Zwiększenie wydajności i jakości produkowanych opakowań oraz możliwość realizacji projektów uwzględniających szerszy gamut kolorystyczny leżały u podstaw najnowszej inwestycji sprzętowej, zrealizowanej przez drukarnię Akomex ze Starogardu Gdańskiego. Ten, stanowiący część Akomex Group, zakład poligraficzny specjalizuje się od wielu lat w wysokojakościowych opakowaniach dla branży spożywczej, z których coraz większa część trafia na rynki zagraniczne. Jak przyznaje Grzegorz Łajca – prezes Akomex Group, zakup maszyny Rapida 106-7+LTTL SPC ALV3 firmy Koenig & Bauer ma pomóc w dalszej ekspansji całej grupy, głównie na rynki Unii Europejskiej i USA.
Specjalizacja: opakowania z tektury litej
Akomex Group składa się obecnie z trzech firm: drukarń Akomex w Starogardzie Gdańskim (działającej od 1993 roku) i Drukpak w Aleksandrowie Kujawskim (której początki sięgają lat 70. ubiegłego wieku) oraz zakładu konwertującego tacki dla przemysłu rybnego – PlanoPack z siedzibą w Herning (Dania). Na przestrzeni ostatnich lat w grupie zachodziły przekształcenia własnościowe, które zakończyły się w kwietniu 2020 r. Od 2018 roku realizujemy systematyczne wzrosty – mówi Grzegorz Łajca. – Rok 2020 był dla nas pod tym względem rekordowy, mimo trudności związanych z pandemią.
Jak podkreśla prezes Akomex Group, specjalizacja z podziałem na poszczególne zakłady jest dość klarowna i wynika z uwarunkowań historycznych: Drukpak od dekad produkował opakowania farmaceutyczne z tektury litej i tak jest do dzisiaj. Akomex z kolei od wielu lat specjalizuje się w obsłudze klientów z branży spożywczej, również w zakresie opakowań z tektury litej. PlanoPack wspiera ekspansję grupy na rynku skandynawskim. Warto w tym miejscu wspomnieć, że Akomex Group jest zdecydowanym liderem, jeżeli chodzi o produkcję tacek dla przemysłu rybnego w naszym kraju, zaś wdrożone przez nas rozwiązanie – tacka skin – znajduje coraz większe uznanie wśród polskich i międzynarodowych producentów opakowań spożywczych.
Innowacyjne rozwiązania, stabilna grupa klientów
Tacka skin bazuje na proekologicznej koncepcji łatwego oddzielenia części spodniej, wykonanej z kartonu, od specjalnej powłoki barierowej, na której znajduje się produkt spożywczy – kontynuuje Grzegorz Łajca. – Całość pokrywana jest dodatkową folią we własnym zakresie przez naszego klienta w dedykowanej maszynie pakującej, więc inwestycja z jego strony w tego typu specjalistyczny sprzęt determinuje powodzenie całego przedsięwzięcia. Ponieważ jednak tego rodzaju tacka – poza coraz istotniejszą proekologicznością – spełnia też funkcje marketingowe (dzięki możliwości zadrukowania obu stron części kartonowej), przekonuje się do niej coraz szersze grono naszych odbiorców.
Stabilne portfolio klientów to jeden z filarów sukcesów, jakie odnosi Akomex Group. Jak podaje firma, ok. 60 proc. z nich współpracuje z nią od ponad 10 lat, zlecając tu przede wszystkim opakowania z tektury litej, tacki i arkusze laminowane, a także ulotki i etykiety.
Tacki skin to jedno z innowacyjnych rozwiązań, jakie Akomex wprowadził do oferty z myślą o swoich klientach. Kolejne to m.in. pokrywanie wydruków offsetowych specjalnym lakierem Antyvir o charakterze antypatogenowym, nanoszenie niedostrzegalnych dla oka cyfrowych kodów kreskowych – Digimarc (dzięki czemu można wykorzystać dodatkową powierzchnię opakowania np. na cele informacyjne czy marketingowe) oraz drukowanie z szerszym gamutem kolorystycznym – Ako7Color. Z myślą o tym ostatnim rozwiązaniu został zrealizowany niedawny zakup maszyny Rapida.
7-kolorowy druk z szerszym gamutem w maszynie Rapida
Druk siedmiokolorowy, uwzględniający system CMYK i trzy kolory dodatkowe był naszym „oczkiem w głowie” od dawna i próby z nim związane czyniliśmy już od pewnego czasu – przyznaje Grzegorz Łajca. – Jednak dopiero implementacja specjalistycznego oprogramowania oraz – wkrótce potem – maszyny Rapida 106 pozwoliła na pełne wdrożenie tej technologii. Dla celów marketingowych ochrzciliśmy ją mianem Ako7Color i muszę przyznać, że zdobywa ona coraz większe uznanie u naszych klientów.
Realizowany w maszynie Rapida druk 7-kolorowy umożliwia – jak podaje firma Akomex – pokrycie 95 proc. kolorów Pantone, a wszystko dzięki konwersji barw specjalnych (na bazie standardowych plików przesłanych przez klienta) na kolory z palety CMYKOGV. Wśród korzyści z zastosowania tego rozwiązania drukarnia wymienia także oszczędność czasu, większą proekologiczność opakowania (dzięki redukcji zużycia energii, wody i środków do czyszczenia maszyny), a także stabilność i powtarzalność produkcji. W kontekście dwóch ostatnich parametrów duże znaczenie ma – co podkreśla Grzegorz Łajca – maszyna Rapida, w której realizowane są opakowania w systemie Ako7Color: Nieprzypadkowo na jej wyposażenie składają się liczne systemy kontrolno-pomiarowe, gwarantujące odpowiednią jakość i wydajność produkcji. Korzystamy z nich przy większości zleceń, jakie trafiają do tej maszyny. Pracuje ona u nas od około ośmiu miesięcy i działa obecnie w systemie trzyzmianowym. Jest zatem obłożona w stopniu bardzo nas satysfakcjonującym.
Dostarczona do Starogardu Gdańskiego maszyna to Rapida 106-7+LTTL SPC ALV3. Pracująca w technologii konwencjonalnej, pozwala na zadrukowywanie podłoży o grubości do 1,2 mm. Jej konfiguracja uwzględnia m.in. specjalny format płyt; systemy SPC, PlateIdent i SRW oraz bogatą technikę kontrolno-pomiarową (Ergotronic ColorControl + QualiTronic ColorControl + ACR oraz LogoTronic Professional).
Koenig & Bauer: nie tylko maszyna
Grzegorz Łajca dodaje, że na decyzję o wyborze maszyny Rapida wpłynęły z jednej strony jej parametry i testy przeprowadzone w centrum demonstracyjnym w Radebeul, z drugiej zaś – bardzo pozytywne doświadczenia z serwisem tego dostawcy: Przy podejmowaniu decyzji o wyborze maszyny 7-kolorowej braliśmy pod uwagę rozwiązania trzech producentów. W każdym przypadku wykonane były zaawansowane testy, uwzględniające także trudne prace. Po przeanalizowaniu wszystkich trzech ofert doszliśmy do wniosku, że Rapida 106 będzie maszyną, która spełni nasze oczekiwania w największym stopniu. Ponadpółroczne doświadczenia potwierdzają, że wybór był słuszny. Jest to najszybsza, najbardziej rozbudowana i zaawansowana maszyna w parku sprzętowym drukarni Akomex. Dzięki niej potencjał produkcyjny naszego starogardzkiego zakładu wzrósł o ok. 10 proc. Jednak równie istotnym czynnikiem była nasza wieloletnia współpraca z autoryzowanym serwisem Koenig & Bauer, który wielokrotnie wspierał nas rozwiązując problemy techniczne. To zaufanie do profesjonalizmu i znajomości rzeczy zaprocentowało, gdy nadszedł czas na wybór dostawcy nowej maszyny.
Grzegorz Szymczykowski, dyrektor ds. sprzedaży i serwisu Koenig & Bauer (CEE) dodaje: Aspekty, jakie wymienia pan Grzegorz Łajca w kontekście wyboru naszej oferty, to szczególny powód do satysfakcji. W naszej branży znane jest powiedzenie, że „pierwszą maszynę sprzedaje dział handlowy, drugą – serwis”. Trawestując je, można zaryzykować stwierdzenie, że w przypadku firmy Akomex pierwszą maszynę w dużej mierze „sprzedał” właśnie nasz serwis dzięki swoim referencjom i wcześniejszemu wsparciu technicznemu dla drukarń z tej grupy. Drugi aspekt to technologiczne zaawansowanie samej maszyny, która okazała się optymalnym rozwiązaniem w kontekście realizowanego przez Akomex projektu Ako7Color. Miło nam, że mogliśmy pomóc we wprowadzeniu go w życie.
Grzegorz Łajca zapowiada, że realizowane w ostatnich miesiącach inwestycje, m.in. w maszynę Rapida i urządzenia wykańczające, będą kontynuowane. Grupa ma również plany związane z dalszą ekspansją, nie tylko w obszarze wzrostu organicznego: Jesteśmy jednym z nielicznych przypadków w naszej branży, gdy to podmiot polski przejął spółkę zagraniczną – mam tu na myśli zakład PlanoPack w Danii, zakupiony przez nas w 2018 roku. Zwiększenie udziału eksportu, który obecnie wynosi ponad 40 proc. obrotów, jest jednym z naszych strategicznych celów. Bogate wyposażenie sprzętowe wszystkich trzech zakładów, wykwalifikowana kadra, innowacyjne rozwiązania i proklienckie podejście sprawiają, że z optymizmem patrzymy w przyszłość. Co więcej, jesteśmy również otwarci na negocjacje w sprawie przejęcia kolejnych podmiotów związanych z branżą opakowań kartonowych zarówno w Polsce, jak i za granicą – podsumowuje prezes Akomex Group.
Opracowano na podstawie informacji firmy Koenig & Bauer