej, znalazł się :Arkitex Portal pozwalający na ścisłą współpracę drukarni z jej klientami. Portal umożliwia zdalne przesyłanie stron, tworzenie soft proofów i zatwierdzanie zleceń do druku, wprowadzając wartość dodaną do usług oferowanych przez drukarnię. Nowy moduł :Arkitex Portal jest kierowany przede wszystkim do drukarń obsługujących klientów zewnętrznych. To najnowszy moduł wchodzący w skład pakietu :Arkitex Enterprise Suite. Współpracuje on z systemami :Arkitex Prepress, zapewniając, że wymagania klienta są we właściwy sposób przekładane na dane produkcyjne. Jeszcze przed oficjalną premierą rynkową moduł :Arkitex Portal został wdrożony w wiedeńskiej drukarni gazetowej Landesverlag Druckservice Wels (LDW), współpracującej z wydawnictwami prasowymi z różnych regionów Austrii. Jak relacjonowali Wojciech Pawłowski, dyrektor generalny Agfa Graphics Sp. z o.o. oraz Bogdan Decowski, odpowiedzialny za rozwiązania gazetowe, sporym zainteresowaniem cieszyła się również bezprocesowa płyta fioletowa, niedawno wprowadzona do oferty firmy Agfa.
Firma Fujifilm skupiła się przede wszystkim na rozwiązaniach proekologicznych, jedną z targowych premier był więc roztwór myjący PressMax niezawierający rozpuszczalników, przeznaczony dla rynku gazetowego, charakteryzujący się – zdaniem producenta –znakomitymi właściwościami myjącymi. Zmywacz bardzo szybko paruje, pozostawiając obciąg suchym, a także eliminuje konieczność dodatkowego łączenia go z wodą. Dzięki temu maszyna drukująca jest szybciej przygotowywana do procesu drukowania, generuje mniej odbitek wykorzystywanych na narząd i jest bardziej przyjazna środowisku naturalnemu. Roztwór ten nie powoduje emisji VOC, nie zawiera hydrowęglanów ani pochodnych olejów roślinnych, stosowanych powszechnie w typowych wymywaczach offsetowych. Komercyjnie będzie on dostępny w I kwartale 2010. W Wiedniu firma Fujifilm prezentowała również naświetlarkę Alinte News, która współpracuje z fotopolimerową płytą Brillia PRO-VN działającą w technologii „low-chemistry”. 70-procentowa redukcja chemii zużywanej w procesie wywoływania PRO-VN pozwala zmniejszać ilość generowanych odpadów.
Podczas konferencji prasowej zorganizowanej w czasie targów IfraExpo firma Fujifilm pochwaliła się również kontraktami na dostawy płyt Brillia Pro do drukarń w Szwajcarii oraz Finlandii.
Kodak wprowadził do swojej oferty nową wersję naświetlarki CtP Kodak Trendsetter News, będącej – zdaniem firmy – odpowiedzią na rosnące wymagania rynkowe i rezultatem jej polityki w zakresie udoskonalania swoich wyrobów. Nowo zaprojektowana naświetlarka zajmuje mniej miejsca, oferuje dodatkowe opcje w dziedzinie automatyki i bazuje na najnowszych rozwiązaniach technologicznych minimalizujących konieczność obsługi i maksymalizujących jego wydajność. Kodak Trendsetter News jest dostępny w trzech wersjach o różnej prędkości naświetlania – od 80 do 150 płyt/h. Klienci mogą wybierać spośród trzech modeli: z ręcznym podawaniem i wyładowywaniem płyt, ręcznym podawaniem i automatycznym wyładowywaniem bądź też w pełni zautomatyzowanym podawaniem i wyładowywaniem. Uzupeł-nienie naświetlarki Kodak Trendsetter News w kompletnym gazetowym systemie CtP stanowią: system workflow Kodak NewsManager, cyfrowe płyty termiczne Kodak ThermalNews Gold i wywoływarka Kodak Mercury PH-D.
Zdaniem firmy technologia termiczna redukuje różnice jakości dostrzegalne na płytach
produkowanych w naświetlarkach z laserem fioletowym, czego rezultatami są bardziej wydajna i powtarzalna produkcja płyt, wyjątkowa ich jakość i niższe koszty operacyjne. Co więcej, technologia termiczna pozwala drukarniom gazetowym na bezproblemową pracę przy świetle dziennym.
Kolejną targową premierą Kodaka była nowej generacji płyta cyfrowa przeznaczona do systemów CtP wyposażonych w laser fioletowy – Kodak VioletNews Gold. Jak zapewnia producent, płyta oferuje wyższą niż jej poprzedniczki wydajność, jakość i powtarzalność. Płyta VioletNews Gold oferuje też zwiększoną odporność chemiczną, większą prędkość naświetlania i lepsze zachowanie w maszynie drukującej. Zauważalnie niższe zużycie chemii drukarskiej niezbędnej do jej obróbki oznacza dla drukarń gazetowych możliwość redukcji kosztów związanych z materiałami eksploatacyjnymi oraz procesami utylizacji odpadów, przy większej przyjazności dla środowiska naturalnego w kontekście prowadzonej działalności.
Firma Wifag Maschinenfabrik AG (mająca notabene spore problemy finansowe i zwalnia-
jąca pracowników) postanowiła pochwalić się sprzedażą drugiej maszyny evolution 373 w układzie 6x2 włoskiej drukarni gazetowej Centro Stampa Quotidiani z Erbusco i z tej okazji zorganizowała specjalną konferencję prasową. Uruchomienie produkcji planowane jest na przyszły rok, a tymczasem włoska drukarnia zakontraktowała kolejną maszynę Wifag w takiej samej konfiguracji. W dzisiejszych czasach to rzeczywiście sukces.
Kończąc relację z kryzysowych targów Ifra Expo warto także odnotować tradycyjną obecność firmy Océ, która prezentowała możliwości cyfrowego druku gazet na urządzeniu JetStream oraz promowała nowy biznes model, którego jest ono częścią. „niiu” to pierwsza zindywidualizowana gazeta, której zawartość stanowią informacje pochodzące z Internetu oraz od różnych wydawców, zarówno na poziomie lokalnym, regionalnym, jak i międzynarodowym. Projekt zainicjowała firma InterTi GmbH, a polega on na tym, że czytelnik wybiera zawartość swojej gazety na platformie wykorzystującej Internet. Koszt takiej usługi uwzględnia interesy czytelników oraz wydawców, a wydruki wykonywane będą na urządzeniu Océ JetStream 2200.
W przyszłym roku Ifra Expo przenosi się do Hamburga. W dniach 4-6 października odbędzie się tam jubileuszowa, 40. edycja targów.