Co to jest AQLczęć III
6 gru 2016 14:42
Przykład analizy jakociowej przy wykorzystaniu metod statystycznych zalecanych w normie PN-ISO 2859-1 + AC1
Wyniki poszczególnych kontroli odbiorczych gotowych partii ulotek reklamowych były rejestrowane przez okres trzech miesięcy i zostały umieszczone w tabeli 3. Zostało odebranych 17 partii wg tego samego planu badania, tzn. AQL = 1,0; jednostopniowy plan badania; kontrola normalna; II poziom kontroli.
Dla klienta istotna jest jakoć wyrobu, który otrzymuje od producenta. Jest to tzw. redni poziom jakoci po kontroli Đ AOQ (ang. Average Outgoing Quality), który może być oszacowany jako redni procent jednostek niezgodnych znaleziony w próbkach pochodzšcych tylko z partii przyjętych przez kontrolę, a więc ze wszystkich partii przyjętych w wyniku pierwszej kontroli odbiorczej i ze wszystkich partii przyjętych w wyniku drugiej kontroli odbiorczej naprawionych partii wg wzoru:
Z analizowanych danych (tab. 3) wynika, że na 17 partii poddanych kontroli 15 zostało przyjętych w wyniku pierwszej kontroli, jedna (l. p. 9) została odrzucona i poddana kontroli stuprocentowej. Po usunięciu sztuk niezgodnych i wymianie na dobre poprawiona partia wyrobu ponownie została poddana kontroli odbiorczej i wyniki zostały zarejestrowane (l. p. 10).
Ľ Obliczanie AOQ:
redni poziom jakoci wyrobu, który trafia do klienta, jest na poziomie 0,91, a więc redni procent niezgodnoci jest mniejszy niż założona wartoć AQL. Na podstawie tej analizy można wnioskować, że klient nie powinien mieć zastrzeżeń co do jakoci dostarczonego wyrobu. Przy tak utrzymywanym poziomie jakoci wyrobu istnieje stosunkowo małe prawdopodobieństwo, że klient podczas kontroli odbiorczych dostaw będzie je odrzucał i reklamował u producenta.
AQL zwykle jest okrelany w negocjacjach klient Đ producent. Oczywicie założenie wartoci AQL nie oznacza, że dostawca ma prawo wiadomie dostarczać jakiekolwiek jednostki niezgodne. Plan odbiorczy z czysto statystycznego punktu widzenia jest szczególnym testem statystycznym służšcym do zweryfikowania hipotezy, że partia wyrobów spełnia okrelone jakociowe wymagania, wobec hipotezy alternatywnej, że ich nie spełnia. Kontrola za pomocš metod statystycznych ograniczona jest do badania losowej próbki pobranej z całej partii wyrobów, co zdecydowanie zwiększa szybkoć i obniża koszty. Równoczenie jednak pojawia się ryzyko zwišzane z możliwociš błędnego wnioskowania: próbka jest tylko częciš partii, a zatem każdy sšd (w tym o jakoci partii wyrobów) jest obarczony niepewnociš. Trzeba jednak w tym miejscu od razu dodać, że przy stosowaniu statystycznych planów badania na podstawie akceptowalnego poziomu jakoci (AQL) wg normy PN-ISO 2859-1+AC1 wspomniany margines niepewnoci jest bardzo mały. Praktycznie zawsze można wybrać taki plan badania, który w stopniu satysfakcjonujšcym zapewni zarówno producentowi poczucie pewnoci, że każda partia ădobraÓ będzie uznawana za ădobršÓ, jak i klientowi dostatecznš gwarancję, że ăzłaÓ partia wyrobu będzie odrzucana.
LITERATURA
1. Bogdan Czyżewski Đ Metody statystyczne w kontroli odbiorczej wyrobów
2. Statystyczna kontrola odbiorcza Đ materiały szkoleniowe TQM Đ SOFT
3. Polska Norma PN-ISO 2859-1+AC1 ăPlany badania na podstawie akceptowanego poziomu jakoci (AQL) stosowane podczas kontroli partii za partišÓ
4. Polska Norma PN-83/ N-03010 ăLosowy wybór jednostek produktu do próbkiÓ