Jest wizytówką sklepu. Wiele mówi o tym, jak chcemy, by postrzegali nas klienci. Może być po prostu praktyczne lub wyjątkowo piękne. Nadal bywa niedoceniane, ale najlepsi wiedzą już, że opakowanie w e-commerce ma znaczenie, a wybór materiałów opakowaniowych to ważny etap budowania marki.
Customer experience, czyli doświadczenie klienta, to w e-commerce wskaźnik często decydujący o tym, czy ktoś ponownie zechce skorzystać z e-sklepu. Wpływ na nie ma nie tylko sam proces zakupu, ale też odczucia towarzyszące otwieraniu paczki. Właśnie dlatego dobrze jest poznać swoich konsumentów i dopasować opakowanie do ich oczekiwań i wizerunku, jaki chcemy kreować dla naszej marki. Szeroki wybór, jaki oferuje nam rynek sprawia, że możemy osiągnąć oczekiwany rezultat. Co więcej, jeśli zdamy się na doświadczonych doradców, cały proces zostanie dopasowany również do zakładanego budżetu – mówi Magdalena Mól, kierowniczka Centrum Relacji z Klientem w firmie Raja.
e-konomiczne
Najpopularniejszą formą opakowania są klasyczne kartony klapowe. Na rynku dostępna jest szeroka oferta różnych formatów pudełek. Różnią się nie tylko rozmiarem i kształtem, ale też wytrzymałością, co pozwala łatwo dopasować je do planowanej zawartości. Tekturowe pudełka to ekonomiczne rozwiązanie, które sprawdzi się w każdej branży. Prostota to zawsze dobry wybór. Jednak warto też pamiętać, że czas to pieniądz i zwrócić uwagę na kartony, które mają dodatkowe funkcje, np. takie z regulowaną wysokością czy automatycznym dnem. Pozwalają one przyspieszyć i usprawnić pracę. Podobnie kartony z samoprzylepnym paskiem – sugeruje Magdalena Mól. Takie rozwiązania zwiększają efektywność stanowiska do pakowania, co w okresach zwiększonej sprzedaży jest szczególne istotne.
Opakowanie, które składa się wyłącznie z kartonu, to oczywiście opcja najbardziej ekonomiczna, zwykle jednak niezbędny jest też wypełniacz. Wbrew swojej nazwie, nie tylko wypełnia przestrzeń w pudełku, ale przede wszystkim zabezpiecza zawartość paczki. Nadal często wykorzystywanym wypełnieniem jest folia bąbelkowa, która skutecznie chroni produkty, a u najlepszych dystrybutorów dostępna jest w wersji z recyklingu.
e-kologiczne
Jak wynika z badania Quality Watch dla Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor, 75 proc. Polaków przypisuje ochronie środowiska istotne znaczenie w codziennym życiu. Przekłada się to także na oczekiwania wobec opakowań. Na szczęście rynek podąża za tym trendem i oferuje całą gamę ekologicznych materiałów opakowaniowych. Przyjazne dla środowiska są już nie tylko proste kartony czy papier pakowy. Standardem w ofercie dystrybutorów materiałów opakowaniowych są produkty z recyklingu i do recyklingu. Ostatnio jednak liderzy branży proponują rozwiązania innowacyjne. Stawiając na ekologię przez wielkie „E” można wybierać spośród wielu unikatowych rozwiązań takich jak papier bąbelkowy, papier stretch, papierowe koperty ochronne, papierowe taśmy klejące i wiele innych. Zaspokoją one nawet najbardziej wygórowane eko-oczekiwania – wymienia Magdalena Mól. Trzeba też pamiętać, że ekologiczne opakowanie to nie tylko odpowiednie materiały. Znaczenie ma też optymalne dostosowanie do zawartości. Sprawia ono, że nie wozi się powietrza, co przekłada się na efektywne wykorzystanie przestrzeni w transporcie i magazynowaniu.
Ekotrendy widać też w segmencie wypełniaczy. Tu od lat króluje papier w różnej formie. Na rynku dostępne są gotowe już wypełnienia papierowe, ale też systemy i urządzenia do wytwarzania wypełniaczy w miejscu pakowania. Papier to jednak niejedyna opcja. Przyjazną środowisku alternatywą jest wypełniacz wykonany w 100 proc. ze skrobi kukurydzianej. Ulega on całkowitej biodegradacji pod wpływem wody i powietrza, nie wytwarzając przy tym substancji toksycznych. Bez wątpienia osoby zwracające uwagę na kwestie ekologii docenią to rozwiązanie.
Na ekologiczny aspekt opakowania warto spojrzeć też przez pryzmat jego wykorzystania. Rosnąca liczba zwrotów w e-handlu to tendencja, która zainspirowała powstanie opakowań z możliwością ponownego zamknięcia i wysyłki takich jak kartony czy koperty z podwójnym paskiem samoprzylepnym. Zachęcają konsumentów do ponownego ich wykorzystania i ułatwiają cały proces zwrotu zamówienia – wyjaśnia Magdalena Mól.
e-stetyczne
Opakowanie, poza tym, że chroni towar w czasie transportu, to wizytówka firmy. Daje ono możliwość tworzenia pozytywnych skojarzeń zakupowych z daną marką. Właśnie dlatego wiele branż zwraca uwagę na estetykę wysyłanych paczek. I w tym przypadku to rynek zmobilizował producentów do działania. Obecnie odbiorcy mogą więc wybierać z szerokiej gamy efektownych i estetycznych opakowań. Powodzeniem cieszą się proste, ale eleganckie pudełka fasonowe. Dostępne są zarówno w naturalnym kolorze tektury, jak i białe. Sposób otwarcia pozwala natomiast w odpowiedni sposób wyeksponować zawartość. Dobierając dekoracyjne akcesoria, np. bibuły, ozdobne wypełnienie, atrakcyjne przywieszki, dajemy odbiorcom pozytywne doświadczenie, które przekłada się na wizerunek marki – mówi Magdalena Mól.
Na estetykę wpływ mają też dodatkowe elementy opakowania takie jak taśma czy naklejki zabezpieczające wieczko pudełka. Tu zdecydowanie dobrym wyborem będą produkty z indywidualnym nadrukiem uwzględniającym logo lub nazwę. Odpowiednio wyeksponowane znaki towarowe tworzą bowiem niezbędny element wizerunku firmy.
Opakowanie to w e-commerce pierwszy fizyczny kontakt sklepu z klientem. Właśnie dlatego warto inwestować w opakowania, które odzwierciedlają nasze wartości i oczekiwania konsumentów. To nie tylko zabezpieczenie towaru. To także budowanie pozytywnego wizerunku firmy, który pozostawia trwałe wrażenie na odbiorcach i wpływa na ich przyszłe decyzje zakupowe.
Opracowano na podstawie informacji firmy Raja