Od niedawna na rynku farb drukarskich (i nie tylko) funkcjonuje nowy dostawca: XSYS Print Solutions. Takš nazwę przyjęła firma powstała w wyniku fuzji ANI i BASF. Co oznacza pojawienie się tej nowej struktury dla rynku polskiego i branży poligraficznej? Z tym pytaniem zwrócilimy się do Wojciecha Bryszewskiego i Roberta Gonty, dotychczasowych szefów polskich oddziałów niedawno połšczonych firm.
Jaki wpływ miała fuzja firm ANI/BASF na polskie oddziały tych firm? Jaki jest obecnie Đ po połšczeniu Đ ich udział w rynku polskim i od kiedy oficjalnie obowišzuje nowa nazwa?
Wojciech Bryszewski, Robert Gonta: Jako łšczšce się firmy postawilimy sobie za cel bardzo szybkš restrukturyzację w ramach całego obszaru działania. Utrzymujšc niezmieniony poziom serwisu dla naszych klientów, staramy się optymalizować naszš wewnętrznš organizację. Skutkiem tej strategii jest stworzenie w najbliższym czasie administracji, produkcji oraz głównego magazynu nowo powstałej firmy w Konstantynowie Łódzkim, w dotychczasowej siedzibie firmy BASF Poligrafia Polska Sp. z o.o. W dotychczasowej siedzibie ANI Holdings Sp. z o.o. zlokalizowana będzie wydzielona siedziba dywizji farb etykietowych. Jeli chodzi o naszš pozycję na rynku, to oczywicie nastšpiła jej znaczna poprawa. Firmy przed połšczeniem miały bardzo zbliżonš wielkoć zatrudnienia oraz osišganych obrotów, natomiast były aktywne w różnych segmentach rynku. Wspólnym mianownikiem dla obydwu firm jest sprzedaż offsetowych farb arkuszowych oraz farb fleksograficznych, i na tym polu przyrost udziału w rynku jest najbardziej widoczny. Takie produkty jak farby etykietowe czy płyty fotopolimerowe produkowane były tylko przez jednš z firm i dlatego połšczenie nie miało większego wpływu na udział w rynku polskim. Na marginesie, w obu tych dziedzinach bylimy liderami już przed fuzjš. Choć proces połšczenia nie został jeszcze zakończony, mamy za sobš bardzo ważne wydarzenie Đ od poczštku maja tego roku nowš nazwš firmy jest XSYS Print Solutions.
W strukturze XSYS Print Solutions występuje 6 dywizji, odpowiednio do okrelonych segmentów produkcji. Jakie sš to dywizje i czy znajduje to odbicie również w strukturze polskiego oddziału?
W.B., R.G.: Faktycznie, firma jest oparta na szeciu dywizjach, o każdej z nich można powiedzieć bardzo dużo, ale postaramy się okrelić w telegraficznym skrócie, co wnoszš one do przemysłu poligraficznego.
Narrow Web Đ ăWšska wstęgaÓ to dywizja dostarczajšca farby dla szerokiej gamy podłoży zadrukowywanych wieloma różnymi technikami Đ od etykiet samoprzylepnych i bezklejowych, poprzez opakowania z tworzyw sztucznych, do druków zabezpieczajšcych. Cechš wspólnš jest drukowanie na maszynach wšskowstęgowych. Jestemy w tej dziedzinie poligrafii wiatowym liderem.
W ofercie dywizji Packaging Inks Đ Farby ciekłe do druku opakowań znajduje się cała gama farb fleksograficznych i rotograwiurowych dla przemysłu opakowaniowego i do specjalnych zastosowań przemysłowych (jak okleiny meblowe, wykładziny PCV, Tissue) tak różnorodnych jak wymagania rynku. Najwyższej jakoci wsparcie techniczne oraz zorientowanie na potrzeby odbiorcy sprawiajš, że ta dywizja jest silnym partnerem klientów.
Jestemy też liderem w produkcji wypukłych form drukowych dla fleksografii i typografii. Dywizja Printing Plates osišgnęła swš pozycję dzięki innowacyjnym technologiom oraz bardzo dobremu serwisowi technicznemu dla odbiorców. Podstawowe produkty oferowane przez tę dywizję to płyty fleksograficzne, płyty typograficzne, chemia pomocnicza oraz urzšdzenia do obróbki płyt.
Kolejna dywizja Publication Inks produkuje farby drukarskie (heatset, coldset i rotograwiura publikacyjna) oraz rodki zwilżajšce i substancje myjšce dla prasy codziennej i czasopism. Przez szeroko rozumiane wsparcie techniczne może sprostać bardzo wysokim wymaganiom swoich odbiorców.
Główne produkty oferowane przez dywizję Sheetfed Đ Offset arkuszowy to farby drukarskie, lakiery i chemia pomocnicza, służšce do produkcji folderów reklamowych, ksišżek, opakowań kartonowych i wielu innych produktów. Równoczenie oferowana jest bardzo szeroka gama produktów o specjalnych właciwociach do specyficznych zastosowań i wymagań. Produkty występujš pod znanymi i cenionymi markami: K+E i ANI.
Ostatnia dywizja Pigments and Resins Đ Pigmenty i żywice produkuje i cišgle udoskonala surowce służšce do produkcji farb, korzystajšc z szerokich kompetencji w technologii pigmentów. Osišgamy z tego tytułu wiele korzyci takich jak dostęp do najnowoczeniejszych technologii produkcji pigmentów, międzynarodowe standardy jakociowe oraz najwyższe standardy z zakresu ochrony rodowiska.
Na naszym krajowym podwórku najsilniej obecne sš cztery dywizje: Narrow Web, Packaging Inks, Sheetfed i Printing Plates. Trzy pierwsze stanowiš podstawę sprzedaży naszej nowej firmy XSYS Print Solutions, natomiast produkty ostatniej, czyli płyty fotopolimerowe, dystrybuowane sš w Polsce przez firmę Scorpio. We wszystkich obecnych w Polsce dywizjach możemy się pochwalić kluczowš, a często wiodšcš pozycjš na rynku.
Dyrektor generalny XSYS Print Solutions Peter Koivula stwierdził, że marka ta wprowadzi nowy wymiar do przemysłu poligraficznego. Jak można pojmować to stwierdzenie i czy odczujemy to także na naszym rynku lokalnym?
W.B., R.G.: Przede wszystkim XSYS Print Solutions jest największym europejskim dostawcš farb drukarskich. Łšczšc pozycje firm BASF i ANI, jestemy dostawcš numer trzy na wiecie i numer dwa w Europie. Jako jedyna firma na wiecie posiadamy tak szerokš ofertę dla przemysłu poligraficznego i przemysłu opakowań. Naszym celem jest dalszy intensywny rozwój na rynku oraz stworzenie, dzięki bardzo wydajnej strukturze, zdrowej, niezależnej i dochodowej organizacji. Równoczenie, koncentrujšc wszystkie nasze działania na jak najlepszej obsłudze naszych odbiorców, chcemy stać się najbardziej przyjaznš i rozpoznawalnš markš na rynku. Te wszystkie cele właciwie już dzi realizujemy na polskim rynku. Wprowadzajšc bardzo szybko zmiany organizacyjne, staniemy się bardziej wiarygodnym i podšżajšcym za stawianymi wymaganiami partnerem.
Czy w ofercie firmy pojawiły się ostatnio Đ bšd pojawiš się w najbliższym czasie Đ nowe produkty? Jakie produkty były prezentowane na niedawno zakończonych targach Poligrafia?
W.B., R.G.: W ofercie obydwu łšczšcych się firm trwa nieustajšcy proces wdrażania nowych produktów oraz udoskonalanie istniejšcych linii produktów. Jak co roku, w ofercie pojawiajš się nowe serie farb offsetowych i ciekłych, lakiery czy rodki pomocnicze. W chwili obecnej jestemy na etapie tworzenia wspólnych centrów R&D (działy rozwojowe), które dzięki wymianie dotychczasowych dowiadczeń opracowujš wspólne, udoskonalone linie produktów. Działania te doprowadzš z pewnociš do wprowadzenia również zupełnie nowych, przełomowych technologicznie produktów. Dobrym przykładem może być stworzenie bardzo nowoczesnej i elastycznej linii koncentratów służšcych do produkcji arkuszowych farb offsetowych w kolorach specjalnych Đ XSYS BCS.
Jeli chodzi o ostatnie targi Poligrafia, to celem podstawowym naszej obecnoci było zaprezentowanie obydwu firm Đ BASF i ANI Đ jako nowej wspólnej organizacji. Niestety, nie udało nam się pokazać na targach nowej nazwy XSYS Print Solutions, gdyż oficjalna premiera logo miała miejsce trzy tygodnie póniej.
Dziękujemy obu Panom za udzielenie tak wyczerpujšcych odpowiedzi na nasze pytania.
Opracowanie: Iwona Zdrojewska