Bukowina 2005: CtP i narty
6 gru 2016 14:44

Pod znakiem technologii CtP (w częœci merytorycznej) i narciarskich zawodów o puchar Michael Huber Polska (w częœci rozrywkowej) przebiegała szósta już Konferencja Poligraficzna w Bukowinie Tatrzańskiej. Przy wspaniałej pogodzie i Đ co najważniejsze Đ zaœnieżonych stokach prawie 50 osób (ponad połowa więcej niż przed rokiem!) spędziło w sympatycznej atmosferze cztery dni, podczas których był czas zarówno na dyskusje na tematy branżowe, jak i na zabawę. Organizatorem konferencji była tradycyjnie Szczecińska Agencja Edukacyjna, przy współpracy Poligrafiki i pod patronatem Polskiej Izby Druku. Częœć merytorycznš konferencji zdominowała tematyka CtP. Sesję na temat tej stajšcej się powoli standardem także w Polsce technologii zorganizowała Poligrafika. Porcję danych statystycznych na temat rynku CtP w naszym kraju, przede wszystkim zwišzanych z ubiegłorocznym (kolejnym już) wzrostem, zaprezentował redaktor naczelny Sławomir Sokołowski. Opublikowaliœmy je w styczniowej Poligrafice; w tym miejscu przypomnijmy jedynie, że w 2004 roku rynek offsetowego CtP w Polsce wzrósł o ok. 70% pod względem liczby dostarczonych systemów Đ na koniec grudnia pracowało ich ok. 170. Najwięcej urzšdzeń sprzedały w ubiegłym roku firmy: Reprograf, Agfa, Heidelberg Polska, Fantom Poligrafia i MAN Roland Polska. Zauważono rosnšcš popularnoœć systemów półformatowych, tendencję wzrostowš w zakresie urzšdzeń fioletowych, jak również nieustajšcy przyrost punktów œwiadczšcych usługi w zakresie CtP (wzrost o ponad 100%!). Następnie Przemysław Kida omówił wpływ targów drupa 2004 na sytuację na rynku CtP w Polsce. Nasz redakcyjny kolega podkreœlił fakt, że ubiegłoroczne targi nie przyniosły w zasadzie żadnych superpremier w tej dziedzinie, zaœ producenci Đ po nasyceniu rynków dużych drukarń prasowych i akcydensowych Đ kierujš swoje rozwišzania do o wiele liczniejszej, ale nieco mniej zasobnej grupy odbiorców Đ drukarń wyposażonych w maszyny półformatowe i mniejsze. To właœnie te względy Đ zdaniem P. Kidy Đ zadecydowały o ubiegłorocznym powodzeniu tańszych rozwišzań wyposażonych w laser fioletowy. Choć z drugiej strony warto zaznaczyć, że najlepiej sprzedajšcš się markš w 2004 roku w Polsce był Screen, którego wszystkie 22 instalacje to systemy termiczne. Prelegent spróbował też przewidzieć, co ciekawego może się wydarzyć w dziedzinie CtP w 2005 roku. Wspomniał m.in. o wcišż nieskonsumowanym potencjale na rynku gazetowym (który sami dostawcy oceniajš na 20-30 systemów CtP), a także o rozwoju wcišż niedocenianej, ale bardzo interesujšcej technologii inkjetowej, która może być alternatywš dla powszechnie dziœ stosowanych rozwišzań. Podczas sesji nie mogło zabraknšć wystšpień dostawców rozwišzań CtP na polskim rynku. Tomasz Jasiński, szef działu prepress i materiałów eksploatacyjnych Heidelberg Polska zaprezentował nowy, wprowadzony przez firmę na targach drupa 2004 model naœwietlarki termicznej CtP Đ Suprasetter. Zdaniem T. Jasińskiego ta nowa propozycja Heidelberga, oparta na bębnie zewnętrznym, może być w najbliższych miesišcach przebojem na polskim rynku. Już podczas targów drupa firma przyjęła na model Suprasetter ponad 300 zamówień. Piotr Orliński, inżynier sprzedaży prepress w firmie Grafikus, przedstawił oferowane przez niš termiczne systemy szwajcarskiego producenta Đ LŸscher. Firma ta jest nieco mniej znana w Polsce, choć na całym œwiecie pracuje ponad 600 naœwietlarek Xpose! (trzy z nich w Polsce, w tym jedna dostarczona przez Grafikusa). O systemach CtP produkowanych przez Screena opowiadał Paweł Szpil, product manager w firmie Reprograf. Przedstawił on pełnš paletę rozwišzań Screena, pracujšcych zarówno w technologii fioletowej (od ćwierćformatowej PlateRite Micra poczšwszy), jak i termicznej (tu maksymalny format 2 x B0 oferuje PlateRite Ultima 32000). Na zakończenie częœci przeznaczonej dla dostawców Paweł Kusiński, wiceprezes Fantom Poligrafia, dokonał własnej oceny technologii termicznej i fioletowej, zdecydowanie opowiadajšc się za drugš z nich. Przedstawił też ofertę firmy w zakresie CtP, w której znajdujš się produkty ECRM i Escher-Grad, jedne i drugie wyposażone rzecz jasna w laser fioletowy. Podczas spotkania nie zabrakło dyskusji z udziałem użytkowników CtP i dostawców. Warto podkreœlić, że na sali konferencyjnej znaleŸli się zarówno przedstawiciele firm posiadajšcych własne CtP (dwie drukarnie Đ Delta i Elgraf oraz naœwietlarnia, a w zasadzie sieć naœwietlarni Đ Fototype), jak też drukarń korzystajšcych z naœwietlarni usługowych. Jeszcze przed rozpoczęciem sesji poœwięconej CtP informacje na temat zbliżajšcych się targów Poligrafia 2005, jak również towarzyszšcych im wydarzeń przedstawił dyrektor Jerzy Kaczmarek z Międzynarodowych Targów Poznańskich. Poinformował on, że udział w targach zapowiedzieli niemal wszyscy liczšcy się dostawcy sprzętu i materiałów dla poligrafii. Dla kilku z nich tegoroczna Poligrafia będzie targowym debiutem, premierš będzie też Miasteczko Drukarń Polskich, ekspozycja prezentujšca i promujšca polskie usługi poligraficzne, organizowana wspólnie przez MTP i portal PrintinPoland.com. Jerzy Kaczmarek zapowiedział też liczne konferencje i spotkania towarzyszšce Poligrafii, wymieniajšc między innymi spotkanie konferencyjno-dyskusyjne Poligrafiki ăDruk cyfrowy Đ nowe technologie, nowe możliwoœciÓ (19 kwietnia) i współorganizowane przez naszš redakcję Forum Etykietowe (21 kwietnia) oraz 3. Konferencję Poligraficznš Polskiej Izby Druku. Podczas pierwszego dnia konferencji można było także wysłuchać referatu zwišzanego z badaniami nowych rodzajów papierów offsetowych niepowlekanych, który wygłosił Stefan Jakucewicz z firmy Ecco-Papier. Dr Jakucewicz zaprezentował m.in. normy stosowane do standaryzacji w drukarniach offsetowych, przedstawił też wyniki badań przeprowadzonych w tym zakresie na papierach firmy Lessebo. Na konferencji nie zabrakło tematyki druku cyfrowego. Swapan Chaudhuri, właœciciel firmy Xteam, przedstawił system DocuTraffic Đ nowe rozwišzanie z zakresu workflow oferowane przez Xerox. System ten może być zdaniem S. Chaudhuri znakomitym narzędziem dla każdej drukarni cyfrowej, która chce ăuporzšdkowaćÓ swojš produkcję. Na temat nieco innego segmentu rynku mówił Marek Borecki, specjalista ds. kluczowych klientów w firmie Softex Data. Firma ta jest polskim dystrybutorem cyfrowych maszyn zwojowych Nipson, które najczęœciej znajdujš zastosowanie w firmach korporacyjnych tudzież w instytucjach zużywajšcych ogromne iloœci dokumentów. Wœród partnerów Softex Data sš też inne firmy zwišzane z branżš poligraficznš, m.in. Ricoh i Xerox. Częœć wykładowš drugiego dnia konferencji rozpoczšł Jerzy Lipiec z firmy Ferag Polska, który przedstawił bardzo szerokš ofertę firmy, w skład której Đ poza ăflagowym okrętemÓ w postaci systemów Feraga Đ znajdujš się m.in.: systemy podawania farb, systemy filtrowania œrodków chemicznych, systemy elektrostatyczne, systemy pakujšce, systemy odbioru z maszyny drukujšcej, jak również systemy zagospodarowywania odpadów i materiały eksploatacyjne do maszyn oferowanych przez Ferag Polska. Ofertę firmy Pakmar, przede wszystkim w zakresie farb graficznych, przedstawił Michał Górski. Pakmar, poza farbami Zeller & Gmelin znajdujšcymi zastosowanie np. w bezwodnym druku offsetowym na trudnych podłożach, jest też dystrybutorem takich firm jak Raflatac (podłoża samoprzylepne) czy Eukalin (kleje introligatorskie). Na zakończenie konferencji na temat finansowania inwestycji poligraficznych poprzez leasing mówił Janusz Kozak, doradca inwestycyjny w firmie Deutsche Leasing Polska SA. Przedstawił też ofertę DLP w zakresie leasingu finansowego i operacyjnego skierowanš do firm z branży poligraficznej. Janusz Kozak podkreœlił, że DLP współpracuje z wieloma liczšcymi się dostawcami sprzętu poligraficznego; firma ma również podpisanš umowę z Polskš Izbš Druku, na podstawie której członkowie PID otrzymujš preferencyjne warunki leasingu przy zawieraniu umów z DLP.