W dobie dynamicznego rozwoju mediów cyfrowych katalogi drukowane wciąż odgrywają ważną rolę jako narzędzie marketingowe i informacyjne. Chociaż wiele firm skupia się na kampaniach online i komunikacji cyfrowej, katalogi drukowane pozostają popularne i efektywne w wielu branżach.
Katalogi drukowane wciąż mają swoje miejsce w Polsce i Europie jako narzędzie marketingowe i informacyjne. Chociaż zmienia się krajobraz mediów i rozwija się marketing cyfrowy, katalogi drukowane wciąż cieszą się popularnością i są wykorzystywane przez wiele firm.
Według badania przeprowadzonego przez Europejskie Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej (European Association of Communication Agencies[1]), 68 proc. respondentów z Europy Zachodniej i Centralnej nadal uważa katalogi drukowane za skuteczne narzędzie marketingowe. Wyniki badania pokazują, że mimo rozwoju mediów cyfrowych katalogi drukowane utrzymują swoją popularność i mają swoje miejsce w strategiach marketingowych.
Badanie wykazało również, że 46 proc. respondentów uważa, iż katalogi drukowane pozwalają na lepsze zrozumienie produktów i ofert niż treści cyfrowe. Dotyk i fizyczna obecność katalogów drukowanych dostarczają dodatkowych doświadczeń sensorycznych, które wpływają na skuteczność komunikacji marketingowej.
Istnieje kilka czynników wpływających na popularność katalogów drukowanych:
Skuteczne targetowanie katalogów drukowanych to kluczowy element sukcesu komunikacji marketingowej. Dostarczanie wartości dla odpowiednich odbiorców, jednocześnie promując zrównoważony rozwój i cykl produktu, pozwala na minimalizację marnotrawstwa zasobów i tworzenie bardziej skutecznych kampanii. W okresach promocji, wyprzedaży czy świątecznych kampanii katalog może pełnić funkcję skutecznego narzędzia do prezentacji specjalnych ofert, zachęcania do zakupów i budowania pozytywnego wizerunku marki. Firma powinna przygotować katalog drukowany w strategicznych momentach takich jak wprowadzanie nowych produktów, sezonowe oferty czy udział w wydarzeniach branżowych. Jednocześnie targetowanie katalogu jest kluczowe, aby dostarczyć wartościową treść dla właściwej grupy docelowej i osiągnąć większą skuteczność komunikacji marketingowej - ocenia John Stano, senior vice president Business Development & Transformation w Quad Europe.
Francuska innowacja w dążeniu do zrównoważonego rozwoju
Integracja zrównoważonych praktyk na każdym etapie procesu tworzenia katalogów drukowanych umożliwia minimalizację wpływu na środowisko. Ważne jest, aby zrównoważony rozwój w obszarze drukowanych katalogów był rozważany w kontekście całego cyklu życia produktu - od projektu, przez produkcję, dystrybucję, aż po utylizację.
Francuski program „Oui Pub” stanowi kolejny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju i świadomego konsumpcjonizmu we Francji. 3 maja 2022 roku Francja podjęła decyzję o przeprowadzeniu pilotażowego programu, opartego na raporcie przygotowanym przez Ministra Transformacji Ekologicznej. Zgodnie z tym programem ulotki papierowe i katalogi będą mogły być dostarczane jedynie do gospodarstw domowych, które wyrażą na to swoją zgodę. Inicjatywa o nazwie „Oui Pub”, czyli „tak dla ulotek reklamowych”, jest odpowiedzią na powszechne we Francji hasło „Stop pub”, które często można zobaczyć na skrzynkach pocztowych i służy do odrzucania niechcianej korespondencji.
Po 8 miesiącach testowania Oui Pub, CoSpirit Groupe[2] postanowiło przeprowadzić badanie nastrojów konsumentów wobec tego eksperymentu. W obszarze Oui Pub już 1 na 4 Francuzów (28 proc.) umieścił naklejkę na swojej skrzynce pocztowej, wyrażając swoje preferencje dotyczące otrzymywania katalogów. Z kolei 55 proc. Francuzów planuje umieścić taką naklejkę, aby nadal otrzymywać katalogi. Eksperyment Oui Pub dopiero się rozpoczął i będzie trwał do końca kwietnia 2025 roku, dając możliwość dalszej obserwacji i analizy wyników.
Zrównoważony rozwój a potrzeby konsumentów
W dzisiejszych czasach firmy stoją przed wyzwaniem zrównoważonego rozwoju, równocześnie starając się dotrzeć do konsumentów, którzy chcą otrzymywać informacje i materiały reklamowe w formie drukowanej. Istnieje jednak możliwość połączenia tych dwóch aspektów, tworząc strategię, która dba zarówno o środowisko, jak i preferencje konsumentów.
Przede wszystkim firmy powinny dążyć do minimalizowania negatywnego wpływu na środowisko w swoich działaniach marketingowych. Poprzez wybór ekologicznych materiałów, personalizację treści, targetowanie odbiorców i edukację konsumentów firmy mogą osiągnąć równowagę między efektywnym marketingiem a dbałością o środowisko, spełniając oczekiwania konsumentów i promując zrównoważony rozwój.
Warto również zauważyć, że rola katalogów drukowanych ewoluuje wraz z postępem technologicznym i preferencjami konsumentów. Coraz częściej katalogi są wzbogacane o elementy interaktywne, takie jak kody QR, które przekierowują do treści online lub dodatkowych informacji. Ponadto wiele firm stosuje strategię omnichannel, łącząc katalogi drukowane z obecnością online, co pozwala na lepsze śledzenie wyników i skuteczności kampanii.
Opracowano na podstawie informacji firmy Quad Europe
[2] https://cospirit.com/etude-catalogue-1-francais-sur-2-souhaite-poser-lautocollant-oui-pub/