Złote Gryfy 2024 przyznane!
11 gru 2024 11:05

29 listopada br. w Klubie Sosnowym w Warszawie miała miejsce konferencja Złotego Gryfa, zorganizowana przez Polską Izbę Druku, której zwieńczeniem była gala Złotych Gryfów. Tegoroczna edycja nagród przyznawanych przez Kapitułę PID została rozszerzona o nowe kategorie. To prestiżowe wydarzenie było również okazją do przyznania odznaczeń państwowych osobom zasłużonym dla rozwoju branży i promocji czytelnictwa.

Konferencja oraz gala Złotego Gryfa zgromadziły wybitnych ekspertów, przedsiębiorców oraz przedstawicieli branży poligraficznej i opakowaniowej zarówno z Polski, jak i z zagranicy. Spotkanie to było platformą do wymiany wiedzy, prezentacji najnowszych trendów technologicznych oraz dyskusji na temat przyszłości sektora i jego bardziej zrównoważonego rozwoju.

Konferencja pod znakiem cyfryzacji i opakowań

Po uroczystym otwarciu wydarzenia, którego dokonał Jacek Kuśmierczyk, prezes Polskiej Izby Druku, Aleksander Kuśmierczyk, analityk PID, przypomniał kluczowe wnioski płynące z najnowszej edycji raportu „Rynek Poligraficzny i Opakowań z Nadrukiem w Polsce i w Ukrainie”.

Na część merytoryczną konferencji złożyły się prezentacje uznanych ekspertów i przedstawicieli firm działających w branżach poligraficzno-opakowaniowej i wydawniczej, takich jak Bernd Zipper, Sante Conselvan, Sühan Gürer, Murat Demir, Neil Osment, Andreas Blaschke, Gillian Garside-Wight, Katarzyna Rybicka, prof. Dariusz Kuźmina, Jerzy Czubak, Sonia Draga, Jacek Bucholc czy Sergiusz Kovalczuk. Z ich prezentacji wyłoniły się dwa kluczowe kierunki rozwoju poligrafii – cyfryzacja oraz opakowania. Branża przechodzi dynamiczną transformację, napędzaną przez rozwój e-commerce, mediów społecznościowych oraz technologii druku cyfrowego. Zmiany te mogą budzić niepokój, zwłaszcza wśród tradycyjnych drukarń, które obawiają się, że cyfryzacja i rozwój nowych technologii mogą stanowić zagrożenie dla ich modelu biznesowego. Jednak, jak zauważają eksperci, branża poligraficzna ma długą historię przetrwania, sięgającą 1452 r., i pomimo wielu trudności przemysł potrafił się zaadaptować do zmieniających się warunków. Kluczem do dalszego rozwoju jest zdolność do nauki i elastyczności, która pozwala firmom wprowadzać innowacyjne rozwiązania i przekształcać tradycyjne modele działalności. Jednym ze wskazanych przez Bernda Zippera najważniejszych trendów, który rewolucjonizuje współczesny przemysł poligraficzny, jest wzrost rynku druku internetowego. W Europie druk online stanowi już ok. 36 proc. całkowitego rynku, a jego udział wciąż rośnie, szczególnie w krajach takich jak Niemcy, Polska czy inne regiony Europy Środkowej. Ta zmiana jest napędzana rosnącym zapotrzebowaniem na personalizację produktów, ekologiczne rozwiązania oraz nowoczesne podejście do produkcji, które pozwala na realizację zleceń w szybki, efektywny i zrównoważony sposób. Zmiany te są również wynikiem większej świadomości społecznej na temat potrzeby wprowadzenia zrównoważonego rozwoju i indywidualizacji produktów. Megatrendy, takie jak zrównoważona produkcja, masowa personalizacja, a także większa mobilność i łączność, stają się coraz bardziej obecne w każdym aspekcie życia, także w przemyśle poligraficzno-opakowaniowym.

Podczas konferencji Złotego Gryfa prezentacje wygłosili też przedstawiciele gości specjalnych, którymi były firmy ORLEN SA oraz Bank Pekao SA. Piotr Suchodolski, dyrektor Biura Marketingu ORLEN SA, przedstawił perspektywę polskiego przemysłu, natomiast Krzysztof Mrówczyński, kierownik działu analiz sektorowych w Banku Pekao SA, zapoznał uczestników konferencji z sytuacją i perspektywami polskiej branży poligraficznej (prezentujemy je w osobnym artykule na str. 10).

Oprócz wykładów i prelekcji mecenasów wydarzenia, którymi były firmy HEIDELBERG Polska Sp. z o.o. oraz Sun Chemical Sp. z o.o., odbyły się także krótkie prezentacje partnerów strategicznych wydarzenia, czyli firm: Avargraf, Europapier Polska, hubergroup, Koenig & Bauer oraz Manroland Sheetfed.

Zasłużeni dla rozwoju branży i czytelnictwa

Wieczorem odbyła się uroczysta gala, którą rozpoczęto od wręczenia odznaczeń państwowych nadanych przez Prezydenta RP. Ordery przekazał minister Marek Rymsza z Kancelarii Prezydenta RP. Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski odznaczony został Jerzy Czubak, wiceprezes ds. produkcji i zarządzania zasobami w koncernie Amcor, Złotym Krzyżem Zasługi: Sonia Draga, założycielka i właścicielka Grupy Wydawniczej Sonia Draga, a także prezes Federacji Europejskich Wydawców, prof. Dariusz Kuźmina, dziekan Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Andrzej Rowicki, właściciel przygotowalni fleksograficznej Wistar, bardzo zaangażowany w działalność izb branżowych oraz edukację. Srebrny Krzyż Zasługi otrzymali: Anna Naruszko, redaktor naczelna miesięczników Poligrafika i Opakowanie, prezes wydawnictwa Alfa-Print, Piotr Góral, szef polskiego oddziału Sun Chemical, Tomasz Kurpik-Pawlicki, kierownik działu PR w firmie Heidelberg oraz Maciej Sierpiński, prezes drukarni MDM Druk oraz praktyk i propagator idei szkolnictwa dualnego w poligrafii.

Ważnym punktem wieczoru było nadanie wyróżnienia „Zasłużony dla Polskiej Poligrafii”. Otrzymał je Sante Conselvan, prezes Flexographic Technical Association Europe.

Jacek Kuśmierczyk złożył również podziękowania na ręce Jakuba Bieleckiego, prezesa drukarni Erbi, a także Leszka Wojtczuka, właściciela drukarni WL oraz prezesa PID w poprzedniej kadencji, za zaangażowane pełnienie funkcji członków Rady Polskiej Izby Druku. Wyróżniono także Drukarnię Skleniarz oraz Zespół Szkół Poligraficzno-Medialnych im. Zenona Klemensiewicza w Krakowie za realizację projektu „Kalendarz Polskiej Izby Druku 2025”.

Grand Prix Złotego Gryfa

Zwieńczeniem części oficjalnej było wyłonienie nominowanych i zwycięzców w konkursie Złotego Gryfa, który w tym roku został rozszerzony o nowe kategorie.

Laureaci konkursu Złotego Gryfa:

– Produkt jedno- lub wielobarwny w oprawie prostej: Drukarnia POZKAL Sp. z o.o. za pozycję „HVA’ SAA!”

– Produkt jedno- lub wielobarwny w oprawie złożonej: Drukarnia POZKAL Sp. z o.o. za pozycję „Muzeum. Historia światowa 2, Zakotwiczenie w Europie 1789-1850”

– Czasopismo wielobarwne: ArtDruk Zakład Poligraficzny Andrzej Łuniewski – za wydanie magazynu Media Marketing Polska

– Kalendarz: Drukarnia SKLENIARZ, Włodzimierz Skleniarz za kalendarz spiralowany

– Efekty specjalne uzyskane przez zastosowanie technik drukarskich lub procesów uszlachetniania druku: REGANTA Szlascy sp. j. za etykietę Snake by Skeen

– Opakowanie z nadrukiem z tektury litej: Drukarnia DAKO Kozioł i wspólnicy sp. j. – Bohema

– Opakowanie z nadrukiem z tektury falistej: MMP Neupack Polska Sp. z o.o. – Johnnie Walker Black Label

– Opakowanie giętkie z nadrukiem fleksograficznym: CDM Packaging Sp. z o.o. – Eureka power wash

– Etykieta: FANO Sp. z o.o. za etykietę na wino

– Produkt z nadrukiem hybrydowym: Aniflex Głowacka Wojtaszek sp. j. – Whisky the red one

– Produkt informacyjno-reklamowy z nadrukiem: TFP-Grafika Sp. z o.o. – Simple Piano

– Wielkopowierzchniowy produkt reklamowy z nadrukiem: OMNIDRUK Sp. z o.o. – Oklejenie pociągu

– Produkt tekstylny z nadrukiem: OPINION Strefa Druku Sp. z o.o. – Rama podświetlana z nadrukiem wielowymiarowym

– Innowacyjne zastosowanie technologii poligraficznych: Walstead Kraków Sp. z o.o. – Biodegradowalny stand reklamowy

– Druk artystyczny: Akademia Techniczno-Artystyczna Nauk Stosowanych w Warszawie – Anna Rusin

– Zielony Gryf: OPOLGRAF SA – Lider w zarządzaniu śladem węglowym – „Jedno zamówienie, jedno drzewo”

– Uczniowski Gryf: Zespół Szkół Ekonomicznych im. Marii Skłodowskiej-Curie w Rzeszowie – Jacek Krok

– Studencki Gryf: Politechnika Warszawska, Wydział Technologiczny Mechaniczny – Julia Rosiek

– Gryf Belferski: Zespół Szkół Zawodowych nr 6 im. Joachima Lelewela – Szymon Kropaczewski

Uroczystość uświetnił koncert gwiazdy wieczoru, Sławomira, oraz jubileuszowy tort z okazji 30-lecia działalności polskiego oddziału firmy Sun Chemical.

Konferencja i gala Złotego Gryfa były znakomitą okazją do pogłębienia wiedzy, nawiązania nowych kontaktów biznesowych oraz wyróżnienia osiągnięć w branży poligraficznej. Wysoka jakość merytoryczna imprezy oraz obecność międzynarodowych ekspertów podkreśliły znaczenie tego wydarzenia na mapie kluczowych inicjatyw w sektorze. AN