Firma Xingraphics, działająca na terenie intensywnie rozwijającej się strefy przemysłowej Xindu w Chinach jest - z możliwością produkcji ponad 10 milionów m2 płyt rocznie - jednym z wiodących krajowych dostawców płyt CtP. Obecnie chce zawojować rynek światowy: posiada już ponad 10 partnerów handlowych w Europie, Azji, Ameryce Północnej oraz na Środkowym Wschodzie - i właśnie poszukuje partnera w Polsce...
Poligrafika spotkała Safwena Hijazi, dyrektora rozwoju biznesu w firmie Xingraphics, podczas targów EmbaxPrint w Brnie, gdzie na stoisku Gummi-Print, swojego czeskiego przedstawiciela opowiedział nam o historii firmy, planach jej rozwoju oraz o najnowszej płycie CtP Fit.
Xingraphics jest spółką funkcjonującą w strukturach firmy Juguang, drugiego co do wielkości dostawcy w Chinach, od 10 lat specjalizującego się w produkcji konwencjonalnych płyt offsetowych. W 2002 roku Juguang i Creo zawiązały joint venture i wspólnie produkowały płytę termiczną Creo PTP na światowe rynki. Zgodnie z umową Juguang wytwarzała i sprzedawała tę samą płytę w Chinach pod marką JPT. Jednak w 2005 roku, po przejęciu Creo przez Kodaka, joint venture przestało istnieć, a Juguang i Kodak stały się konkurentami. Kodak posiadał prawa do obu nazw handlowych - PTP i JPT - mówi Safwen Hijazi - dlatego postanowiliśmy wykreować nasz własny produkt i w tym celu powstała firma Xingraphics. Juguang skupił się na produkcji płyt konwencjonalnych, natomiast nowa spółka, z dużym budżetem na R&D (badania i rozwój), rozpoczęła prace nad termiczną płytą cyfrową.Jesienią ubiegłego roku owoc badań, czyli termiczna płyta Fit, miał swoją światową premierę (w Chinach nieco wcześniej, bo na początku 2006 roku). W odróżnieniu od płyty PTP można ją poddawać wygrzewaniu, dzięki czemu za jej pomocą wykonamy ponad milion odbitek zamiast 250 tysięcy bez tego procesu. Płyta po wygrzaniu nadaje się również do drukowania farbami UV.
Fit to zupełnie nowy produkt; ani Kodak, ani żaden inny producent nie mieli udziału w jego powstawaniu - podkreśla Safwen Hijazi. Niemniej docenia współpracę z firmą Creo, w czasie której obie firmy dzieliły się wiedzą i wymieniały technologie: Dzięki joint venture byliśmy w stanie sami stworzyć linię produkcyjną płyty Fit w oparciu o najbardziej zaawansowane technologicznie urządzenia na świecie, wyposażone w automatyczne systemy kontroli jakości. Maksymalna prędkość linii produkcyjnej wynosi 30 m zwoju aluminium o szerokości 1,5 m na minutę, co pozwala sprostać potrzebom klientów nie tylko krajowych, ale i zagranicznych.
Celem firmy Xingraphics jest dostarczanie klientom alternatywnego rozwiązania: W ciągu najbliższych 3-5 lat chcielibyśmy stać się alternatywnym wobec wielkiej trójcy dostawcą termicznych płyt CtP. Nasza marka powinna być synonimem Agfy, Fuji czy Kodaka, ponieważ oferujemy podobną jakość. Płyta Fit może być naświetlana we wszystkich dostępnych naświetlarkach - przekonuje Safwen Hijazi.
Z pewnością dużym wyzwaniem dla Xingraphics będzie zmiana postrzegania przez klientów produktów made in China: Z pozostałymi wiodącymi dostawcami nie zamierzamy konkurować ceną - przecież tyle samo musimy zapłacić za aluminium i chemię potrzebną do produkcji płyt. Fakt, że koszty pracy są w Chinach znacznie niższe, pozwoli nam zaoferować uczciwą cenę za produkt najwyższej jakości. To może uspokoi trochę rynek po ostatnich podwyżkach cen wprowadzonych przez trzech wiodących dostawców. Sawfen Hijazi przyznaje, że 10% udział w rynku postrzegałby jako sukces obranej strategii rozwoju. Zgadza się także, że zanim wypromuje markę Fit, będzie musiał czymś przekonać do niej potencjalnych klientów. Na dłuższą metę z pewnością nie będzie to jednak cena - stwierdza stanowczo. - W Chinach działa wielu tanich producentów płyt, ale my nie będziemy jednym z nich. Przeznaczamy ogromne kwoty na R&D, aby zaoferować najlepsze możliwe parametry, chcemy więc konkurować przede wszystkim jakością produktu.
Xingraphics, jak twierdzi Safwen Hijazi, bacznie obserwuje rynek i w swojej strategii rozwoju na najbliższe lata ma wpisane badania nad płytami bezprocesowymi. Nie zamierza jednak podbijać rynku fioletowego: Badania wskazują, że technologia termiczna w 2003 roku miała 30% udział w rynku i oczekuje się, że w tym roku ulegnie on podwojeniu. Wskazuje to ewidentnie na fakt, że technologia termiczna rozwija się najszybciej, o czym świadczy także ilość instalacji systemów termicznych na świecie - stanowią one ponad 60% wszystkich zakupów. Przyczyny tego dynamicznego rozwoju to z pewnością wysokość nakładu, jaką płyty termiczne pozwalają osiągać, wysoka rozdzielczość oraz możliwość pracy w świetle dziennym. W dodatku technologia termiczna uznawana jest przez niezależnych ekspertów za przyszłość CtP - chyba nie potrzebujemy już więcej powodów, aby koncentrować się wyłącznie na niej - puentuje Safwen Hijazi.