Rekordowa drupa? Tak, ale nie pod każdym względem
31 maj 2024 23:00

Według organizatorów drupa 2024 pod wieloma względami przekroczyła oczekiwania. Opinię tę opierają na wysokich ocenach przyznanych tegorocznej edycji targów przez odwiedzających z całego świata, którzy dzięki wizycie w Düsseldorfie mogą wrócić do pracy z nowymi pomysłami i planami rozwoju. drupa to jednak nie tylko moc inspiracji dla branż poligraficznej i opakowaniowej, to także – a może nawet przede wszystkim – wiele podpisanych umów i sfinalizowanych transakcji.

7 czerwca, po jedenastu dniach, zakończyły się największe i najważniejsze targi w dziedzinie technologii druku na świecie – drupa 2024. W imponujący sposób zademonstrowały one postęp całego sektora i dały dowód doskonałości operacyjnej branży. 1643 wystawców z 52 krajów zaprezentowało w Düsseldorfie wyjątkowe innowacje i zachwyciło odwiedzających niezapomnianymi wrażeniami. Międzynarodowy udział odwiedzających wyniósł 80 proc., a uczestnicy pochodzili ze 174 krajów – to rekordowa liczba! Azja, po Europie, była najsilniej reprezentowanym regionem, z odsetkiem odwiedzających równym 22 proc., a następna w kolejności uplasowała się Ameryka – 12 proc. Azja, a także Ameryka Łacińska i region MENA, to rynki o dużym potencjale wzrostu, co znalazło odzwierciedlenie w znacznym zwiększeniu obecności wystawców i portfeli zamówień. Wielu kluczowych graczy, takich jak Bobst, Canon, Fujifilm, Heidelberger Druckmaschinen, HP, Horizon, Koenig & Bauer, Komori, Konica Minolta, Kurz i Landa, zadeklarowało, że podczas wydarzenia doszło do zawarcia umów, które znacznie przekroczyły ich pierwotne oczekiwania. W niektórych przypadkach wyznaczone cele sprzedażowe zostały osiągnięte w rekordowym czasie – już w pierwszych dniach targów.

Erhard Wienkamp, dyrektor zarządzający Messe Düsseldorf, nie kryje radości z przebiegu targów: drupa w niezwykły sposób umocniła swoją pozycję wiodących targów w branży i podkreśliła wyjątkową atrakcyjność. Imponująca międzynarodowa atmosfera, a przede wszystkim wysokie kompetencje decyzyjne odwiedzających zapewniły z jednej strony dogłębne i dobrze uzasadnione dyskusje techniczne na stoiskach targowych, a z drugiej wiele bezpośrednich decyzji inwestycyjnych. Nasi wystawcy poinformowali nas o umowach zakupu na dużą skalę.

Dr Andreas Pleßke, przewodniczący komitetu drupa, podkreślił wyjątkową pozycję i znaczenie tych targów: drupa to nowe podejście i nowe technologie. To nie tylko największa, lecz także najważniejsza globalna platforma dla naszej branży, ponieważ pozwala na spotkanie całego przemysłu poligraficznego i postpress w jednym miejscu. To właśnie jest nieocenionym źródłem generowania leadów. Nigdzie indziej nie ma możliwości nawiązania tak wielu nowych międzynarodowych kontaktów w tak krótkim czasie.

Opinia decydentów

Wystawcy chwalili wysoki poziom kompetencji decyzyjnych odwiedzających. Ci z kolei wysoko ocenili zakres produktów i usług oferowanych w 18 halach wystawienniczych. Około 96 proc. wszystkich odwiedzających potwierdziło, że ich cele związane z wizytą w Düsseldorfie zostały osiągnięte. Ponad 50 proc. z nich to osoby z branży poligraficznej. Drugą w kolejności okazała się branża opakowaniowa, której udział w rynku znacznie wzrósł w ostatnich latach i która dla wielu wystawców staje się głównym celem rozwoju.

Łącznie w targach drupa 2024 wzięło udział 170 000 odwiedzających, co jest znacząco niższym wynikiem niż ten sprzed ośmiu lat (260 000). Biorąc jednak pod uwagę deklaracje pobitych rekordów sprzedażowych, to nie ilość, a jakość ma największą wagę w wyrażonej przez wystawców pozytywnej opinii.

Cyfryzacja jako konieczność

Automatyzacja zajęła centralne miejsce na tegorocznych targach drupa, z silnym naciskiem na sztuczną inteligencję i inteligentne przepływy pracy, w tym nowoczesne rozwiązania programowe. Jasne jest, że technologie cyfrowe i analogowe idealnie się uzupełniają i z tej synergii czerpią nawzajem korzyści. Liderzy tradycyjnych rozwiązań zaprezentowali szeroką gamę możliwości cyfrowych, podczas gdy pionierzy cyfrowi zintegrowali konwencjonalne komponenty ze swoimi ofertami. Robotyka odegrała ważną rolę w halach wystawowych i zilustrowała drogę do inteligentnej fabryki.

 

Transformacja i wzrost

Targi drupa wyraźnie pokazały, że branża ma ogromny potencjał. Nawet w kontekście wyzwań, z jakimi się mierzy, jej perspektywy są obiecujące. W ostatnim roku finansowym globalny przemysł poligraficzny osiągnął obroty w wysokości ok. 840 mld euro (źródło: Smithers) i nadal się rozwija.

Na targach drupa 2024 doświadczyliśmy, jak istotna i odporna jest ta branża – podsumowuje Sabine Geldermann, dyrektor drupa, Portfolio Print Technologies. – Społeczność jest zdeterminowana, aby wspólnie wyznaczyć kurs na przyszłość. Wymiana pomysłów z ludźmi ze wszystkich kontynentów i ze wszystkich obszarów branży była niezwykle wzbogacająca i inspirująca. Mogliśmy powitać ok. 50 dużych delegacji z różnych krajów, a wiele globalnie aktywnych stowarzyszeń i organizacji wybrało targi drupa jako idealne miejsce na konferencje i spotkania zarządu.

Nie ulega wątpliwości, że razem jesteśmy silniejsi. Wiele nowych, strategicznych partnerstw zostało zawartych na targach. Odzwierciedla to możliwości, które daje drupa: osobiste spotkania z przedstawicielami rynku z krajów na całym świecie, wykorzystywanie kluczowych kompetencji dla efektu synergii, tworzenie sieci kontaktów i wspólne napędzanie rynku do rozwoju.

Zrównoważone technologie w centrum uwagi

Technologia jest kluczem do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju. Wystawcy na targach drupa zilustrowali to nie tylko licznymi projektami, lecz także konkretnymi rozwiązaniami. Najwyższy priorytet nadano wydajności zasobów i drodze do gospodarki o obiegu zamkniętym. Ponadto Touchpoint Sustainability, który powstał we współpracy z Niemieckim Stowarzyszeniem Producentów Maszyn i Urządzeń (VDMA), zaprezentował aktualny stan innowacji w tym zakresie, przedstawił przykłady najlepszych praktyk i uchwycił dalekosiężne spojrzenie na przyszłość zrównoważonego przemysłu poligraficznego.

Wartościowy transfer wiedzy

Bardzo dobrze przyjęto rozbudowany program merytoryczny z pięcioma specjalistycznymi forami drupa cube, drupa nextage (dna) oraz Touchpoint Packaging, Textile i Sustainability. Zapewniły one bowiem intensywny transfer wiedzy i dostarczyły ważnych wskazówek w czasach ciągłych zmian i wynikających z nich nowych modeli biznesowych. drupa, wraz ze swoimi partnerami, skupiła się na obszernej wiedzy branżowej i przyszłościowych tematach leżących w kręgu zainteresowań swoich grup docelowych. Doświadczenia podczas targów uzupełniły wycieczki z przewodnikiem, których celem było zapoznanie odwiedzających z kluczowymi dla wydarzenia i branży tematami.

Następne targi drupa odbędą się w 2028 roku.

Opracowano na podstawie materiałów targów drupa

Fot. Messe Düsseldorf / ctillmann