Druk cyfrowy Đ jeszcze niedawno żadna dyskusja w gronie poligrafów nie mogła się obyć bez wzmianki na ten temat. Dzi technologia ta jakby nieco usunęła się w cień. Wydaje się, że przyczyny takiego stanu rzeczy sš dwie Đ z jednej strony kryzys gospodarczy, który dotknšł także naszš branżę odsuwajšc w czasie wiele inwestycji, z drugiej za Đ mniejszy nacisk marketingowy ze strony samych dostawców, z których częć nieco inaczej wyobrażała sobie wyniki sprzedaży w zakresie druku cyfrowego.
A jak ta nowa technologia radzi sobie w Polsce? Przed rokiem na naszych łamach ukazał się cykl artykułów na ten temat. Dzi, jak zwykle w kwietniu, druk cyfrowy ponownie trafia ăpod lupęÓ. I już na wstępie można zaryzykować dwa stwierdzenia. Po pierwsze w zapomnienie (przynamniej jeli chodzi o rynek polski) odeszła technologia DI. Po drugie, na rynku najlepiej radzš sobie dostawcy w naturalny sposób zwišzani z drukiem cyfrowym, oferujšcy rozwišzania także dla innych sektorów.
Xerox Đ największy kawałek tortu
Amerykański gigant zdecydowanie przewodzi pod względem liczby zainstalowanych w Polsce systemów kolorowego druku cyfrowego. W lutym firma Xteam, od nowego roku wyłšczny koncesjoner systemów Xerox dla rynku poligraficzno-wydawniczego, zainstalowała w Poznaniu 19. system z serii DocuColor 2000. Oznacza to, że od kwietnia ub.r. (kiedy to publikowalimy zestawienie sprzedaży ăcyfrówekÓ w Polsce) praktycznie co miesišc była instalowana nowa maszyna z tej rodziny. W sumie w 2002 roku odnotowalimy 100% wzrost w liczbie pracujšcych w Polsce systemów z serii DocuColor 2000 Đ powiedział w niedawnym wywiadzie dla Poligrafiki szef firmy Xteam Swapan Chaudhuri, do końca 2002 roku pełnišcy funkcję dyrektora generalnego Xerox Polska. W sumie sporód 19 instalacji tych maszyn 11 pracuje w sektorze poligraficznym, z czego 7 egzemplarzy rozpoczęło pracę w roku 2002.
Ubiegły rok przyniósł firmie wzrost sprzedaży w obydwu segmentach: zarówno maszyn czarno-białych, jak i kolorowych. Jak wynika z informacji firmy, w 2002 roku w sektorze poligraficznym został zainstalowany tylko jeden system z serii DocuTech, za w sumie usługowo pracuje ich w Polsce pięć. W tej sytuacji zdecydowanie wyższš dynamikę Xerox odnotował w zakresie urzšdzeń kolorowych. Obecna recesja gospodarcza w kraju powoduje wzrost iloci niskonakładowych powtarzajšcych się zamówień, gdzie tylko druk cyfrowy może sprostać oczekiwaniom klientów Đ uzasadnia wcišż rosnšcš sprzedaż systemów DocuColor Swapan Chaudhuri. Đ Dlatego obserwujemy znaczšce zainteresowanie usługodawców drukiem cyfrowym i prognozujemy wzrost inwestycji w tym segmencie.
Pod koniec ub.r. powstał Klub Użytkowników Maszyn DocuColor 2000, do którego należš niemal wszyscy polscy posiadacze tych urzšdzeń wywodzšcy się z sektora poligrafii i wydawnictw. Celem Klubu jest m.in. promowanie i popularyzacja technologii cyfrowej.
Jeli chodzi o najnowsze dziecko firmy Xerox, czyli system iGen3, w cytowanym już wywiadzie Swapan Chaudhuri zapowiedział pierwszš instalację tej maszyny w Polsce na przełomie lat 2003 i 2004. Kwestiš nierozstrzygniętš pozostaje to, gdzie trafi pierwszy egzemplarz: do drukarni czy do firmy z sektora korporacyjnego.
Warto bowiem zauważyć, że sporód 19 sprzedanych przez Xeroksa maszyn DocuColor 2000 niemal jednš trzeciš zakupili klienci instytucjonalni. Podobnie zresztš wyglšda sprzedaż w przypadku innych dostawców druku cyfrowego. Oznacza to, że firma telekomunikacyjna czy ubezpieczeniowa jest dla takich dostawców jak Xerox, Oc czy Heidelberg równie dobrym klientem, jak zakład poligraficzny. A może nawet atrakcyjniejszym Đ wszak w ich przypadku maszyna nie służy do zarabiania pieniędzy, tylko do drukowania billingów bšd umów. Dobrze, aby pamiętali o tym drukarze, których zleceniodawcami sš tego rodzaju przedsiębiorstwa. Którego dnia może się bowiem okazać, że dotychczasowy duży klient sam zainwestuje w system druku cyfrowego...
Heidelberg kontratakuje
Do poważnej ofensywy w zakresie druku cyfrowego w Polsce przygotowuje się Heidelberg. Jak dotychczas firmie udało się dokonać dwóch ważnych instalacji czarno-białych systemów Digimaster. Pierwsza maszyna w I połowie ub.r. została zakupiona przez drukarnię Winkowski w Pile, drugi egzemplarz niedawno rozpoczšł pracę w cyfrowej drukarni Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych. Oficyna ta zapowiada, że już niedługo zainwestuje także w kolorowy druk cyfrowy Đ pozostaje pytanie, kto będzie dostawcš urzšdzenia.
Na targach POLIGRAFIA na stoisku Heidelberg Polska po raz pierwszy w naszym kraju był prezentowany system NexPress 2100, który zadebiutował na DRUPIE w 2000 roku. Do tej pory Heidelberg sprzedał na całym wiecie ponad 200 egzemplarzy tej maszyny; w końcu NexPress trafia także na nasz rynek. Wydaje się, że szanse na sprzedaż chociaż kilku egzemplarzy jeszcze w tym roku sš całkiem realne. Potwierdza to Tomasz Jasiński, szef działu prepress i druku cyfrowego w firmie Heidelberg Polska: Planujemy wzrost sprzedaży maszyn czarno-białych i oczywicie kolorowych, także dzięki kontynuowaniu akcji marketingowych wród klientów branży poligraficznej oraz wród klientów innych branż. Dodatkowym argumentem jest restrukturyzacja, jaka niedawno miała miejsce w Heidelberg Polska: Dzięki temu większa liczba handlowców dociera bezporednio do klientów nie ograniczajšc się do oferowania wyłšcznie produktów prepress czy maszyn offsetowych, ale także proponujšc naszym klientom urzšdzenia cyfrowe.
Przypomnijmy, że w wywiadzie sprzed roku szef Heidelberg Polska Krzysztof Pindral zakładał, że pierwsze maszyny z tej serii zostanš zainstalowane w Polsce jeszcze w 2002 roku. Niestety, spóniona premiera NexPressa w Polsce spowodowała, że plany te trzeba było odłożyć o rok. Mimo to Tomasz Jasiński pozostaje optymistš: W stosunku do NexPress 2100 inni dostawcy proponujš maszyny z pogranicza biurowych, dlatego Đ naszym zdaniem Đ nie należy ich klasyfikować w tej samej grupie produktowej. Poza tym u dostawców maszyn do drukowania cyfrowego czarno-białego widać mniejszš liczbę instalacji niż w latach poprzednich. Odwrotna tendencja panuje w maszynach kolorowych, sšdzimy zatem, że plany sprzedaży w 2003 roku zostanš zrealizowane z sukcesem.
Oc Poland w ofensywie
Od 2002 roku nowym graczem na rynku cyfrowych systemów kolorowych dla drukarń jest firma Oc. W kwietniu na targach POLIGRAF-PRODUKT polskš premierę miał 7-kolorowy system CPS 700, który znalazł w naszym kraju już pięciu nabywców. Sporód tych firm tylko jedna wykorzystuje system CPS 700 do wiadczenia usług poligraficznych. Kolejne dwie maszyny pracujš w wydawnictwach, dwa systemy zostały zakupione przez firmy niezwišzane z branżš poligraficznš, które wykorzystujš je na własne potrzeby.
Maciej Zalewski, odpowiedzialny w firmie Oc Poland za sprzedaż małoformatowych systemów kolorowych, przewiduje, że rok 2003 przyniesie firmie co najmniej drugie tyle instalacji. Między innymi z tego względu firma postanowiła wzišć udział w targach POLIGRAFIA z dużym stoiskiem, na którym nie zabrakło systemu CPS 700. Jak wynika z wypowiedzi Macieja Zalewskiego: Zainteresowanie systemami cyfrowymi jest ogromne, ale sytuacja w Polsce i na wiecie nie sprzyja podejmowaniu decyzji inwestycyjnych. Wielu potencjalnych klientów czeka z decyzjš na wyniki referendum w sprawie wejcia Polski do Unii Europejskiej.
Jednym z wydarzeń 2002 roku było podpisanie strategicznego sojuszu między firmami Oc Poland i MAN Roland Polska (wówczas jeszcze Bracia Henn), którego podstawš jest wspólna sprzedaż i marketing w zakresie systemów cyfrowych. Wydaje się, że porozumienie to ma sens dla obu stron. Z jednej strony bowiem daje szansę Oc Poland na dotarcie do mniej znanego tej firmie segmentu drukarń tradycyjnych, z kolei oferta MAN Rolanda została poszerzona o nowe maszyny.
HP Indigo Đ co dalej?
Przejęcie firmy Indigo przez koncern Hewlett-Packard było jednym z hitów ubiegłorocznych targów IPEX. Wszak to włanie założyciel Indigo Benny Landa przewidywał, że w 2003 roku poligrafia będzie zdominowana przez technologię cyfrowš. Jak widać, sporo nam jeszcze do tego brakuje.
Tymczasem na rynku polskim w dalszym cišgu wyłšcznoć na sprzedaż maszyn HP Indigo ma firma Digiprint. Jak zapewnił naszš redakcję członek zarzšdu Edward Godawa, polski oddział Hewlett-Packard nie będzie Đ przynajmniej na razie Đ sprzedawał cyfrowych maszyn offsetowych.
W ubiegłym roku Digiprint dokonał w Polsce jednej instalacji Đ była to 6-kolorowa maszyna HP Indigo 1000 (wczeniej znana jako Platinum) sprzedana do podwarszawskiej drukarni Akcydens. Tym samym liczba maszyn firmy Indigo wzrosła w Polsce do trzech. Instalacja ta była wydarzeniem o tyle istotnym, że po raz pierwszy kolorowš maszynę cyfrowš zakupiła tradycyjna typowa drukarnia offsetowa, o 20-letniej historii. Gdy rozmawialimy w czerwcu z szefem drukarni Adamem Cichockim, był on zachwycony nowš inwestycjš. Dzi, po niespełna roku twierdzi, że rynek w pewien sposób zweryfikował nadzieje na szybkie zyski z drukowania w nowej technologii. Co do samej technologii zastosowanej w systemach Indigo nie mam zastrzeżeń, jakoć przez niš oferowana jest bez zarzutu. Ale jeżeli w cišgu najbliższego czasu nie znajdę odpowiedniej liczby klientów, o co jest bardzo trudno, będę zmuszony sprzedać maszynę Đ mówi Adam Cichocki.
Na ten rok Digiprint zapowiada instalacje kolejnych maszyn cyfrowych. Zdaniem Edwarda Godawy sš ku temu przesłanki: Rynek zaczyna nabierać tempa ze względu na upowszechnienie technologii, obniżenie cen materiałów eksploatacyjnych i maszyn oraz zmniejszanie się nakładów na rynku.
Zapomniane Chromapressy
Wydaje się, że rozgrywka na trudnym rynku kolorowego druku cyfrowego będzie miała miejsce między czterema wyżej wymienionymi firmami. Jeżeli przyjrzeć się zestawieniu zainstalowanych w Polsce kolorowych maszyn cyfrowych, okazuje się, że poza systemami Xeroksa, Oc i Indigo w naszym kraju pracuje jeszcze tylko połowa z szeciu zainstalowanych przed laty przez Agfę urzšdzeń z serii Chromapress. Z naszej wiedzy wynika, że maszyny te pracujš w warszawskiej firmie Agpol Chromapress oraz Đ w bardzo niewielkim zakresie Đ u dwóch innych użytkowników tych urzšdzeń. Pozostałe trzy egzemplarze, w tym pierwsza w Polsce kolorowa maszyna cyfrowa zainstalowana w firmie Arix w Piasecznie, przestały już pracować.
Po przejęciu działu cyfrowych systemów drukujšcych Agfy przez firmę MAN Roland opiekę nad polskimi klientami maszyn Chromapress (obecnie DICOpress) przejęli Bracia Henn. Od tamtej pory upłynęły już dwa lata i trudno powiedzieć, by w sprzedaży systemów cyfrowych oferowanych przez MAN Roland Polska co się zmieniło. Być może sytuację zmieni wspomniana już wczeniej umowa z Oc Poland. Wydaje się jednak, że większe szanse na sprzedaż kanałami MAN Rolanda będzie miała mocno promowana przez Oc maszyna CPS 700 niż nieco już zapomniane i oferujšce starszš technologię maszyny z rodziny DICO.
Warto w tym miejscu nadmienić, że w ostatnim czasie pojawiły się pogłoski, jakoby firma Xeikon, produkujšca maszyny m.in. dla MAN Rolanda, miała wznowić produkcję arkuszowej maszyny sprzedawanej przez MAN Rolanda pod markš DICOpage, wycofanej z oferty po przejęciu Xeikona przez nowego właciciela. Jak poinformował brytyjski tygodnik ăPrinting WorldÓ, maszyny te miałyby być budowane w Słowacji.
Boom mimo kryzysu?
Obecny rok, mimo zapowiedzi poprawy sytuacji, nie zaczšł się najlepiej Đ podkrelali to wszyscy drukarze, z kórymi mielimy okazję rozmawiać. Z drugiej strony jednak ciężkie czasy sprzyjajš inwestycjom: wszak lepiej być dobrze wyposażonym w chwili, gdy recesja mija i rynek zaczyna się na nowo rozkręcać. Ubiegłoroczna sprzedaż systemów CtP jest niejako potwierdzeniem tej tezy.
Obecnie w Polsce działa około 20 drukarń cyfrowych wyposażonych w kolorowe systemy drukujšce. Większoć z nich dywersyfikuje swojš działalnoć Đ druk cyfrowy nie stanowi jedynego ródła przychodów. Firmy żyjšce tylko z druku cyfrowego można policzyć na palcach jednej ręki. Dowiadczenie pierwszych użytkowników urzšdzeń cyfrowych wskazuje, że takie zróżnicowanie jest zdecydowanie korzystniejsze. Podobnie zresztš wyglšda sytuacja w krajach zachodnich, gdzie większoć użytkowników maszyn tonerowych czy inkjetowych posiada w swoim parku maszynowym także maszyny offsetowe bšd zajmuje się innymi usługami Đ przygotowywaniem prac do druku albo fotografiš cyfrowš.
Słuchajšc opinii najważniejszych dostawców nie można oprzeć się wrażeniu, iż wszyscy oni liczš na rok lepszy od poprzedniego. Na targach POLIGRAFIA w Poznaniu moglimy zapoznać się z ofertš wszystkich najważniejszych dostawców systemów cyfrowych na polskim rynku. Były to również pierwsze targi, na których każda z firm pokazała co najmniej jednš maszynę. Czyżby prawdziwy boom w sektorze druku cyfrowego był dopiero przed nami?