Rozwój druku na tekstyliach i druku dekoracyjnego ujawnił potrzebę kontroli kolorów, którą Fogra chce zaspokoić.
Fogra zwraca uwagę na ustanowienie standardów proofingu i kontroli procesu dla druku dekoracyjnego i tekstylnego, obok swojej roli w komercyjnym przepływie pracy. Poinformowano o tym podczas dorocznej konferencji organizacji Colour Management Systems. Podkreśla to rosnący wpływ druku cyfrowego na tradycyjne i analogowe sektory. Drukarnie tapet przez długi czas polegały na wzroku swoich najbardziej doświadczonych drukarzy w celu dopasowania kolorów, stąd występujące niespójności między partiami, które mogły z tego wynikać.
Jednak wraz z rozwojem druku cyfrowego producenci zyskują znacznie większą kontrolę nad tym, co jest drukowane. Dysponując odpowiednimi narzędziami, mogą przewidzieć ostateczny rezultat druku.
Instytut Fogra zorganizował testy między firmami Metis, X-Rite i CGS, aby sprawdzić, która z nich najlepiej pasuje do wydruków próbnych i produkcyjnych. Ze względu na charakter druku dekoracyjnego, Fogra wykorzystała normę ISO 24585 do zdefiniowania odległości obserwacji. Jest to ustalony standard dla tego sektora. Biorąc pod uwagę zainteresowanie, jakim cieszy się pierwsza próba, planowane są kolejne.
Pojawiają się więc przykłady, jak wiarygodne referencje kolorystyczne mogą pomóc w osiągnięciu spójności między drukiem konwencjonalnym a cyfrowym. Wiele drukarni dekoracyjnych obawia się jednak, że stworzenie standardowych procedur doprowadzi do tego, że klienci będą inwestować w drukowanie we własnym zakresie. Malte Tadday z firmy Interprint, która zainwestowała w Rotajety Koenig & Bauer, aby działały równolegle z konwencjonalnymi systemami, twierdzi, że jest to błędne myślenie: Klienci stali się dostawcami usług druku tylko dlatego, że nie byli zadowoleni z tego, co otrzymywali.
Podejście Process Standard instytutu Fogra okazało się skuteczne w innych sektorach, w których standardy nie zostały jeszcze jasno zdefiniowane i zaakceptowane, np. wspólny standard dla offsetu UV i druku atramentowego. Podczas konferencji dyskutowano również o tym, jak produkty drukowane offsetowo powinny być traktowane w przypadku druku cyfrowego lub pomiędzy drukiem offsetowym a fleksograficznym.
Dodatkowa prawidłowość pojawiła się podczas sesji poświęconej drukowi na tekstyliach. Heike Hafke z Vistaprint wyjaśniła, jak działa nowa wymienna przestrzeń kolorów Fogra 58 RGB. Jak powiedziała, pozwoliło to na dokładniejsze wyświetlanie kolorów, przy mniejszym zanieczyszczeniu i lepszej jakości czcionek podczas drukowania materiałów tekstylnych. Sektor ten nadal rozwija się w szybkim tempie, stąd niesłabnąca popularność tego wydarzenia. W tym roku przyciągnęło ono 215 uczestników ze 146 krajów.
Opracowano na podstawie informacji instytutu Fogra