Opakowanie jest wizytówką produktu. Stanowi pierwsze wzrokowe i dotykowe wrażenie, z którym spotyka się każdy konsument już w sklepie. Oprócz informacji o zawartości opakowanie zawiera również wiele dodatkowych wskazówek dotyczących zapakowanego towaru. Konsument znajduje tam informacje o cenie, wadze, rodzaju, strukturze produktu, a także o jego producencie i terminie przydatności do spożycia.
Szczególnym rodzajem opakowania jest opakowanie artykułów spożywczych. Przekazuje konsumentowi znacznie więcej informacji dodatkowych, np. o składnikach, trwałości, stopniu świeżości, kraju pochodzenia, wartościach odżywczych takich jak liczba kalorii czy zawartość tłuszczu. Klient może otrzymywać również sugestie dotyczące przygotowania i propozycji serwowania lub informacje o wersji niskokalorycznej czy tej bogatej w kalorie.
Wymagania stawiane opakowaniom żywności w ostatnich latach znacząco wzrosły. Klient ma nadzieję, że zapakowany artykuł spożywczy będzie bezpieczny dla jego zdrowia. Pojawiło się również wiele nowych dyrektyw i wytycznych prawnych dla producentów opakowań żywności. Ostatnie rozporządzenie na ten temat weszło w życie 1 kwietnia 2010. Jest to nowe wydanie rozporządzenia szwajcarskiego Departamentu Spraw Wewnętrznych w sprawie przedmiotów codziennego użytku z dnia 23 listopada 2005 r. (817.023.21). Dotyczy ono środków pierwszej potrzeby i reguluje kwestie farb drukarskich do opakowań, stosując bardzo surowe kryteria i wymagania. W myśl tego rozporządzenia farby drukarskie i lakiery muszą być produkowane zgodnie z zaleceniami Dobrej Praktyki Produkcyjnej (GMP). Oprócz tego rozporządzenie przewiduje, że z opakowania do artykułu spożywczego mogą przenikać wyłącznie te substancje, dla których zostały ustalone wartości graniczne. Substancje, dla których limity takie nie zostały określone, nie mogą się znajdować wśród składników używanych zarówno przy produkcji, jak i w gotowych opakowaniach. Takie warunki spełniają jedynie farby i lakiery o niskiej migracji.
W przeszłości często zdarzały się przypadki, kiedy to substancje szkodliwe z opakowania przedostawały się do jego zawartości, a zatem migrowały czy to do mleka dla niemowląt, czy do mąki, czekolady lub müsli. Te wydarzenia doprowadziły do tego, że konsument mógł się poczuć niepewnie. Wywołały one również wiele wrzawy w mediach oraz przyniosły wielkie straty przedsiębiorcom.
Bezpieczeństwo ma ogromne znaczenie zarówno dla konsumentów, jak i dla producentów czy dostawców. Zanim opakowanie trafi na sklepowe półki, przechodzi przez wiele etapów produkcji. Analizie należy poddać nie tylko wszystkie substancje, z którymi styka się produkt podczas procesu produkcyjnego, ale także te, które znajdują się w surowcach użytych do produkcji opakowania. Podczas produkcji może ono stykać się z przenośnikami taśmowymi, rurami, smarami, formami z tworzyw sztucznych, kartonem, gumą, podkładami drukowymi, wałkami i wieloma innymi przedmiotami. Na opakowanie składa się wiele komponentów: papier, karton, lakiery, farby drukarskie, folie, kleje itp. Wszystkie te składniki mogą mieć wpływ na migrację szkodliwych substancji do wnętrza opakowania.
Producenci artykułów spożywczych traktowani są przez ustawodawcę jako ci, którzy wprowadzają do obrotu ewentualne substancje szkodliwe. W związku z tym żądają oni od swych dostawców gwarancji, że zarówno materiały użyte do produkcji, jak i sam proces produkcyjny zapewniają bezpieczeństwo opakowań żywności. Ponieważ w pierwszej kolejności pod uwagę brane są substancje przedostające się z farby drukarskiej i mające wpływ na zapach oraz smak zapakowanego towaru, producenci farb poddają swoje produkty szczególnej analizie.
Koncern hubergroup skupia się konsekwentnie od dłuższego czasu na bezpiecznym sposobie produkcji farb przeznaczonych do druku opakowań żywności. W 2004 r. byliśmy pierwszym producentem całkowicie bezpiecznego, niskomigracyjnego systemu farb.
hubergroup nadał swoim niskomigracyjnym farbom nazwę MGA. Ponieważ system MGA był rozwiązaniem pionierskim, stał się obecnie synonimem klasy farb, które produkowane są w ściśle ochronnej atmosferze.
Filozofia produktu opiera się na trzech zasadniczych aspektach.
Pierwszym jest kwestia materiałów stosowanych w produkcji. Do produkcji farb i lakierów używane są wyłącznie bezpieczne i dopuszczone przez ustawę surowce. Ich jakość jest stale kontrolowana na każdym etapie i może zostać jednoznacznie zidentyfikowana zarówno podczas procesu recepturowania, jak i podczas samej produkcji. Poza tym podczas każdej fazy całego łańcucha produkcyjnego surowce poddawane są testom zgodności ze specyfikacją.
Drugą istotną kwestią jest zabezpieczenie produkcji przed skażeniem i zanieczyszczeniem. Gwarantuje to wyłącznie całkowite odizolowanie przestrzeni produkcyjnej farb MGA. Farby i lakiery tego systemu są recepturowane i produkowane zgodnie z „Wytycznymi odnośnie do produkcji farb drukarskich przeznaczonych do zadrukowywania opakowań, które niezadrukowaną stroną mają bezpośredni kontakt z żywnością” Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Farb Drukarskich EuPIA oraz Dobrą Praktyką Produkcyjną (GMP).
Stawiane wymagania realizowane są wyłącznie poprzez rygorystyczne procedury kontroli jakości każdej partii produkcyjnej oraz własny, wewnętrzny dział analiz.
Serwis hubergroup stanowi trzeci fundament, który daje gwarancję jakości oraz bezpieczeństwa. Usługi doradcze świadczone podczas całego procesu produkcyjnego, szkolenia dla drukarń, producentów opakowań spożywczych oraz dla wytwórców gotowego produktu są nieodłączną częścią naszego portfolio.
Dzięki synergii naszych działań hubergroup może zagwarantować, że ze strony naszych farb i lakierów podczas produkcji opakowań nie pojawi się żaden problem.
Dzięki temu opakowanie może pozostać bezpieczną i niezawodną wizytówką znajdującej się w nim żywności.
Artykuł sponsorowany