Zalety trójwymiarowości
6 gru 2016 14:50
Wielość funkcji, które ma do spełnienia opakowanie, oraz powiązanych z nim ograniczeń ekonomicznych, na które nakładają się wymagania ekologiczne powoduje, że optymalny dobór opakowania i sprzętu pozwalającego na efektywną jego produkcję nie jest łatwym do rozwiązania problemem.
Trudno wyobrazić sobie rynek opakowaniowy bez form przestrzennych. Przestrzenne bryły doskonale sprawdzają się m.in. jako opakowania szybko konsumowanych dóbr jak np. żywność „fast food” czy wyroby piekarnicze i cukiernicze.
Drukarniom chcącym sprostać wcale nie małym wymaganiom produkcji tekturowych i papierowych opakowań przestrzennych z pomocą przychodzi nowoczesna technologia do ich formowania, zaimplementowana m.in. w urządzeniach produkowanych przez niemiecką firmę
Heiber+Schroeder.
Przykładem tego typu urządzenia jest ostatnio zainstalowana przez krakowski Instytut Transferu Technologii Poligraficznych (M.M. Druk Serwis Sp. z o.o.) maszyna do formowania opakowań przestrzennych typ CE 1000-2, która jako kolejne już urządzenie postpressowe zakupione za pośrednictwem ITTP rozpoczęła pracę w podwarszawskiej drukarni Intropak.
Maszyna CE 1000 to wszechstronny automat do jedno- lub dwutorowej produkcji opakowań żywności typu „fast food”/„na wynos” z kartonu do 600 g/m2 oraz tektury falistej do grubości 1,5 mm. Dzięki szybkiemu narządzaniu i wykorzystaniu nowoczesnej technologii serwo maszynę cechuje wysoka wydajność (prędkość do 24 000 szt./h), co przekłada się na korzyści ekonomiczne dla jej użytkownika. Ponadto, poprzez swój ergonomiczny design, łatwy dostęp do każdej sekcji, wyjmowane oprzyrządowanie oraz możliwość regulacji w poszczególnych sekcjach, maszyna jest przyjazna w obsłudze i umożliwia uzyskanie optymalnej jakości produkcji. Transport wykrojów przez maszynę kontrolowany jest pasami od góry i od dołu, a wyposażenie w czujniki gwarantuje jej zatrzymanie w przypadku błędnego dostarczenia wykroju. Wszystko to zapewnia wysoką precyzję wykonania opakowania, które poddawane jest obróbce na maszynie formującej CE. Zastosowane w niej najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne w zakresie systemu klejenia, który umożliwia precyzyjne i niemal natychmiastowe zespolenie sklejanych elementów, gwarantują wysoką szczelność i trwałość wyprodukowanego opakowania, a co za tym idzie zapobiegają wyciekowi, rozlaniu się, wysypaniu czy wręcz uszkodzeniu transportowanego w opakowaniu produktu. Maszyna oferuje nieograniczone możliwości produkowania nawet najbardziej skomplikowanych form przestrzennych, które wpasowane jedne w drugie nie sprawiają problemu w transporcie i dystrybucji, a ponadto natychmiast gotowe są do pakowania w nie produktów, bez konieczności wykonywania dodatkowych prac związanych np. z ich złożeniem czy formowaniem.
Nowy nabywca automatu do opakowań przestrzennych – Drukarnia Intropak Płochocki & Wspólnicy to przykład nowoczesnej i innowacyjnej firmy, która prestiż swojej marki buduje wśród klientów z kraju i zagranicy dostarczając im kompleksowe usługi z dziedziny produkcji opakowań kartonowych i która oprócz dotychczas oferowanych usług: drukowania techniką offsetową, termodruku, lakierowania, tłoczenia, sklejania i wklejania obecnie, po ostatniej inwestycji, ma możliwość zaoferowania swoim klientom precyzyjnie formowanych przestrzennych opakowań żywności.
Produkowane przy użyciu maszyny H+S opakowania tworzone są „na miarę”, dobrze chroniąc zapakowany w nie produkt, ułatwiając jego transport w nienaruszonej formie, co przekłada się na podniesienie tym samym jego wartości, a także pokrywając zapotrzebowanie na informacje oraz – dzięki interesującej i oryginalnej formie – przykuwając dodatkowo uwagę odbiorców. Kształt opakowania spełnia wszystkie podstawowe funkcje, przy tym daje złudzenie przestrzeni przedstawianego za jego pomocą przedmiotu, co w znaczny sposób wyróżnia opakowanie na sklepowej półce.
Zdaniem wielu specjalistów stosowanie technologii formowania przestrzennego w opakowaniach będzie stale wzrastać, ponieważ na obecnym etapie rozwoju cywilizacji trudno wyobrazić sobie światową gospodarkę bez opakowań jednorazowych. Co więcej, taka tendencja może w dużym stopniu zmienić strukturę budżetów reklamowych firm wprowadzających nowe marki na rynek. Część pieniędzy wydawanych do tej pory na reklamę w mediach może być przeznaczana na inwestycje właśnie w nowoczesne opakowania trójwymiarowe.