Two Sides rzuca wyzwanie ponad 2650 organizacjom, które przekazują swoim klientom komunikaty zawierające greenwashing. Do tej pory ponad 1180 organizacji usunęło wprowadzające w błąd oświadczenia.
Presja ekonomiczna pozostaje motorem napędowym dla większości przypadków greenwashingu, a wiele organizacji, które polegały na „papierowej” komunikacji ze swoimi klientami, coraz częściej przenosi swoich klientów z tradycyjnych usług papierowych na platformy cyfrowe w celu obniżenia kosztów. Przejście na technologię cyfrową jest często uzasadniane wprowadzającymi w błąd i bezpodstawnymi ekologicznymi komunikatami marketingowymi, takimi jak: „Go Green – Go Paperless” lub „Choose e-billing and help save a tree” – ale to tylko greenwashing.
Preferencje konsumentów są ignorowane w cyfrowej zmianie. Dane z raportu Two Sides 2023 „Trend Tracker” ujawniły, że 55 proc. europejskich konsumentów uważa, że argumenty środowiskowe firm dotyczące przejścia na komunikację cyfrową są mylące i dotyczą obniżenia kosztów. Ponadto badania jasno wykazały, że 76 proc. konsumentów chce mieć wybór i nie chce być zmuszanych do komunikacji cyfrowej.
Wraz z rosnącym naciskiem na zrównoważony rozwój przedsiębiorstw inne sektory, takie jak opakowania z bibuły i papieru, doświadczają obecnie zjawiska greenwashingu. Polega to na wprowadzaniu w błąd i bezpodstawnym marketingu produktów, że są bardziej zrównoważone z wielu powodów, np. są z nowych i alternatywnych źródeł włókien.
Jonathan Tame, dyrektor zarządzający Two Sides Europe, mówi: Te twierdzenia o greenwashingu nie tylko naruszają ustalone przepisy dotyczące marketingu środowiskowego, ale są bardzo szkodliwe dla branży znanej z silnych i konsekwentnie postępowych osiągnięć w zakresie ochrony środowiska. Daleki od „ratowania drzew” zdrowy rynek produktów leśnych, takich jak papier, zachęca do długoterminowego wzrostu lasów poprzez zrównoważoną gospodarkę leśną. Wiele organizacji, którym rzucamy wyzwanie, jest zaskoczonych, gdy dowiadują się, że europejskie lasy zwiększają się o powierzchnię 1500 boisk piłkarskich każdego dnia.
Na całym świecie Two Sides wskazuje ponad 2650 organizacji składających wprowadzające w błąd oświadczenia na temat papieru. W Europie do tej pory 749 firm usunęło bezpodstawne twierdzenia dotyczące papieru, w tym AXA Insuranceplc, Calor Gas, O2 Telefonica, Menton, Bredband 2 i Citygross.
Niezwykle ważne jest, aby te wprowadzające w błąd komunikaty zostały zakwestionowane, aby zapewnić, że doskonałe wyniki branży w zakresie ochrony środowiska zostaną docenione, a środki do życia tysięcy pracowników branży nie zostaną zniszczone przez rozprzestrzenianie się wprowadzającego w błąd i oportunistycznego marketingu ekologicznego – powiedział Tame.
Two Sides szacuje, że ze względu na ogromny zasięg niektórych z tych organizacji, bezpodstawne twierdzenia mają długotrwały szkodliwy wpływ na postrzeganie papieru przez konsumentów i zagrażają sektorowi, który zatrudnia ponad 640 000 osób w ponad 112 000 europejskich przedsiębiorstwach. Finansowy wpływ greenwashingu jest również powodem do niepokoju na całym świecie, jeśli te komunikaty będą kontynuowane bez żadnego nadzoru. Badania przeprowadzone przez Two Sides i Censuswide w 2021 r. wykazały, że tylko w europejskim sektorze mailingowym i pocztowym greenwashing grozi utratą 337 mln euro wartości rocznie dla branży.
Kampania Anti-greenwash nadal jest priorytetem dla Two Sides i nadal wzywa firmy, aby nie używały we wszystkich swoich komunikatach bezpodstawnych i wprowadzających w błąd twierdzeń środowiskowych dotyczących rezygnacji z papieru.
Jesteśmy wdzięczni za współpracę setkom organizacji, które zmieniły lub wyeliminowały twierdzenia o greenwashingu ze swoich komunikatów, a także jesteśmy wdzięczni wielu interesariuszom z branży i członkom społeczeństwa, którzy przesyłają Two Sides przykłady greenwashu – podsumowuje Tame.
Opracowano na podstawie informacji organizacji Two Sides