Badania wykazały, że 78 proc. konsumentów jest bardziej skłonnych do ponownego zakupu od firm, które personalizują swoją ofertę, a także do polecania ich znajomym i rodzinom. Już sama ta statystyka pokazuje, jak potężnym narzędziem do pogłębiania relacji z klientami i budowania lojalności wobec marki jest personalizacja.
W branży druku specjalistycznego od pewnego czasu mówi się o potencjale personalizacji, jednak możliwości komercyjne są w dużej mierze niewykorzystane. W wielu przypadkach nadal ogranicza się ona do dodania nazwy marki do produktu.
Skuteczna personalizacja musi wykraczać poza to, a rozwój rozwiązań umożliwiających personalizację oznacza, że jej zakres jest ograniczony tylko do kreatywności marki i konsumenta. Aby dostarczyć klientom wartość, konieczne jest zagłębienie się w to, co sprawia, że czują się wyjątkowo, i dostarczenie oferty, która jest naprawdę dostosowana do ich potrzeb i zainteresowań – niezależnie od tego, czy jest to jedyna w swoim rodzaju koszulka, czy unikalna tapeta.
Uproszczenie personalizacji za pomocą oprogramowania
Ważnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę przy rozpoczynaniu działalności, jest posiadanie odpowiednich narzędzi produkcyjnych.
Na przykład oprogramowanie do projektowania może odegrać dużą rolę w uproszczeniu procesu dostosowywania. Istnieje również wiele rozwiązań programowych, które usprawniają proces przedprodukcyjny i działają jako bezpośrednie połączenie między klientem a zespołem produkcyjnym.
Integrując oprogramowanie do projektowania z platformą zamówień, klienci mogą wybrać projekt, dodać spersonalizowane elementy i dostosować produkt do swoich preferencji. Oprogramowanie do projektowania pozwala klientowi przeglądać i edytować produkt w kompleksowym pakiecie projektowym z generowaniem produktów 3D oraz tworzyć gotowe do produkcji pliki kilkoma kliknięciami.
Na tegorocznych targach Personalisation Experience (19-22 marca 2024 r., RAI Amsterdam, Holandia) w centrum uwagi znajdą się rozwiązania programowe umożliwiające uproszczenie personalizacji. Swoje rozwiązania dotyczące integracji personalizacji zaprezentują m.in. Antigro, Kit Builder i Mediaclip.
Personalizacja umożliwiająca tworzenie modeli biznesowych
Kolejnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę przy tworzeniu spersonalizowanych produktów, jest model biznesowy.
Aby produkt był naprawdę spersonalizowany (poza dodaniem imienia lub koloru), należy przejść z modelu biznesowego opartego na produkcji na magazyn do modelu opartego na produkcji na zamówienie.
Tworząc produkt dopiero po potwierdzeniu zamówienia (na żądanie), zamiast nadprodukcji linii produktów, która wiąże się z wysokimi stanami magazynowymi i marnowaniem zapasów, produkcja na żądanie pozwala na oszczędzanie zasobów i kosztów magazynowania, zmniejsza ilość odpadów i umożliwia dostosowanie każdego produktu do indywidualnych potrzeb.
Dzięki odpowiednim workflow i oprogramowaniu wystarczy, że klienci złożą zamówienie, wybiorą projekt i otrzymają swój unikalny produkt w ciągu kilku dni.
O zaletach personalizacji dla firm będzie można dowiedzieć się więcej 20 marca 2024 r. na konferencji Personalisation Experience.
Na FESPA znajdzie się również inteligentna fabryka Personalise Make Wear, która ma podkreślić kompleksową produkcję spersonalizowanej odzieży sportowej, takiej jak legginsy, topy, szorty i artykuły sportowe. Odwiedzający będą mogli wziąć udział w serii prowadzonych przez ekspertów wycieczek po kompleksowej produkcji najnowszych technologii dla spersonalizowanych produktów.
Opracowano na podstawie informacji organizatora FESPA