Jak PrintUp podbił rynek B2B i dlaczego zaczyna ekspansję na rynku B2C
30 wrz 2024 23:30

Drukarnia internetowa PrintUp to uznana marka w branży web-to-print i lider produkcji kalendarzy trójdzielnych i jednodzielnych w Polsce. Choć marka PrintUp powstała w 2018 r., jej doświadczenie opiera się na ponad 30-letniej tradycji drukarni Interak. Łączy więc tradycję z nowoczesnością, nieustannie inwestując też w nowe technologie. W sierpniu 2024 r. PrintUp otworzył się na rynek B2C i współpracę z klientami indywidualnymi. O planach dotyczących ekspansji na nowy rynek, a także technologii, która stoi za firmą, opowie Piotr Fortuniak, Digital Departament & Project Manager w firmie PrintUp.

 

Piotr Fortuniak (z prawej): Głównym kierunkiem biznesowym dla PrintUp są klienci profesjonalni, czyli rynek B2B. Jednak od sierpnia 2024 r., w ramach strategii naszego rozwoju, postanowiliśmy otworzyć się również na klientów końcowych. Na zdjęciu z lewej: Szymon Symonowicz (Digiprint)

 Jaki jest profil biznesowy marki PrintUp?
Piotr Fortuniak: Głównym kierunkiem biznesowym dla PrintUp są klienci profesjonalni, czyli rynek B2B. Jednak od sierpnia 2024 r., w ramach strategii naszego rozwoju, postanowiliśmy otworzyć się również na klientów końcowych.
Oferta PrintUp obejmuje szeroką gamę produktów, od standardowych materiałów poligraficznych, po fotoprodukty, produkty wielkoformatowe, produkty reklamowe oraz rozwiązania niestandardowe. Nieustannie inwestujemy w rozwój technologii, aby sprostać obecnym i przyszłym oczekiwaniom najbardziej wymagających klientów. Dzięki temu PrintUp cieszy się zaufaniem na rynku i stale po-większa swoją bazę klientów oraz partnerów.

Jako drukarnia internetowa wyróżniacie się też dedykowaną obsługą handlową.
Piotr Fortuniak: W PrintUp obsługa klienta jest jednym z naszych priorytetów. Jako drukarnia internetowa oferujemy naszym klientom kilka wygodnych kanałów kontaktu, od czatu online po kontakt telefoniczny. Niektórzy z naszych klientów potrzebują dedykowanej obsługi, dlatego oferujemy im obsługę indywidualną za którą odpowiadają nasi specjaliści. Dzięki temu możemy budować długotrwałe relacje oparte na zaufaniu i profesjonalizmie.

Jednym z najbardziej rozbudowanych, ale też najlepiej sprzedających się produktów w asortymencie PrintUp są kalendarze. Kolejne są ulotki oraz katalogi. Jak oceniacie obecną sytuację na rynku druku kalendarzy w Polsce i dlaczego to właśnie ten produkt jest priorytetem w waszej firmie?
Piotr Fortuniak: Wybór kalendarzy jako jednego z kluczowych produktów w ofercie PrintUp nie był przypadkowy. Decyzja ta wynika z dogłębnych badań rynku, które przeprowadziliśmy, aby lepiej zrozumieć potrzeby i oczekiwania naszych klientów. Badania wskazały, że kalendarze, mimo rosnącej digitalizacji, nadal pozostają nieodłącznym elementem życia codziennego. Korzystamy z nich zarówno w biurze, jak i w domu. Ich popularność wynika z praktyczności, a także z możliwości personalizacji, co sprawia, że są one nie tylko użytecznym, lecz także estetycznym dodatkiem.
W PrintUp zauważyliśmy tę potrzebę i postanowiliśmy zaoferować naszym klientom nowoczesne, wysokiej jakości kalendarze. Dzięki zaawansowanej technologii, która poszerzyła możliwości personalizacji produktu, jesteśmy w stanie dostarczać produkty dopasowane do indywidualnych potrzeb klientów, zarówno w małych, jak i dużych nakładach. Na przykład kalendarze trójdzielne i jednodzielne w PrintUp można uszlachetnić za pomocą folii błysk, folii mat czy folii mat z lakierem UV wybiórczym. Klienci mogą wybrać również kolor okienka, zmienić kalendarium, dodać swoje logo czy grafikę.
Jesteśmy elastyczni i skoncentrowani na potrzebach klienta. Myślę, że to też jeden z elementów naszego sukcesu na rynku kalendarzy.
Jeśli chodzi o ulotki i katalogi, to te produkty również cieszą się w PrintUp ogromną popularnością. Jakiś czas temu wprowadziliśmy do naszej oferty ulotki cięte Premium 3D. To idealne rozwiązanie dla klientów, którzy oprócz wyjątkowego projektu potrzebują również wyjątkowego nośnika. Wypukłe elementy, które można stworzyć za pomocą lakieru 3D, nadają projektom naprawdę niecodzienny wygląd.

Piotr Fortuniak: Aby sprostać oczekiwaniom klientów, PrintUp inwestuje w nowoczesne technologie, które pozwalają na błyskawiczną produkcję przy zachowaniu wysokiej jakości. Niedawno nasz park maszyn został wzbogacony o maszynę HP Indigo 12000

PrintUp jest też w czołówce drukarni web-to-print w Polsce, które wyspecjalizowały się w produkcji akcydensowej. Jakie trendy na rynku produkcji akcydensowej dostrzegacie? Czego oczekują dziś klienci?
Piotr Fortuniak: Na rynku produkcji akcydensowej obserwujemy kilka wyraźnych trendów, które kształtują obecne oczekiwania klientów. Przede wszystkim coraz większe znaczenie mają szybkie terminy realizacji zamówień. Aby sprostać tym wymaganiom, PrintUp inwestuje w nowoczesne technologie, które pozwalają na błyskawiczną produkcję przy zachowaniu wysokiej jakości. Niedawno nasz park maszyn został wzbogacony o maszynę HP Indigo 12000. Dziś w dziale druku cyfrowego korzystamy aż z trzech maszyn HP Indigo. Kolejna maszyna, którą uruchomiliśmy pod koniec sierpnia, to Fujifilm Revoria Press PC 1120.
Personalizacja to następny istotny trend, który zyskuje na znaczeniu. Klienci coraz częściej poszukują produktów dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb, co obejmuje zarówno unikalne projekty graficzne, jak i możliwość produkcji w małych nakładach, nawet jednej sztuki produktu.
Zamówienia online stały się standardem, a klienci oczekują, że cały proces będzie możliwy do realizacji zdalnie, w prosty i intuicyjny sposób. Rozwiązania typu web-to-print są odpowiedzią na te potrzeby, umożliwiając szybkie i wygodne składanie zamówień przez internet.
Wracając jednak do jakości, klienci oczekują, że produkty, które otrzymają, będą nie tylko dostarczone szybko i zgodnie z ich wymaganiami, ale będą również charakteryzować się najwyższą jakością wykonania. Wysokiej jakości materiały, precyzyjny druk oraz dbałość o detale to cechy, które wyróżniają najlepszych producentów na rynku akcydensowym i które stały się już standardem w PrintUp.

Wiele zleceń, realizacja w krótkim terminie, utrzymanie wysokiej jakości druku – to wszystko wymaga odpowiedniego zespołu, ale też najlepszej technologii. Z jakich technologii i rozwiązań korzysta PrintUp? Jak łączycie to wszystko w całość?
Piotr Fortuniak: Zarządzanie produkcją, która posiada urządzenia od wielu dostawców, to nie jest prosta sprawa. Jednak od wielu lat udaje nam się wykorzystywać wszystkie mocne strony poszczególnych technologii, dzięki czemu realizujemy nawet najbardziej wymagające zlecenia klientów, oczywiście przy zachowaniu optymalnych kosztów. Tak jak już wspomniałem wcześniej, produkcja PrintUp realizowana jest w nowoczesnym parku maszyn, który jest stale rozwijany, np. o nowe maszyny od HP czy Fujifilm. Mamy wieloletnie doświadczenie, które optymalnie pozwala nam dobierać technologię produkcji offsetowej lub cyfrowej, aby móc sprostać wymaganiom naszych klientów oraz dostarczać ich zamówienia na czas, co jest bardzo istotne w branży web-to-print.

Piotr Fortuniak przy HP Indigo 12000: Technologia Indigo jest nam znana od ponad 15 lat. Są to profesjonalne maszyny drukujące, których wszechstronność, ale też elastyczność produkcyjna jest na najwyższym poziomie

Przejdźmy do rozwiązań HP Indigo, które zastosowano w firmie. Drukarnia Interak jest jedną z pierwszych firm w Polsce, która zamontowała te urządzenia w swoim parku maszyn. PrintUp kontynuuje wskazaną wcześniej drogę. Dlaczego?
Piotr Fortuniak: Technologia Indigo jest nam znana od ponad 15 lat. Są to profesjonalne maszyny produkcyjne, których wszechstronność, ale też elastyczność produkcji jest na najwyższym poziomie. To prawda, drukarnia Interak zainwestowała jako pierwsza w Polsce w serię 3 HP Indigo 7000. Co ważne, maszyna produkuje z powodzeniem do dziś. Korzysta z niej również PrintUp. Od tamtej pory tylko zwiększaliśmy nasze portfolio arkuszowych maszyn cyfrowych. Obecnie, tak jak wspomniałem wcześniej, posiadamy już trzy maszyny z serii Indigo, w tym dwie serie 4 B2+, takie jak HP Indigo 12000.
Podczas realizacji każdej inwestycji prowadzimy rozległe analizy, zaczynając od aspektów technicznych, a kończąc na kosztach wytworzenia. Digitalizacja procesu druku wymagała niezawodnych i szybkich urządzeń w formacie B2, które byłyby w stanie sprostać wymaganiom naszych klientów. Samo wdrożenie maszyn musiało być również stosunkowo krótkie. Technologia HP daje nam tę przewagę. Lata doświadczeń z innymi maszynami pokazały nam też, że właśnie ta technologia ma największy wskaźnik elastyczności. Odpowiedni workflow, system zarządzania produkcyjnego HP PrintOS oraz standaryzacja, pozwalają obsługiwać aż dwie maszyny przez jednego operatora. To naprawdę działa.
Oczywiście to wszystko nie byłoby możliwe, gdyby nie wsparcie naszego wieloletniego partnera w biznesie, jakim jest Digiprint. Firma zatrudnia sztab wykwalifikowanych specjalistów, którzy dzielą się wiedzą z operatorami maszyn, wykonują rutynowe przeglądy, utrzymują urządzenia w sprawnej kondycji, pozwalając nam wydajnie drukować bez przestojów technicznych. Taka współpraca bezpośrednio przekłada się na wzorowe wyniki produkcji.

Nowoczesny park maszynowy i rozbudowana platforma web-to-print już jest. A jakie są kolejne kroki rozwojowe przed PrintUp?
Piotr Fortuniak: Kluczowym elementem naszej strategii na najbliższe lata jest dynamiczny rozwój platformy drukarni internetowej PrintUp.
Planujemy znacząco zwiększyć ilość zleceń realizowanych przez internet. Chcemy, aby proces zamawiania był jeszcze prostszy, szybszy i bardziej intuicyjny, co przyciągnie zarówno nowych klientów, jak i zwiększy satysfakcję obecnych użytkowników.
W ramach tej strategii w sierpniu 2024 roku zdecydowaliśmy się na otwarcie naszego sklepu na rynek B2C, co oznacza, że będziemy teraz obsługiwać również klientów indywidualnych.
Pracujemy nad udoskonaleniem naszych narzędzi online, aby klienci mogli jeszcze łatwiej personalizować swoje zamówienia i korzystać z nowych funkcjonalności, takich jak zaawansowane opcje wykończenia czy możliwość zamawiania produktów w niewielkich nakładach.
Dziś jesteśmy liderem, jeśli chodzi o produkcję kalendarzy trójdzielnych i jednodzielnych w Polsce. Jesteśmy także pierwszym wyborem profesjonalistów z branży reklamowej. Plan na najbliższą przyszłość to podbicie rynku B2C. A to dopiero początek naszych działań!