Mieszane wiadomości ze świata reklamy i marketingu
12 lis 2024 11:02

Wydatki na reklamę rosną, ale w jakim stopniu, zależy od tego, czyim raportom się ufa.

Advertising Association twierdzi, że wydatki na reklamę osiągnęły 10 mld funtów (11,98 mld euro) w 2024 r. i osiągną 19,6 mld funtów (23,49 mld euro) w pierwszych sześciu miesiącach 2025 r., rosnąc w szybszym tempie niż w innych krajach w Europie. Podczas gdy 80 proc. dzisiejszych pieniędzy trafia na realizację cyfrowych reklam, wydatki na tradycyjne formaty drukowane, czasopisma i wiadomości regionalne wzrosły w drugim kwartale roku, co jest pierwszym wzrostem po pandemii w drugim kwartale 2022 r.

Wzrost ten nastąpił jednak po spadkach w pierwszym kwartale i nie odzyskał poprzedniej wartości. Podczas gdy wydatki na wiadomości regionalne wzrosły o 1,9 proc. w drugim kwartale, nastąpiło to po spadku o 1,2 proc. w pierwszym kwartale. Sektor czasopism wzrósł o 0,5 proc. w drugim kwartale po spadku o 1,8 proc. w pierwszych trzech miesiącach roku.

Według Advertising Association wydatki na reklamę zewnętrzną, zarówno cyfrową, jak i drukowaną, wzrosły o 17 proc. po wzroście o 16,7 proc. w poprzednim kwartale. Odwrotna sytuacja miała miejsce w przypadku reklamy bezpośredniej, która według Advertising Association spadła o kolejne 2,1 proc. w porównaniu z 2,3-procentowym spadkiem w poprzednim kwartale.

Najnowszy raport IPA Bellwether za trzeci kwartał zawiera dane, które kontrastują z danymi z poprzednich kwartałów, nawet jeśli niekoniecznie jest to bezpośrednie porównanie. Zgodnie z raportem Bellwether, marketing bezpośredni w trzecim kwartale kontynuował „imponującą passę” ze wzrostem o 9,7 proc. w porównaniu z 8,9 proc. w poprzednim kwartale.

Wydarzenia nadal stanowią rosnący obszar wydatków, ponieważ oferują możliwość interakcji twarzą w twarz.

Obie organizacje zgadzają się, że format cyfrowy pochłania lwią część wydatków. Z raportu Bellwether wynika, że wydatki na reklamę w mediach wzrosły w tym kwartale o 4,3 proc., w porównaniu z 3,5 proc. w poprzednich trzech miesiącach. Jednak większość z nich przeznaczono na kosztowne kampanie wideo.

Ogólnie rzecz biorąc, stwierdza się, że niepewność co do długoterminowych perspektyw dla gospodarki sprawia, że działy marketingu są ostrożniejsze w zarządzaniu budżetem. Bellwether przewiduje wzrost wydatków na reklamę o 0,6 proc. w 2025 r., a Advertising Association przewiduje wzrost o 6,5 proc.

Stephen Woodford, dyrektor generalny Advertising Association, powiedział: Branża reklamowa po raz kolejny napędza wzrost w Wielkiej Brytanii, pomagając firmom konkurować, promować innowacje i wspierać miejsca pracy. Jest ona istotnym motorem gospodarki i kluczem do realizacji głównej ambicji rządu, jaką jest osiągnięcie najwyższego trwałego wzrostu w grupie G7.

Paul Bainsfair, dyrektor generalny IPA, dodał: Patrząc na pozytywy, wyniki tego kwartału pokazują, że firmy nie ograniczają swoich budżetów marketingowych, wstrzymują się, dopóki nie dowiedzą się więcej o planach gospodarczych rządu. (…) może to rzeczywiście okazać się tymczasowym spadkiem ogólnych wydatków marketingowych, ale nie początkiem długoterminowego trendu spadkowego.

Opierając się na tym, warto zauważyć, że nasza prognoza wydatków na reklamę została skorygowana w górę na lata 2024 i 2025, ponieważ dane gospodarcze były dobre w tym roku, a wzrost głównych mediów umocnił się do najwyższego poziomu od roku, podczas gdy wzrost budżetu na promocję sprzedaży spowolnił – oba te czynniki są sygnałami zwyżkowymi.

Opracowano na podstawie informacji opublikowanej na portalu printbusiness.co.uk