Firma wysyłkowa Direktwerbung Bayern GmbH, należąca do grupy medialnej Pressedruck z Augsburga – wydawcy dziennika lokalnego „Augsburger Allgemeine”, oferującego także usługi w zakresie mailingu bezpośredniego – zautomatyzowała procesy wkładkowania ulotek reklamowych. Rezygnując z obsługi ręcznej spółka zainstalowała linię insertującą EasySert szwajcarskiej firmy Ferag AG. Nikt nie sądził, że rozwiązanie to znajdzie w Augsburgu zastosowanie na taką skalę. Chcąc pochwalić się osiągnięciami, swoje doroczne spotkanie prasowe przed targami Ifra Expo tym razem firma Ferag zorganizowała w siedzibie niemieckiej Pressedruck.
Współpraca firm Ferag i Pressedruck trwa od 1961 roku, a dostarczona niespełna rok temu linia jest kolejną generacją urządzeń do obróbki końcowej, z których korzysta ta grupa. Ostatnia instalacja jest jednak wyjątkowa ze względu na jej skalę – to pierwsze takie wdrożenie na niemieckim rynku direct mailingu, a zainstalowana w Augsburgu linia insertująca EasySert jest najdłuższą tego typu, z wydajnością wkładkowania sięgającą 25 tys. egz./h. Na linię liczącą 40 metrów długości składają się: system wstępnego zbierania FlyStream wyposażony w 32 nakładaki typu JetFeeder (z możliwością rozbudowy do 40), bęben wkładkujący oraz dwie układarki krzyżowe MultiStack. Linia jest w stanie obsłużyć 800 tys. broszur na godzinę.
Tygodniowa wydajność firmy wysyłkowej Direktwerbung Bayern wynosi 8,2 mln egzemplarzy, a jej sieć dystrybucyjna liczy blisko 5 tysięcy kurierów. Do października
2010 roku nasza praca związana z wkładkowaniem ulotek reklamowych była wykonywana ręcznie. Zależało nam jednak na urządzeniach, które z jednej strony zwiększą wydajność w tym zakresie, z drugiej – pozwolą na zautomatyzowanie procesów związanych z regionalizacją i personalizacją wysyłek. Wszystkie te założenia udało się spełnić dzięki inwestycji w rozwiązanie firmy Ferag – wyjaśnił podczas spotkania z międzynarodową prasą branżową Andreas Scherer, dyrektor zarządzający i prezes Pressedruck und Verlags GmbH.
Zwiększyć nakłady
System ten (EasySert – przyp. DA) zrewolucjonizował naszą pracę w dziedzinie obróbki końcowej mailingów, pozwalając na osiągnięcie niespotykanej dotychczas wydajności. Posiadamy bowiem konfigurację unikalną nie tylko w skali Niemiec, umożliwiającą obsługę 430 mln wysyłek rocznie –zachwalał linię Christian Gulden, dyrektor zarządzający Direktwerbung Bayern, który bezpośrednio odpowiada za wdrożenie rozwiązania i jego pracę. Nowa linia znalazła zastosowanie przy projekcie „Regio Mag.”.
„Regio Mag.” stanowi spersonalizowany zestaw jedno- lub wielostronicowych ulotek i broszur reklamowych, występujący w czterostronicowej okładce formatu A4. Firma oferuje także „Regio Mag. Spezial” – niedrogą alternatywę dla publikacji korporacyjnych. Ze względu na nakłady obu wydawnictw, codziennie firma Direktwerbung Bayern obsługuje około 5 mln broszur, wcześniej przetwarzanych ręcznie, teraz –w sposób automatyczny, umożliwiający tworzenie nawet 250 różnych zestawów.
Wydajność ta nie byłaby możliwa bez wdrożenia rozwiązania zaproponowanego nam przez firmę Ferag. Oparta na technologii EasySert linia pozwoliła nam wykonać ogromny krok naprzód, zapewniając wysoką automatyzację i pełną kontrolę nad całym procesem, przede wszystkim w zakresie właściwego tworzenia końcowych pakietów w systemie wstępnego zbierania FlyStream – dodaje Christian Gulden.
„Regio Mag.” w każdą sobotę w nakładzie 500 tys. egz. dociera do gospodarstw domowych czytelników. Celem Direktwerbung Bayern jest jednak zwiększenie tego nakładu do 550 tys. egz.
Większa automatyzacja…
Projektując ten system, braliśmy pod uwagę dobro i satysfakcję klienta końcowego, do którego trafia produkt wykonywany przez użytkownika naszych rozwiązań, w tym przypadku – firmę Direktwerbung Bayern. Musieliśmy stworzyć system, który z jednej strony zapewni dostarczanie produktów zbieżnych z oczekiwaniami i preferencjami konsumentów, zredukuje negatywny wpływ na środowisko dzięki mniejszej objętości oraz – za sprawą większej personalizacji treści – zapewni więcej korzyści zarówno z perspektywy wydawców, jak i odbiorców końcowych – wyjaśniał Enrico Caruso, dyrektor sprzedaży Ferag AG. Dlatego właśnie firma postawiła na zaawansowane możliwości w zakresie odpowiedniego dobierania zawartości produkowanych ulotek i duży nacisk położyła na aspekt związany z regionalizacją, personalizacją oraz właściwą selekcją produktów tworzących końcowe zestawy.
…mniej błędów
Przed inwestycją w nową linię insertującą w Direktwerbung Bayern ulotki były kolekcjonowane ręcznie. Obecnie odpo-wiada za to system wstępnego zbierania FlyStream. Jego pracę wspomaga moduł Intelligent Repair Control, pozwalający na uzupełnianie finalnego pakietu o brakującą ulotkę czy broszurę. Po zebraniu wszystkich materiałów w pakiet trafiają one do bębna wkładkującego EasySert, gdzie dodawana jest czterostronicowa okładka „Regio Mag.” W kolejnych etapach procesu na każdy pakiet nanoszony jest kod kreskowy, pozwalający na jego śledzenie przez całą ścieżkę dystrybucji do klienta, a następnie – w dwóch układarkach krzyżowych MultiStack – z zestawów tworzone są gotowe do dystrybuowania paczki.
Zainstalowany w Augsburgu system to połączenie dwóch feragowskich technik – wkładkowania EasySert i zespołu kolekcjonowania FlyStream, tworzących razem linię zbierająco-wkładkującą. W celu uporządkowania i usystematyzowania materiałów reklamowych wykorzystano tu bęben wkładkujący, który następnie umieszcza je w jednej, zamkniętej okładce. Zawartość każdej składki jest sterowana komputerowo – tłumaczył obecny na konferencji prasowej Jacek Bucholc, prezes Ferag Polska. W praktyce –wyjaśniał dalej – wdrożone rozwiązanie pozwala zebrać, podzielić i przygotować konkretne paczki, załadować je na samochód, a następnie rozwieźć po terenie Niemiec. Myślę, że wszyscy uczestnicy tegorocznego spotkania byli pod wrażeniem wydajności prezentowanego rozwiązania – kontynuował prezes Ferag Polska. – Ta instalacja to wyraźny sygnał dla wielu wydawców, odczuwających spadek sprzedaży na rynku prasowym oraz świetny przykład na to, w jaki sposób można zaradzić zmniejszającym się przychodom ze sprzedaży klasycznych gazet i czasopism jako nośników reklamowych.
Pokazuje on, że – przy odpowiednim podejściu – direct mailing ma przed sobą świetlaną przyszłość i to z zastosowaniem doświadczeń spedycyjnych, wykorzystywanych dzisiaj przez kolporterów i dystrybutorów prasy. Należy tylko w umiejętny sposób dotrzeć z przekazem do finalnego odbiorcy, wzbudzając w nim zainteresowanie, a nie irytację związaną z pojawieniem się zestawu ulotek w skrzynce pocztowej. Prezes Ferag Polska wyraził także nadzieję, że z czasem podobne rozwiązania będziemy mogli zobaczyć w polskich przedsiębiorstwach. DA