Z mottem „Świętujmy” Siegwerk dedykuje rok 2024 minionej epoce 200 lat ewolucji firmy – z rodzinnego przedsiębiorstwa z siedzibą w Siegburgu w Niemczech, do jednego z wiodących międzynarodowych producentów farb i lakierów w szóstym pokoleniu.
Siegwerk, jeden z wiodących światowych dostawców farb drukarskich i lakierów do zastosowań opakowaniowych i etykiet, uhonoruje w tym roku powstanie rodzinnego przedsiębiorstwa, które przekształciło się w firmę, jaką Siegwerk jest dzisiaj.
Historia firmy rodzinnej, która doprowadziła do powstania Siegwerk, jest imponująca pod wieloma względami – mówi dr Nicolas Wiedmann, dyrektor generalny Siegwerk. – Od samego początku doskonale rozumiano trendy i znaczenie ciągłej transformacji, co pozwoliło firmie dostosowywać się do wyzwań każdej epoki i dążyć we właściwym kierunku.
Początkowo założone w 1824 r. przedsiębiorstwo funkcjonowało jako sprzedawca detaliczny wyprodukowanych towarów. Niemiecka firma rodzinna weszła do branży poligraficznej bardzo szybko po rozpoczęciu działalności. Począwszy od otwarcia drukarni perkalu (tkaniny bawełnianej), poprzez jedną z pierwszych niemieckich drukarni wklęsłodrukowych, aż po w pełni zautomatyzowany zakład produkcji farb drukarskich, na przestrzeni dwóch stuleci firma nieustannie poszerzała swoją wiedzę w zakresie druku, stając się jednym z najważniejszych producentów farb drukarskich na świecie. Wraz z założeniem Siegwerk Chemisches Laboratorium GmbH w 1911 r., firmy specjalizującej się w produkcji farb wklęsłodrukowych i innych produktów chemicznych dla przemysłu poligraficznego, został położony fundament pod znaną dzisiaj firmę Siegwerk.
Od druku na tekstyliach po drukowanie prasy i wreszcie druk opakowań, poprzez ciągłe poszukiwanie nowych sposobów modernizacji produkcji i innowacyjnych technologii druku, nasza rodzinna firma wielokrotnie odnosiła sukcesy, wyprzedzając nowe trendy i wpływając na branżę poligraficzną dzięki niezbędnym innowacjom – wyjaśnił Alfred Keller, właściciel w szóstym pokoleniu i przewodniczący rady nadzorczej Siegwerk.
Firma zwiększyła wydajność dzięki wdrożeniu nowoczesnych urządzeń do druku rolowego w XIX w., poprzez ustanowienie nowych standardów branżowych dzięki metodzie wklęsłodruku stosowanej również w druku na papierze na początku XX w., a następnie stała się jednym z największych na świecie producentów farb opakowaniowych poprzez przejęcie działu farb opakowaniowych SICPA w XXI w.
Nasza długa historia pokazuje, że zawsze odnosiliśmy sukcesy w ciągłej transformacji opartej na przyszłości i zrównoważonych ścieżkach. Jestem podekscytowany tym, co zamierzamy osiągnąć w ciągu najbliższych kilku lat – dodał Wiedmann.
Obecnie firma koncentruje się na opracowywaniu przyjaznych dla środowiska atramentów i lakierów funkcjonalnych, które umożliwiają zrównoważone rozwiązania opakowaniowe, aktywnie wspierając realizację gospodarki o obiegu zamkniętym.
Do dziś na kulturę korporacyjną ma wpływ to, że Siegwerk wywodzi się z firmy rodzinnej. Działanie zgodne z naszymi wartościami zawsze było dla nas, jako dla firmy rodzinnej, ważne. Oczywiście obejmuje to również branie odpowiedzialności za nasze działania – dodał Keller. – Zarówno wtedy, jak i teraz jesteśmy mocno zaangażowani we wnoszenie pozytywnego i odpowiedzialnego wkładu, nie tylko na rzecz naszych pracowników i społeczności, w których działamy, lecz także społeczeństwa i środowiska.
Od założenia firmowego programu ubezpieczeń zdrowotnych w 1843 r. po wsparcie finansowe i projekty społeczne dla potrzebujących dzieci na całym świecie – zaangażowanie społeczne rodziny było częścią podstawowych wartości. Siłą napędową wszystkiego, co robimy, zawsze była pasja do napędzania transformacji i wywierania pozytywnego wpływu – powiedział Keller. – A kiedy dzisiaj widzę tę pasję w naszej rodzinie Siegwerk, jestem dumny z tego, jaką firmą się staliśmy i nie mogę się doczekać świętowania naszej 200-letniej podróży z naszym zespołem prawie 5 tys. pracowników na całym świecie.
Od prawie 30 lat Alfred Keller jest właścicielem sześciopokoleniowej firmy rodzinnej, która dzięki sukcesji ma pozostać własnością rodziny do siódmego pokolenia i dłużej.
W ciągu tego roku w lokalizacjach na całym świecie odbędą się wydarzenia dla pracowników i ich rodzin, które pozwolą nie tylko spojrzeć wstecz na początki firmy, lecz także uzyskać wgląd w wizję firmy na przyszłość.
Jesteśmy bardzo dumni z naszej przeszłości i z niecierpliwością czekamy na kontynuację naszej tradycji kształtowania historii w przyszłości – podsumował Wiedmann.
Opracowano na podstawie informacji firmy Siegwerk