Dział druku cyfrowego Agfa rośnie wraz ze wzrostem sprzedaży atramentów
18 mar 2024 15:00

Dział druku cyfrowego i chemikaliów Agfa wyprzedził w ubiegłym roku dział radiologii, stając się jej największym działem. Dzięki przejęciu byłych klientów Inca sprzedaż atramentów do maszyn atramentowych wzrosła o 14 proc.

Sprzedaż producenta z siedzibą w Belgii wzrosła w ubiegłym roku o 3,2 proc., z wyłączeniem efektów walutowych, do 1,15 mld euro.

Skorygowana EBITDA wzrosła o 52 proc. do 76 mln euro.

Strata netto wyniosła 101 mln euro (strata w 2022 r.: 223 mln euro) po uwzględnieniu kosztów restrukturyzacji i działalności zaniechanej.

Przychody działu druku cyfrowego i chemikaliów wzrosły o 12 proc. do 409 mln euro. Skorygowana EBITDA wzrosła ponad pięciokrotnie do 18,6 mln euro, a marże poprawiły się z 0,9 proc. do 4,6 proc.

Sprzedaż rozwiązań radiologicznych spadła o 4,5 proc. do 425 mln euro, podczas gdy sprzedaż rozwiązań informatycznych dla służby zdrowia wzrosła o 4,9 proc. do 249 mln euro.

Sprzedaż w dziale operacji i usług dla wykonawców (dział, który zawarł umowy na produkcję i dostawy folii i chemikaliów z wydzieloną firmą offsetową ECO3) była na niezmienionym poziomie 68 mln euro. Skorygowana marża EBITDA wyniosła 3,9 proc.

Agfa poinformowała, że w dziale druku cyfrowego i chemikaliów wyniki były napędzane przez „lokomotywy wzrostu” Digital Printing Solutions i Green Hydrogen Solutions, wraz z ogólnymi działaniami na rzecz wzrostu cen.

Firma skorzystała na wyższej sprzedaży atramentów we wszystkich działach, a także na ciągłym dążeniu do przejęcia bazy klientów Inca na zestawy atramentów Agfa.

Wcześniej Agfa szacowała zużycie atramentu w swoich drukarkach szerokoformatowych Tauro UHS pracujących z prędkością 600 m2/h na ok.3000 l rocznie, podczas gdy Inca Onset zużywałaby dwukrotnie więcej, bo ponad 6000 l rocznie, gdyby pracowała z prędkością 1400 m2/h.

Głównym produktem wprowadzonym na rynek w 2024 r. będą pierwsze dostawy jednoprzebiegowej maszyny atramentowej SpeedSet B1 – Delta Group właśnie ogłosiła się pierwszym na świecie nabywcą SpeedSet w wersji beta, a drugiego poznamy już wkrótce.

Szacuje się, że SpeedSet będzie prawdopodobnie zużywał ok. 1 miliona euro atramentu rocznie.

Dzięki nowej współpracy z EFI Agfa zaprezentuje na targach FESPA swoją nową maszynę drukującą Anapurna H3200 o wyższej prędkości oraz pięciometrowe urządzenie typu roll-to-roll.

Firma planuje również wprowadzić na rynek nową maszynę średniej klasy wraz z rebrandingiem swojego portfolio drukujących maszyn atramentowych.

Agfa poinformowała, że oczekuje, iż umowa z EFI przyniesie 15-20 mln euro z dodatkowej sprzedaży w okresie od połowy 2024 r. do połowy 2025 r., a w kolejnych latach 30-40 mln euro.

W ramach umowy EFI doda do swojej oferty maszyny hybrydowe Agfa.

Komentując wyniki, prezes i dyrektor generalny Agfa Pascal Juéry powiedział: W 2023 r. wszystkie nasze lokomotywy wzrostu radziły sobie bardzo dobrze, napędzając rentowność grupy.

Poczyniliśmy znaczne postępy we wszystkich, uruchamiając naszą chmurę IT Health Care i działania w zakresie streamingu internetowego, nasze strategiczne partnerstwo z EFI oraz bezprecedensową liczbę innowacyjnych produktów, w tym naszą jednoprzebiegową maszynę drukującą do opakowań SpeedSet.

Juéry dodał, że namacalna transformacja Agfy idzie pełną parą, ale nie da się tego zrobić w ciągu dwóch lat, to wymaga trochę czasu.

Jeśli chodzi o perspektywy na 2024 r., Agfa spodziewa się osiągnąć znaczny wzrost przychodów i rentowności w dziale druku cyfrowego i chemikaliów, napędzany przez Digital Print Solutions i Green Hydrogen Solutions.

Opracowano na podstawie informacji firmy Agfa