Na dorocznym wydarzeniu CONNECT 2024 firmy eProductivity Software (ePS) pojawiło się kilka kluczowych trendów, które wyłoniły się w ciągu kilku dni wypełnionych prelekcjami, sesjami edukacyjnymi oraz możliwościami nawiązywania kontaktów i wymiany doświadczeń. Była to również okazja do poinformowania o szeregu nowych aktualizacji oprogramowania, które – jak twierdzi dostawca – zapewnią, że firmy zajmujące się drukiem i przetwórstwem opakowań na całym świecie będą w stanie sprostać wyzwaniom i zmaksymalizować stojące przed nimi możliwości.
Jako największy na świecie twórca systemów informatycznych do zarządzania drukiem i produkcją opakowań, z ok. 200 programistami pracującymi w pełnym wymiarze godzin nad szeroką gamą rozwiązań, eProductivity Software poczuwa się do odpowiedzialności wobec branży, aby umożliwić jej maksymalizację wartości w zmieniającym się krajobrazie – to główne przesłanie płynące z powitalnego przemówienia Gabriela (Gaby’ego) Matsliacha, dyrektora zarządzającego ePS.
W odpowiedzi na wyzwania
Pierwszym z widocznych na tegorocznym CONNECT trendów był jeszcze większy nacisk na nowy, bardziej usprawniony interfejs użytkownika (UI). Uczestnicy wielokrotnie dzielili się spostrzeżeniem, zresztą dobrze znanym całej branży: trudno jest znaleźć wykwalifikowanego pracownika i utrzymać go w dzisiejszym środowisku biznesowym. Jak zauważył Nick Benkovich, wiceprezes ds. zarządzania portfolio produktów i partnerstw strategicznych w Print ePS (eProductivity Software zostało podzielone na dwie niezależne jednostki biznesowe – Print ePS oraz ePS Packaging), firma zmieniła interfejs użytkownika tak, aby był łatwy do obsłużenia przez kogoś zupełnie nowego w branży, bez lat, a nawet dziesięcioleci wiedzy i doświadczenia, które mogli mieć odpowiednicy tej osoby z przeszłości. Jest to tym cenniejsze, że bardziej doświadczeni specjaliści, zwłaszcza w zakresie kalkulacji kosztów druku, odchodzą na emeryturę i nie ma nikogo, kto mógłby zająć ich miejsce.
W rezultacie nowe systemy – i wszystkie rozwiązania ePS – zostały zaprojektowane tak, aby były intuicyjne, z rozwijanymi menu, szablonami i wbudowanymi pomocami nawigacyjnymi, dzięki którym są równie łatwe w użyciu zarówno dla nowego pracownika z zerowym doświadczeniem w druku, jak i dla specjalistów. Nick Benkovich podkreślił, że handlowiec może korzystać z szablonów do tworzenia wszystkich mniej skomplikowanych estymacji, a także zapisać je i przekazać ekspertowi w firmie, gdy pojawi się coś bardziej złożonego. Gaby Matsliach podkreślił, że jednym z głównych celów firmy jest uczynienie oferowanego oprogramowania „bardziej intuicyjnym dla następnej generacji, która jest mniej techniczna”. Wskazał, że nie chodzi o zmianę sposobu działania systemów oprogramowania lub usunięcie funkcjonalności, ale bardziej o ponowne zdefiniowanie wyglądu i sposobu poruszania się po nich przez użytkowników. Innym sposobem, w jaki ePS ułatwia korzystanie z oprogramowania, jest dodanie tego, co Gaby Matsliach nazywa „automatyzacją następnego poziomu”, którą można zobaczyć w wielu produktach, w tym iQuote, Productivity Workbench i ePS Automator.
Maksymalne uproszczenie dzięki AI
Podczas prezentacji poświęconej mapie drogowej produktów, Nick Benkovich podkreślił ciągłe zaangażowanie firmy w automatyzację i sztuczną inteligencję, zauważając, że sztuczna inteligencja nie jest no- wością dla branż poligraficznej i opakowaniowej. Niemniej nowe możliwości automatyzacji i AI, w tym wbudowane funkcje Microsoft Copilot, mogą potencjalnie poprawić wydajność, zmniejszyć nakład pracy ręcznej i zabezpieczyć przyszłościowe systemy IT w branży poligraficznej. Jako przykład podał drukarnię komercyjną posiadającą arkuszowe, offsetowe maszyny drukujące, drukarki wielkoformatowe, systemy cyfrowe i technologie druku zmiennych danych. Wykorzystując funkcje automatyzacji w ePS Monarch, firma oszczędzała 30 godzin tygodniowo w swoich procesach kalkulacji.
Nick Benkovich podkreślił, że heurystyczne funkcje planowania, wykorzystywane przez PrintFlow 4D pozwalają oprogramowaniu na dokonywanie iteracyjnych korekt, umożliwiających podejmowanie decyzji na podstawie danych w czasie rzeczywistym, które mogą być dynamiczne i często mają wzajemne zależności. Wykorzystanie technologii sztucznej inteligencji w PrintFlow 4D umożliwia oprogramowaniu obsługę złożonych potrzeb w zakresie planowania, zapewnia kompleksowy przegląd procesów produkcyjnych w czasie rzeczywistym i umoż- liwia proaktywne zarządzanie operacjami drukowania.
PrintFlow nie jest jedynym produktem ePS, który skorzystał na dodaniu technologii AI. Benkovich zaprezentował również funkcję Smart Canvas dla oprogramowania MarketDirect Storefront. Przyjazne dla urządzeń mobilnych narzędzie do projektowania uwzględnia wyzwania związane z projektowaniem na smartfonach i wykorzystuje sztuczną inteligencję do uproszczenia edycji obrazu na wszystkich urządzeniach podłączonych do internetu oraz przez nabywców druku i opakowań na wszystkich poziomach zaawansowania.
W walce z ekościemą
Innym ważnym trendem, który przewijał się przez całe wydarzenie, był zrównoważony rozwój. Wielu prelegentów zauważyło, że chociaż zainteresowanie nim nieco spadło w okresie pandemii, to w ostatnich miesiącach ponownie wzrosło i znacznie wykroczyło poza wymagania z przeszłości. Nie wystarczy już po prostu używać papieru z recyklingu – właściciele marek, nabywcy druku i konsumenci chcą znać pełny łańcuch dostaw dla każdego produktu, w tym materiałów marketingowych i opakowań.
Jules Van Sant, dyrektor wykonawcza Two Sides North America, w rozmowie z Carrie Klepzig, wiceprezeską ds. marketingu globalnego w eProductivity Software, zauważyła, że „papier i opakowania na jego bazie mają do opowiedzenia wspaniałą historię środowiskową”. Jednym z największych mitów rozpowszechnionych wśród konsumentów jest to, że opakowania i papier szkodzą środowisku. W rzeczywistości jest przeciwnie. 55 proc. konsumentów uważa, że powierzchnia lasów kurczy się, podczas gdy na całym świecie drzewa sadzi się na ponad 7 mln ha rocznie. Każdego roku wycinane jest tylko ok. 2 proc. lasów na papier i produkty na bazie papieru, w porównaniu z ok. 3 proc. strat rocznie spowodowanych klęskami żywiołowymi, takimi jak pożary. Nasza branża jest bardzo odpowiedzialna – zauważyła Jules Van Sant.
Recykling to kolejne zagadnienie, na temat którego powstało wiele mitów. 61 proc. konsumentów nie zdaje sobie sprawy, że aby uzyskać papier z recyklingu, potrzebne są również domieszki włókien pierwotnych w celu zapewnienia niezbędnej wytrzymałości. Prowadzenie zrównoważonego, odpowiedzialnego programu – a istnieje wiele organizacji certyfikujących – zapewni, że będziemy mogli nadal używać włókien z recyklingu w przyszłości.
Greenwashing był ważną częścią rozmowy. Jules Van Sant zauważyła, że jest to duży problem. Wiele rządów – lokalnych, federalnych i międzynarodowych – zaczęło się poważniej zajmować faktem, że firmy próbują obchodzić regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju. W trakcie wydarzenia CON-NECT podzielono się wieloma wskazówkami, jak być bardziej zrównoważonym, począwszy od współpracy z organizacjami w celu uzyskania certyfikatów, po coroczne uzyskiwanie danych liczbowych od partnerów i dostawców zajmujących się recyklingiem oraz publikowanie rzeczywistej ilości papieru i innych materiałów eksploatacyjnych poddawanych recyklingowi w ciągu roku.
Wydarzenie ePS CONNECT, które miało miejsce w dniach 20-22 sierpnia br. w Las Vegas, było czymś znacznie więcej niż spotkaniem użytkowników. Odkąd dostawca oprogramowania jest biznesem niezależnym od firmy EFI, znacznie szerzej współpracuje z producentami rozwiązań dla poligrafii i opakowań, dzięki czemu wystawcami na CON-NECT 2024 były również firmy takie jak HP, ECO3, EFI, Esko, Konica Minolta czy Ricoh.
Swoje rozwiązanie prezentowała także firma Carbon Quota; może być ono zaimplementowane do oprogramowania ePS, aby automatycznie obliczać ślad węglowy każdego zadania, a liczba ta może być automatycznie dodawana do wyceny i faktury.
Podczas ubiegłorocznej konferencji zainaugurowany został lunch networkingowy dla kobiet aktywnych w branżach poligrafii i opakowań. W tym roku wzięła w nim udział jeszcze większa grupa liderek, które w atmosferze nieoceniania i wsparcia chętnie dzieliły się swoimi doświadczeniami z młodszymi, dopiero zaczynającymi pracę koleżankami.
Anna Naruszko