Cyfrowa ekspansja
6 gru 2016 14:58
Pełniący od września 2012 funkcję prezesa koncernu Heidelberger Druckmaschinen AG dr Gerold Linzbach konsekwentnie prowadzi firmę cyfrową ścieżką. Już niemal jedna trzecia budżetu R&D (na badania i rozwój) jest przeznaczana na druk cyfrowy, który niemiecki producent rozwija także niezależnie od zawartych w ciągu ostatnich kilku lat partnerstw – w 2011 r. z firmą Ricoh i pod koniec ub.r. z firmą Fujifilm.
W połączeniu z zaawansowaną technologią offsetową, która zawsze była mocną stroną koncernu, klienci otrzymują zintegrowane, elastyczne i przyjazne użytkownikowi technologie drukujące. To podejście jest odpowiedzią firmy na czynniki, które decydują dzisiaj o sukcesie branży poligraficznej: wykorzystanie nowych modeli biznesowych, maksymalna różnorodność, zintegrowane workflow i innowacyjne technologie. Możliwość oferowania tak zintegrowanych technologii offsetowych i cyfrowych dla różnych segmentów rynku jest unikalna w naszej branży – mówi Gerold Linzbach. – Częścią naszej ekspansji w sektorze cyfrowym jest również inwestycja w cyfrowy druk inkjetowy. Badamy także potencjał druku na obiektach trójwymiarowych, wkraczając tym samym w obszary zupełnie nowe dla Heidelberga. Oczekujemy, że segment cyfrowy w perspektywie średnioterminowej zaoferuje nam potencjał sprzedażowy na poziomie co najmniej 200 milionów EUR rocznie.
Silni dzięki partnerom
Heidelberg ma ambicję stania się światowym graczem na rynku druku cyfrowego – w tym celu postanowił nie wyważać otwartych już drzwi i w zakresie sprawdzonych technologii postawić na partnerstwa z innymi silnymi graczami: Ricoh w zakresie druku tonerowego oraz Fujifilm na polu inkjetu. Nie wyklucza również kolejnych partnerstw, które pozwolą na zaistnienie w nowych segmentach rynku. Już jesienią br. premierę będzie miało rozwiązanie do cyfrowego druku etykiet w roli, wykorzystujące inkjetową technologię Fujifilm. Konstrukcja maszyny będzie oparta na granitowym modelu Gallus ECS. Równolegle trwają prace nad arkuszowym modelem opartym na systemie Jetpress, dedykowanym produkcji opakowań i zastosowaniom komercyjnym. Arkuszowy system drukujący firmy Ricoh, sprzedawany przez Heidelberga pod nazwą Linoprint C od 2011 roku znalazł ponad 400 nabywców na całym świecie, głównie jako rozwiązanie zintegrowane wspólnym workflow z technologią offsetową niemieckiego koncernu. Jak informuje producent, obecnie sprzedaż systemów Linoprint generuje „niski” ośmiocyfrowy przychód (co w praktyce oznacza zapewne przedział 10-30 milionów EUR) i ma tendencję rosnącą.
Strategia Synerjetix i Grupa Doradcza
Wspomniane powyżej plany rozwoju technologii inkjetowej noszą robocze miano strategii Synerjetix. Oznacza ono wspólny z Fujifilm i innymi partnerami rozwój przemysłowych inkjetowych systemów produkcyjnych umożliwiających drukarzom oferowanie kreatywnych aplikacji w standardach jakości Heidelberga. Obecnie zaledwie 5 procent światowej produkcji etykiet realizowane jest cyfrowo – informuje Jason Oliver, szef działu biznesu cyfrowego w firmie Heidelberg. – Zapotrzebowanie na rozsądne cenowo, skrojone na miarę i oferujące możliwość produkcji zróżnicowanych aplikacji systemy drukujące stale rośnie. Pracujemy z naszymi partnerami, firmami Fujifilm i Gallus nad rozwiązaniem, które idealnie odpowie na te oczekiwania rynku. Następnym etapem będzie wprowadzenie systemu do produkcji przemysłowych aplikacji komercyjnych. Aby mieć pewność, że stosowana strategia jest optymalna i spełnia aktualne potrzeby rynku, Heidelberg powołał specjalną Grupę Doradczą, składającą się z niezależnych rynkowych ekspertów, specjalistów ds. technologii, użytkowników systemów cyfrowych oraz kilku klientów niemieckiego koncernu.
Druk 4D – nowe możliwości
Urządzenie Jetmaster Dimension firmy Heidelberg to oparta na technologii inkjetowej cyfrowa maszyna przeznaczona do zadrukowywania obiektów trójwymiarowych. Pierwsza światowa instalacja tego systemu odbywa się obecnie w jednej z największych europejskich drukarń internetowych – flyeralarm. Zamierza ona wykorzystywać Jetmaster Dimension do personalizacji piłek futbolowych. Kolejny etap rozwoju technologii to wkroczenie na obszary przemysłowe takie jak przemysł motoryzacyjny czy lotniczy. Inkjet może być wykorzystywany do wykonywania 4-kolorowych nadruków na samochodach, ciężarówkach, a nawet samolotach, zwiększając elastyczność i znacząco zmniejszając koszty realizacji tego typu projektów, obecnie w dużej części realizowanych manualnie. W średnio- i długoterminowej perspektywie Heidelberg spodziewa się osiągnąć sprzedaż na tym rynku na poziomie kilkuset milionów EUR. SN