Przykład kontroli odbiorczej przy wykorzystaniu normy PN-ISO 2859-1 + AC1 (1996)
Firma poligraficzna zajmujšca się produkcjš ulotek reklamowych ustaliła z klientem, że jakoć wyrobu będzie kontrolowana za pomocš metod statystycznych wg normy polskiej
PN-ISO 2859-1+AC1. Dlatego na wstępie uzgodniono odpowiednie warunki dotyczšce kontroli, tj.: jednostopniowy plan badania, kontrola normalna, II poziom kontroli, AQL = 1,0.
Producent zobowišzał się dokonywać kontroli przy ustalonym planie badania dla każdej zamówionej Đ jednorazowej partii w odniesieniu do każdego rodzaju ulotek. Klient zastrzegł sobie prawo do takich samych kontroli i reklamowania całej partii wyrobu w przypadku niespełnienia warunków przyjęcia dostawy dla ustalonego planu badania.
Wady okrelone zostanš przez sprawdzanie, czy wykonany wyrób jest zgodny z wzorcem produkcyjnym i specyfikacjš technicznš. Wszystkie wady wynikajšce z niespełnienia tych warunków majš być uważane za niezgodne.
Klient poczštkowo zamówił 15 000 sztuk ulotek reklamowych. Firma poligraficzna po wydrukowaniu i procesach wykończeniowych uzyskała gotowy wyrób, który zgodnie z ustaleniami poddano kontroli wg metod statystycznych. W tym celu zastosowano odpowiedni schemat postępowania.
1. Okrelono odpowiedniš liczebnoć próbki dla gotowej partii 15 000 ulotek.
Etap I. Korzystajšc z tabeli I ăZnaki literowe liczebnoci próbkiÓ stwierdzono, że cały nakład ulotek zawiera się w przedziale między 10 001 a 35 000 sztuk, dlatego w linii poziomej odnoszšc się do II poziomu kontroli wyznaczono liczebnoć próbki o znaku literowym M.
Etap II. Korzystajšc z tabeli II ăPlany jednostopniowe stosowane podczas kontroli normalnejÓ stwierdzono, że próbce oznaczonej znakiem literowym M odpowiada liczebnoć 315 sztuk ulotek. Danej próbce przy akceptowanym poziomie jakoci AQL = 1,0 przyporzšdkowane sš odpowiednie liczby jednostek niezgodnych, tj. kwalifikujšca Ac = 7 i dyskwalifikujšce
Re = 8. Oznacza to, że jeżeli w próbce o liczebnoci 315 sztuk ulotek podczas badania znalezionych zostanie najwyżej 7 sztuk jednostek niezgodnych, uznaje się partię za przyjętš.
Jeżeli w danej próbce znalezionych zostanie 8 lub więcej jednostek niezgodnych, partię należy odrzucić i zastosować odpowiednie działania pokontrolne.
2. Pobrano próbkę w sposób losowy (tzw. pobieranie na lepo) w liczbie 315 sztuk.
Ulotki reklamowe spakowane były w paczki zbiorcze liczšce po 1000 sztuk. Podczas kontroli sporód 15 paczek zbiorczych wylosowano 3 paczki, a następnie z każdej z nich wylosowano po 105 sztuk ulotek.
3. Badanie próbki na zgodnoć z wymaganiami.
Każdš sztukę z próbki zbadano pod względem zgodnoci ze specyfikacjš technicznš i wzorem produkcyjnym (właciwoci, tj.: zgodnoć kolorystycznš, czystoć i czytelnoć druku, pasowanie poszczególnych kolorów, format etykiety, wadliwoć podłoża drukowego, uszkodzenia mechaniczne i inne). Do badania niektórych parametrów poza ocenš wizualnš, tj. wzrokowym porównaniem, do wzorca używano również spektrofotometru, lupy i linijki.
4. Uruchomienie działań pokontrolnych.
W kontrolowanej próbce znaleziono 4 sztuki wadliwe (tj. 4 jednostki niezgodne), a więc wyrób spełnia wymagania klienta, ponieważ liczba jednostek niezgodnych nie przekracza liczby dyskwalifikujšcej Re = 8 (patrz tabela II). Sztuki wadliwe zostały wymienione na dobre i wraz z pozostałymi sztukami z próbki powróciły do partii nakładowej. Kontroler przyjšł wyrób oznaczajšc danš partię etykietš ăwyrób zgodny z wymaganiami jakociowymiÓ, a wyniki badań zarejestrował w karcie kontroli jakoci.
Tylko tak oznaczony nakład ulotek reklamowych mógł być przekazany do magazynu lub bezporednio wysłany do klienta.
W przypadku, gdy w próbce 315 sztuk znaleziono by np. 20 sztuk wadliwych, a więc liczbę jednostek niezgodnych większš niż liczba kwalifikujšca Ac = 7, partia taka musiałaby być uznana za niezgodnš z wymaganiami i oznaczona odpowiedniš etykietš, np. ăpartia odrzuconaÓ. Następnym etapem postępowania pokontrolnego byłoby podjęcie odpowiednich decyzji dotyczšcych odrzuconej partii, np:
Ľ Jeżeli znalezione w próbce niezgodnoci uniemożliwiajš lub zmniejszajš przydatnoć użytkowania wyrobu, a więc posiadajš wady krytyczne lub istotne, producent powinien poddać całš zakwestionowanš partię kontroli stuprocentowej i jednostki niezgodne zastšpić jednostkami zgodnymi lub (o ile jest to możliwe) naprawić. Po wyeliminowaniu wszystkich niezgodnoci partia powinna być przedstawiona do powtórnej kontroli odbiorczej. Następnie producent powinien ustalić przyczyny powstania tego rodzaju niezgodnoci i podjšć odpowiednie działania zapobiegajšce występowaniu ich w przyszłoci.
Ľ Jeżeli występujšce w próbce niezgodnoci nie zmniejszajš zastosowania wyrobu zgodnie z jego przeznaczeniem, tzn. sš mało istotne, producent może powiadomić klienta o zaistniałej sytuacji. Jeli klient wyrazi zgodę na odstępstwo od swoich wymagań jakociowych, partia odrzucona przez kontrolę zostaje warunkowo zwolniona do klienta. Jeli klient nie wyrazi takiej zgody, producent powinien podjšć działania eliminujšce wadliwe sztuki z całej partii (postępowanie jw. przy wadliwoci istotnej i krytycznej).
5. Rejestracja wyników kontroli.
Po każdorazowej kontroli wyniki badań powinny być umieszczane w odpowiednio skonstruowanych kartach kontroli jakoci. Należałoby rejestrować następujšce dane: informacje ogólne (tj. nazwa wyrobu, nr zlecenia, ródło wymagań jakociowych, data kontroli), wymagania dotyczšce kontroli (tj. wartoć AQL, poziom kontroli, rodzaj planu odbiorczego, rodzaj kontroli), wyniki kontroli i ocena (liczebnoć partii, liczebnoć próbki, liczba jednostek niezgodnych kwalifikujšca (Ac) i dyskwalifikujšca (Re), wykryta liczba sztuk niedobrych w próbce, rodzaj występujšcej wadliwoci oraz decyzja o zakwalifikowaniu partii jako przyjętej lub odrzuconej).
Jeżeli rejestracja prowadzona jest przez dłuższy okres, w odniesieniu do wielu partii tego samego wyrobu, wyniki kontroli zaleca się poddawać okresowej analizie. Analiza taka umożliwia ocenę redniego poziomu jakoci produkowanego wyrobu oraz porównywanie go z poziomem akceptowalnym (AQL). Analiza dostarcza materiału, który powinien być wykorzystany przez producenta do działań na rzecz podnoszenia jakoci. cdn.