Według najnowszego badania State of Technology in Manufacturing, przeprowadzonego przez globalną firmę analityczną ABI Research, technologie rozszerzonej rzeczywistości (XR), takie jak inteligentne okulary i zestawy VR, są na podobnym etapie i mają podobne perspektywy do cyfrowych bliźniaków, wizji maszynowej i urządzeń wspomaganych sztuczną inteligencją (AI) wśród operatorów przemysłowych i produkcyjnych. Spośród ponad 460 respondentów na różnych stanowiskach w produkcji jednostkowej i procesowej, 68 proc. wskazało na pewien poziom rozważań nad XR, a pozostałe 32 proc. jest na pewnym etapie faktycznego wdrożenia.
Wartość XR dla organizacji jest znana od lat, zwłaszcza w takich obszarach, jak szkolenia, umożliwienie pracy zdalnej i współpraca. Jednak przeszkody dla tej możliwości są również dobrze znane i nadal są aktualne. Koszty urządzeń, obawy związane z integracją i zamieszanie wokół ofert są najbardziej powszechne – mówi Eric Abbruzzese, dyrektor ds. badań w ABI Research.
Najczęściej firmy przeprowadzają analizę dostawców XR. 30 proc. znajduje się na pewnym etapie wdrażania, od tworzenia programów wdrożeniowych (10 proc.) do zakończenia integracji XR we wszystkich istotnych obszarach (2 proc.). Ten wzorzec odpowiedzi jest podobny do powiązanych technologii transformacji cyfrowej, zwłaszcza na etapach oceny. Jednak, w porównaniu z innymi technologiami, XR jest średnio częściej rozważany do przyjęcia w ciągu najbliższych 12-24 miesięcy niż w aktywnej fazie weryfikacji koncepcji (PoC) lub oceny dostawcy.
Podobnym priorytetem dla respondentów była poprawa wydajności i jakości sprzętu. Podczas gdy XR jest na wczesnym etapie wdrażania, może przynieść korzyści w tych obszarach, zdalna konserwacja, interaktywne szkolenia i niezawodne przechwytywanie/udostępnianie wiedzy to udowodnione korzyści z przyjęcia XR. Jednocześnie przeszkody utrudniające korzystanie z XR dotyczą ludzi i procesów, które są często wymieniane w ankiecie. Brak czasu na planowanie, wraz z ogólnym brakiem wiedzy specjalistycznej w zakresie XR, opóźniły potencjalne inwestycje i wprowadzenie. Obie te bariery zostały wysoko ocenione przez respondentów. W związku z tym niezdolność do wyrażenia potrzeb związanych z rozwiązaniem wraz z brakiem wyraźnego zwrotu z inwestycji (ROI) są głównymi obawami. Wynika to z braku zrozumienia dostawców i rynku, co w przypadku XR jest pogarszane przez niejednolite działania na rzecz platform i stale zmieniający się krajobraz.
Rynek XR doświadczył wielu wzlotów i upadków w ciągu ostatniej dekady, co utrudniło zaufanie i zrozumienie pomimo udowodnionej wartości. Brak jasności między dostępnymi platformami i ścieżkami wejścia na rynek powstrzymuje potencjalne przyjęcie. Jednak rozwój powiązanych technologii transformacji cyfrowej, zwłaszcza cyfrowych bliźniaków i wizji maszynowej, jest dobrodziejstwem dla XR i odwrotnie. Z biegiem czasu zamiast koncentracji na poszczególnych technologiach, pojawi się bardziej holistyczne spojrzenie na wizualne wspomaganie pracowników, a XR będzie stanowić coraz większą część tej oferty – podsumowuje Abbruzzese
Wyniki te pochodzą z ankiety ABI Research dotyczącej przemysłu i produkcji w pierwszej połowie 2024 r.: Rozszerzona rzeczywistość (XR). Raport ten jest częścią usługi badawczej firmy Extended Reality (XR) Technologies, która obejmuje badania, dane i ABI Insights.
Opracowano na podstawie informacji firmy ABI Research