Badanie rynku druku cyfrowego i sitodruku – część III
6 gru 2016 14:48

W niniejszym numerze Poligrafiki prezentujemy Państwu ostatnią część raportu z badania rynku druku cyfrowego i sitodruku. W większości stanowi ona podsumowanie wyników sondażu, ale zawiera także m.in. spostrzeżenia badanych na temat wpływu tzw. digital signage na rynek druku wielkoformatowego. Nadzieje na przyszłość Uczestnicy badania zostali poproszeni o przedstawienie prognoz na przyszłość, zarówno w odniesieniu do ich własnego przedsiębiorstwa, jak i całego rynku wielkoformatowego. Respondenci otrzymali arkusz z 10-punktową skalą wraz z prośbą o udzielenie odpowiedzi na pytanie: Jak optymistycznie postrzegasz przyszłość swojego biznesu oraz rynku wielkoformatowego? Wybór „1” oznaczał „pozbawioną optymizmu wizję przyszłości”, natomiast „10” – „wizję bardzo optymistyczną”. Wyniki wskazały, że badani dość optymistycznie widzą przyszłość rynku druku wielkoformatowego (w sumie 86,8% respondentów podało 5 punktów i więcej), ale wyrażają jeszcze silniejszy optymizm, jeśli chodzi o ich własny biznes (87,8% respondentów wybrało notę „5” i więcej). Respondenci zapytani zostali także o oczekiwania względem różnych tendencji widocznych na rynku druku wielkoformatowego oraz w całym przemyśle poligraficznym. Spośród wszystkich uczestników badania większość oczekuje bardziej wyszukanego rynku i jeszcze bardziej zaawansowanych technik. Drukarnie dostrzegają również wzrost zapotrzebowania klientów na zamówienia online, personalizację, terminowe wykonywanie zleceń, niskie nakłady, większą integrację z innymi działaniami marketingowymi oraz szybszą realizację zleceń. Według 55% badanych rynek wielkoformatowy będzie zawdzięczał swój przyszły rozkwit wyłącznie drukowi cyfrowemu; 20% sukces ten widzi w łącznym wykorzystywaniu technologii sitodruku i druku cyfrowego, a kolejne 20% – w możliwości oferowania kompleksowych usług poligraficznych (tzn. zarówno wydruków wielko-, jak i małoformatowych). Zaledwie 4,5% respondentów prognozuje, że przyszły sukces będzie zawdzięczać wyłącznie wykorzystywaniu techniki sitodruku. Efekt „digital signage” Respondenci zostali poproszeni o przedstawienie swojej opinii na temat potencjalnego wpływu tzw. digital signage (np. ekrany LCD wykorzystywane na potrzeby reklamy wizualnej – red.) na rynek wielkoformatowy. 51,7% badanych wskazało, że obecnie zauważalne jest pewne oddziaływanie tej technologii. 23,3% uczestników sondażu sądzi, że wpływ ten będzie widoczny w ciągu najbliższych 2-5 lat. Według 13,6% respondentów oddziaływanie digital signage na rynek wielkoformatowy będzie dostrzegalne w tym roku lub za rok (badanie przeprowadzone zostało w roku 2007 – red.). 7,4% badanych przewiduje, że wpływ będzie wyraźny za 5-10 lat, natomiast 4% uczestników stwierdziło, że technologia digital signage nigdy nie będzie oddziaływała na rynek druku wielkoformatowego. Zakończenie Wyniki przeprowadzonego przez firmę InfoTrends oraz stowarzyszenie Fespa sondażu są nie tylko odzwierciedleniem spostrzeżeń uczestników badania na temat globalnego rynku druku wielkoformatowego oraz sitodruku, ale w całościowy sposób analizują także obecną sytuację omawianego rynku. W badaniu uczestniczyło łącznie 400 respondentów z 66 krajów i 6 kontynentów, w tym 315 z Europy. Wśród nich największy odsetek stanowili specjaliści z branży sitodruku (34,6%) oraz druku cyfrowego (24,4%). Pozostałe odpowiedzi respondentów były różnorodne, jednak ogólnie skoncentrowane wokół usług print-for-pay. Według prognoz firmy InfoTrends znaczenie i udział cyfrowego druku wielkoformatowego do 2012 roku wzrośnie z 13,17 mld euro do 18,91 mld euro, podczas gdy wartość rynku sitodruku obniży się w tym czasie do 10,5 mld euro. Ma to najprawdopodobniej wynikać z niższych kosztów produkcji w technice cyfrowej, dużego zapotrzebowania na produkcje niskonakładowe oraz zalet spersonalizowanych informacji. Z badań wynika, że przede wszystkim małe firmy zajmują się produkcją wydruków wielkoformatowych. Jest to ciekawa informacja, ponieważ mniejsze firmy chętniej też oszczędzają, np. na zatrudnianiu wykwalifikowanych handlowców i marketingowców, szkoleniach wewnętrznych oraz nie posiadają dużej ilości sprzętu czy sieci dostawców. Z reguły większe przedsiębiorstwa mają możliwość większego inwestowania w tych właśnie dziedzinach. Dlatego mniejsze firmy, aby przetrwać i rosnąć w siłę, muszą pamiętać o oferowaniu nowych możliwości, które umocnią ich pozycję na rynku. Ponadto dostawcy i producenci sprzętu wielkoformatowego powinni pamiętać o tym, że drukarnie często mają ograniczone możliwości poświęcania czasu i pieniędzy na rozwój, także w zakresie personelu. Dlatego poprzez np. organizowanie lub współfinansowanie szkoleń czy dostarczanie wykwalifikowanych pracowników dostawcy i producenci sprzętu mogliby się stać lepszymi partnerami biznesowymi. Ogólne trendy rynkowe oraz ulepszanie technologii wskazują na wzrost znaczenia w przyszłości produkcji cyfrowej, która oferuje krótszy czas realizacji zleceń, personalizację, produkcję „dokładnie na czas” (ang. just in time) oraz niższe koszty produkcji. Wszystkie te czynniki powodują, że widoczne jest przechodzenie z technologii sitodruku na produkcję cyfrową. Wyniki badania wskazują na powolny wzrost wykorzystywania technologii inkjetu rozpuszczalnikowego. Z kolei zaawansowanie w technologii inkjetu UV powoduje znaczące zmiany na rynku. Połączenie nowych technologii drukowania i tuszy powoduje obniżanie kosztów eksploatacji oraz dostarcza nowych możliwości. Użytkownicy planują zatem inwestycje w sprzęt UV do wielkiego formatu i liczą, że będzie to sprzyjać ogólnemu rozwojowi ich biznesu. Najczęściej wytwarzanymi przez badanych produktami są banery, plakaty i oznakowania. Mimo to respondenci stwierdzili, że najbardziej przyszłościowymi dziedzinami są: druk na tekstyliach, materiały POP, próbki opakowań, grafika na pojazdach i banery. Nadzieje związane z tekstyliami spowodowane są najprawdopodobniej odchodzeniem od materiałów PVC, które trudno poddają się recyklingowi. Z kolei wzrost w zakresie próbek opakowań może być związany ze wzrostem wykorzystywania technologii inkjet UV, która umożliwia m.in. bezpośredni zadruk tektury falistej. Rosnące powodzenie grafiki na pojazdach oraz banerów wiąże się przede wszystkim z rozwijającą się działalnością reklamową. Na wysoce konkurencyjnym rynku sprzętu wielkoformatowego niezwykle istotne jest działanie według takich strategii, które umożliwią producentom pozostanie jak najbliżej ich klientów. Stawka jest bardzo wysoka zważywszy na fakt, że badani wydają średnio dziesiątki tysięcy dolarów rocznie na dostawy sprzętu wielkoformatowego. Reasumując: wciąż istnieją duże możliwości rozwoju. Przemawiają za tym m.in. zainteresowanie najnowszym sprzętem, przewidywane wysokie wydatki na zakup maszyn, prognozy dotyczące wzrostu znaczenia biznesu wielkoformatowego oraz wzrastające oczekiwania klientów drukarń. Rynek druku wielkoformatowego charakteryzuje się także dojrzałością, która uwidacznia się m.in. poprzez świadomość zagrożeń związanych z digital signage oraz większe współzawodnictwo dostawców urządzeń (np. poprzez redukcję kosztów wydruku) i wzrost konkurencyjności na rynkach światowych. Na podstawie raportu „The Wide Survey: FESPA & InfoTrends Examination of Digital and Screen Printing Graphics Market” opracowała DA