Axel Springer – kolejny atak!
6 gru 2016 14:46
Kiedy w poniedziałek, 21 maja br. na pierwszej stronie gazety codziennej „Dziennik", wydawanej przez niemiecki koncern prasowy Axel Springer, ukazała się informacja o rozpoczęciu wydawania największego dziennika ekonomicznego w Polsce „The Wall Street Journal Polska" - było to wydarzenie wychodzące daleko poza granice naszego kraju! Jest to kolejne, piąte już uderzenie Springera w konkurencję na polskim rynku prasowym.
W ostatnich kilku latach walka konkurencyjna na naszym rynku prasy przybiera na sile, przy czym szczególne sukcesy odnosi tutaj niemiecki koncern wydawniczy Axel Springer. Dotyczy to nie tylko ogólnokrajowych gazet codziennych, ale również periodyków o charakterze opiniotwórczym.
Niemiecki wydawca uruchamia kolejne nowe tytuły nie tylko w oparciu o doświadczenia zdobyte na własnym, niemieckim rynku. Wydaje też kolejne tytuły ukazujące się w Stanach Zjednoczonych.
Na początek ukazał się tygodnik „Newsweek Polska", następnie - miesięcznik „Forbes". Dotychczasowi krajowi konkurenci, „Wprost" i „Polityka", niewątpliwie odczuli ciężar gatunkowy nowych rywali.
Niemal równocześnie Axel Springer rozpoczął szturm w segmencie ogólnokrajowych gazet codziennych wydając „Fakt" - tabloid, który w ciągu kilku lat wysforował się na czołową pozycję w kraju pod względem sprzedaży. W pewnym sensie jest on wzorowany na niemieckim tytule „Bild".
Zachęcony sukcesem Springer uruchomił kolejny tytuł „Dziennik", który w ciągu niewielu miesięcy osiągnął sprzedaż ponad 200 000 egzemplarzy! To już była walka „na noże" - Agora, wydawca „Gazety Wyborczej", wieloletniego lidera na polskim rynku prasowym, mimo podjętej próby wydawania swojego tabloidu po kilku miesiącach zawiesiła nowe wydanie. Ceny gazet uległy znacznej obniżce, do 1,50 zł za egzemplarz...
Zgodnie z tytułem artykułu - nastąpił kolejny konkurencyjny cios. Wydawany przez Springera ăDziennik" wystartował łącznie z największym dziennikiem ekonomicznym świata. W krótkiej, jednoszpaltowej informacji wydawca poinformował czytelników o fakcie podjęcia współpracy z amerykańskim wydawcą „The Wall Street Journal". Jest to bezprecedensowe wydarzenie: po raz pierwszy w skali światowej, i to w Polsce, zaistniała amerykańska gazeta codzienna! (oczywiście, polskie wydanie). Oprócz materiałów 40 zatrudnionych dziennikarzy polskich na łamach gazety będą drukowane artykuły pisane przez setki dziennikarzy amerykańskich.
Warto podkreślić następujący fakt - redakcja uruchamiając to nowe wydanie nie ponosi najmniejszego ryzyka ekonomicznego, ponieważ 16-stronicowy „Wall Street Journal Polska" ukazuje się łącznie z „Dziennikiem" i dociera do setek tysięcy jego czytelników.
* * *
Czy dla branży poligraficznej omawiane tu zagadnienia mają znaczenie? Czy drukarze powinni je pilnie śledzić? Jest to oczywiste; wydawcy prasowi dysponują przecież własnymi drukarniami. Ale istnieją dwie odrębne organizacje branżowe: Polska Izba Druku oraz Izba Wydawców Prasy. Trudno nie zauważyć, iż pomiędzy nimi - jak dotychczas - nie istnieje właściwa współpraca na co dzień, choć cele są wspólne. Można to było spostrzec szczególnie podczas ostatnich targów Poligrafia w Poznaniu w marcu bieżącego roku. Zainteresowanie wydawców dysponujących drukarniami było znikome... ale to przede wszystkim wina nas, poligrafów. Nie potrafimy tak dbać o swoje interesy jak wydawcy. „Raport Wydawców" wydany przez redakcję „Press" przed kilkoma miesiącami pt. „20 największych graczy" świadczy o tym najlepiej... My takiego nie mamy. Czy nie potrzeba?