Zielone billboardy
6 gru 2016 14:53

Dotychczas plakaty eksponowane krótkoterminowo w warunkach zewnętrznych drukowano na papierze tuszami rozpuszczalnikowymi. Nowym standardem dla posterów umieszczanych na zewnątrz stają się folie z polietylenu drukowane tuszami inkjet UV. Trend ten zainicjowała firma poligraficzna Lamar Graphics we współpracy z kanadyjskim producentem polietylenu – firmą Interwrap i amerykańskim producentem tuszy INX Digital Intl. Dzięki temu powstały bardziej wytrzymałe, lekkie materiały, które można instalować na wszystkich standardowych nośnikach billboardów. Tkaniny z polietylenu są zadrukowywane tuszami UV i mają gwarancję trwałości 60 dni. Pełnowymiarowe billboardy wykonane z tkaniny polietylenowej są zadrukowywane tuszami zdolnymi do przetrwania jednego roku oraz comiesięcznych relokacji. Po zakończeniu okresu ekspozycji plakaty lub billboardy wykonane z tkaniny polietylenowej trafiają do recyklingu w celu przetworzenia na takie produkty jak nawierzchnie tarasów, podkłady kolejowe lub ceramika ogrodowa. W związku z tym nic nie trafia na składowiska. Wyzwania Początkowo Lamar zadrukowywał różne rodzaje powlekanych tkanin z polietylenu stosując standardowe rozpuszczalnikowe tusze inkjet. Na materiałach tych nadających się do recyklingu drukowało się świetnie, ale tusze schodziły z podłoża jak talk lub pył przy powiewie wiatru – ich przyczepność do podłoża wynosiła zero. Od dawna sądzono, że polietylen jest dobrym podłożem, ale znalezienie sposobu jego zadrukowania stanowiło prawdziwe wyzwanie. Firma Lamar eksperymentowała z tuszami rozpuszczalnikowymi firmy INX Digital, które można stosować do polietylenu bez powłoki wierzchniej i które pozwalają na aktywne wykorzystanie starszych urządzeń drukujących. W wyniku dalszych prac badawczo-rozwojowych okazało się, że tusze inkjet UV Triangle firmy INX nadają się najlepiej do tych potrzeb. INX Digital Americas opracowała tusze UV, które wykazują przyczepność do tych bardzo cienkich mediów oraz zawierają pigmenty o klasie trwałości farb samochodowych, co pozwala na eksponowanie reklamy przez dłuższy okres. Firmy INX i Lamar współpracowały ze sobą w celu poprawy gamy kolorów i zminimalizowania zużycia tuszy. Firma Interwrap pomogła w odpowiednim zmodyfikowaniu tkanin z polietylenu i wyeliminowała problemy marszczenia oraz wykończenia powierzchni. Lamar produkuje grafikę billboardową na drukarce Scitex HP XP5300. Firma rozpoczęła pierwsze prace na nowym materiale pod koniec 2007 roku, a już w drugim kwartale 2009 większość zleceń druku było wykonywanych na tkaninie polietylenowej PosterFlex i FlexiLite. Proces kształcenia Dla personelu firmy Lamar drukowanie i wykańczanie tkaniny polietylenowej było zupełnie nowym doświadczeniem. Początkowo trzeba było się uporać z wieloma problemami technicznymi takimi jak przyczepność tuszy do podłoża, profile kolorów i zrozumienie wszystkich działań, które muszą być podjęte, aby produkt stał się opłacalny handlowo. Po utworzeniu profili kolorów Lamar zaoferował je bezpłatnie innym firmom drukarskim. Podzielił się tym samym swoją wiedzą z resztą przemysłu, aby umożliwić wszystkim zainteresowanym druk na polietylenie i rozpropagować tę obiecującą „zieloną” technologię. Bardzo istotne jest szkolenie załóg w zakresie instalacji tkanin polietylenowych. Wiadomo, że folia z polichlorku winylu jest rozciągliwa prawie tak jak guma. Lamar posiada ekipy instalacyjne, które do prostowania zmarszczek stosowały pasy zapadkowe będące w stanie udźwignąć ciężar 1,5 tony. Jednakże tkanina polietylenowa ma bardzo małą rozciągliwość. Gdy ekipa instalacyjna zakłada ją na tablicę reklamową, musi ona być prawie zupełnie pozbawiona zmarszczek. Mimo że tkanina polietylenowa jest bardzo mocna, jej napinanie wymaga dużych umiejętności. Korzyści dla świata reklam wewnętrznych Podlegający recyklingowi polietylen i tusze UV doprowadziły do zwiększenia wydajności i efektywności produkcji dzięki zmniejszeniu częstotliwości zmiany ról (w zwoju jest nawiniętych 7 tys. metrów tkaniny z polietylenu vs 2 tys. metrów folii z polichlorku winylu). Jeszcze ważniejszy jest fakt, że Lamar przestał być źródłem wielkiej emisji VOC do atmosfery i w obecnej sytuacji nie potrzebuje żadnych zezwoleń na emisje gazów. Firma prawie całkowicie wyeliminowała tekturę z procesu wysyłki swoich produktów. Plakaty na tkaninie polietylenowej są pakowane w podlegające recyklingowi worki, wykonane także z polietylenu. Eliminuje to tony odpadów, zmniejsza wagę przesyłek i pozwala umieścić więcej produktów w samochodzie lub samolocie. Lamar odnotował także ogromne oszczędności dzięki zmniejszeniu ilości zwrotów z powodu uszkodzeń produktu w transporcie. Na podstawie „American Printer” z grudnia 2010 opracował TG