W dniu 27 stycznia bieżšcego roku w warszawskiej restauracji Villa Foksal Agfa zorganizowała konferencję prasowš z okazji 10-lecia swojej obecnoci w Polsce. Na konferencję stawili się wyjštkowo licznie przedstawiciele prasy branżowej.
Polski oddział Agfy reprezentowali: Wojciech Pawłowski Đ dyrektor generalny Agfa Sp. z o.o., Stefan Piotrowski Đ dyrektor Działu Systemów Graficznych, Andrzej Wieczorek Đ dyrektor Działu Medycznego oraz Andrzej Chšdzyński Đ dyrektor Agfa Finance Polska Sp. z o.o.
Na wstępie dyrektor Wojciech Pawłowski krótko scharakteryzował Grupę Agfa Gevaert N.V. i na jej tle polski oddział Đ Agfa Sp. z o.o.
Agfa-Gevaert, której poczštki sięgajš roku 1867, jest obecnie globalnym koncernem działajšcym w 120 krajach wiata, posiadajšcym 40 lokalnych organizacji handlowych i zatrudniajšcym 16 tys. osób. W 2003 r. roczne obroty firmy osišgnęły wartoć 4215 mln euro; po 3 kwartałach 2004 jest to kwota 2830 mln euro. Agfa działa na rynkach: poligraficznym (44% udziału w obrotach grupy), medycznym i Đ do niedawna Đ fotografii konsumenckiej. Inne segmenty, tzw. niszowe, działalnoci firmy to fotografia lotnicza, systemy dokumentowe oraz typografia.
Agfa Sp. z o.o. powstała w roku 1994 i zatrudnia obecnie 51 osób. Od niedawna jej siedziba znajduje się w nowym budynku Microsoftu w Al. Jerozolimskich w Warszawie. Jej produkty przeznaczone dla poligrafii (tym segmentem zajmuje się Dział Systemów Graficznych) to analogowe płyty offsetowe, filmy graficzne, płyty cyfrowe i urzšdzenia do ich nawietlania, systemy sterowania produkcjš, systemy druku wielkoformatowego oraz cała gama materiałów eksploatacyjnych, a także produkty specjalne (filmy lotnicze, dokumenty id). Firma zapewnia także serwis i doradztwo techniczne. Działajšcy w strukturach firmy Agfa Sp. z o.o. Dział Medyczny oferuje systemy i urzšdzenia specjalistyczne oraz filmy rentgenowskie dla szpitali i zakładów radiologii.
Drugš spółkš lokalnš działajšcš na polskim rynku jest Agfa Finance Polska Sp. z o.o. powstała w 2001 roku, która służy pomocš w finansowaniu zakupu urzšdzeń i oprogramowania Agfy (lea-sing, kredyt, doradztwo).
Jak podkrelał Wojciech Pawłowski, ubiegły rok był dla Agfy w Polsce wyjštkowo udany: firma odnotowała najwyższe obroty w dotychczasowej historii, a kontynuowana jej reorganizacja przyczyniła się do spadku kosztów. Wartoć sprzedaży Agfy Sp. z o.o. wyniosła 136 mln zł (zysk netto 2,33 mln zł), Agfy Finance Đ 2,7 mln zł (zysk netto 720 tys. zł). Ogółem w 2004 r. w firmie Agfa Sp. z o.o. nastšpił wzrost sprzedaży o 5,1% w stosunku do roku 2003 (w tym największy 17% wzrost osišgnšł Dział Systemów Graficznych).
Jednym z ważnych wydarzeń minionego roku była sprzedaż działu fotograficznego, w wyniku czego powstała niezależna od grupy Agfa spółka AgfaPhoto, w tym także AgfaPhoto Poland. Jak wyjanił dyrektor Pawłowski, Agfa nigdy nie była liderem w tym segmencie rynku i dział ten przynosił cišgłe straty.
W polskim oddziale zakończono wdrożenie zintegrowanego systemu zarzšdzania firmš SAP R3 obejmujšcego finanse i księgowoć, sprzedaż, obsługę magazynu oraz tzw. e-commerce. Nastšpiła również reorganizacja działu sprzedaży i serwisu: uruchomiono dwa oddziały lokalne w Krakowie i Gdańsku. Firma umocniła swojš pozycję jednego z czołowych dostawców systemów CtP (w segmencie gazetowym jej udział wynosi 100%).
W skali globalnej istotnym wydarzeniem było również przejęcie włoskiego producenta płyt Đ firmy Lastra, majšcej też ugruntowanš pozycję na rynku amerykańskim. Akwizycje stanowiš istotnš częć strategii grupy i planowane sš dalsze takie posunięcia; sš na to odpowiednie rodki finansowe.
Generalnie strategia Agfy Đ tak na wiecie, jak i w Polsce Đ ma polegać na koncentracji działalnoci na sektorze B2B; po sprzedaży działu fotograficznego firma przestaje być obecna na rynku konsumenckim. Jeli chodzi o Dział Systemów Graficznych, jego działalnoć będzie obejmowała cztery segmenty: gazetowy (tu firma jest liderem w skali wiatowej Đ jej udział wynosi 60%), akcydensowy, opakowań (to nowy segment i planowane jest zwiększenie udziału w nim Agfy) oraz serwis. Agfa planuje również większy udział w rynku druku cyfrowego.
Po wystšpieniu dyrektora Pawłowskiego przyszedł czas na pytania dziennikarzy. Jedno z nich dotyczyło tzw. czarnego PR, z którym Agfa w Polsce, jak sygnalizowała, ma od pewnego czasu problemy. Choć wydaje się to dziwne, bioršc pod uwagę zarówno wyniki, jak i ugruntowanš pozycję i silnš markę firmy, okazało się, że problem ten dotyczy zarówno Działu Systemów Graficznych, jak i Działu Medycznego.
Mylę, że jest to szerszy problem etyki w biznesie Đ wyjaniał Stefan Piotrowski. Đ Spotykamy się z tym niestety doć często. Będšc u klientów de facto zaczynam od prostowania nieprawdziwych informacji naszej konkurencji na temat naszych produktów, naszych rozwišzań i naszej obecnoci na rynku, ponieważ czasami Đ mimo wyników, które tu przedstawilimy Đ niektóre firmy twierdzš, że Agfa wycofa się z polskiego rynku. Jestemy tu od 10 lat i na razie nic nie wskazuje na to, żebysmy się mieli wycofywać; nie byłoby to w żaden sposób uzasadnione. Warto natomiast wspomnieć, że jako jedyny duży producent materiałów poligraficznych jestemy obecni na rynku polskim Đ pozostałe firmy sš reprezentowane przez dealerów, dystrybutorów i partnerów. Mylę, że to poczucie zagrożenia ze strony dużej firmy, która ma spore możliwoci finansowe, powoduje, że konkurencja być może stosuje metody niezbyt etyczne. Kolejny istotny element to fakt, że nasza firma oferuje pełne spektrum rozwišzań, wszystkie technologie oraz finansowanie. Jako jedyna firma w Polsce mamy własnš firmę, która finansuje nasze projekty na warunkach zdecydowanie bardziej przyjaznych niż robiš to firmy leasingowe czy banki. To lokalnie; natomiast na gruncie globalnym firma nasza dokonuje cały czas akwizycji, niezwykle dynamicznie się rozwija poszerzajšc swój udział w rynku oraz portfolio produktów i rozwišzań. Przenosi się to również na rynek polski; inne firmy, czujšc zagrożenie, próbujš nasze sukcesy kwestionować.
Spotkanie zakończyło się poczęstunkiem, który był również okazjš do rozmów kuluarowych.
***
Konferencja nie była jedynym wydarzeniem zwišzanym z jubileuszem firmy w Polsce. W pištkowy wieczór 28 stycznia ponad 500 osób spotkało się w największej sali w Warszawie Đ w hotelu Intercontinental Đ na imprezie pod znamiennym hasłem ăViva la Agfa!Ó. Dyrektor generalny Agfa Sp. z o.o. Wojciech Pawłowski oficjalnie powitał goci i przypomniał historię firmy przytaczajšc jednoczenie znaczšce fakty z ówczesnej rzeczywistoci. Po poczęstunku rozpoczęła się ăkubańska nocÓ, w ramach której wystšpił zespół Mili Morena porywajšc wszystkich do tańca w tak modnych ostatnio rytmach latynoamerykańskich. Chętni mogli nauczyć się niezbyt skomplikowanych Đ na szczęcie Đ kroków salsy oraz wzišć udział w licznych konkursach. Nie dziwi zatem, że ostatni gocie w szampańskich humorach opuszczali sale hotelowe dopiero nad ranem. Następne takie spotkanie Đ dopiero za 10 lat! IZ