Jak się przygotować? Czego oczekiwać? To niewštpliwie podstawowe pytania, jakie stawiamy sobie, gdy chcemy pozyskać zewnętrzne finansowanie w postaci kredytu, leasingu czy chociażby chcemy sprzedać nasze wierzytelnoci.
Jak wskazujš obserwacje, firmy z branży poligraficznej najchętniej korzystajš z finansowania leasingowego. Przesłanek takiego wyboru (oprócz korzyci finansowych, jakie niesie ze sobš leasing) jest sporo, a niewštpliwie do najpopularniejszych należš:
Ľ uproszczone procedury, mniej niezbędnej dokumentacji;
Ľ szybkoć pozyskiwania decyzji i przedmiotu będšcego podstawš finansowania;
Ľ mniejsze wymagania dotyczšce kondycji finansowej firmy;
Ľ korzyci wynikajšce z dowiadczeń finansujšcego w stosunkach z dostawcami i firmami ubezpieczeniowymi;
Ľ brak dodatkowych zabezpieczeń materialnych, bowiem przedmiot leasingu stanowi już sam w sobie rodzaj zabezpieczenia będšc do ostatniej spłaconej raty własnociš finansujšcego.
Czy na pewno wszystkie powyższe przesłanki, którymi kieruje się kierownictwo firmy, sš prawdziwe, czy nie sš to puste frazesy, które w zderzeniu z rzeczywistociš okażš się pułapkš?
Na poczštku wybieramy rodzaj sprzętu czy maszyny, który jest niezbędny do kontynuacji działalnoci i ma służyć poprawieniu naszej konkurencyjnoci na rynku. Ten wybór to również wybór dostawcy. Dostawcy najczęciej orientujš się w ofercie leasingowej i tam wstępnie można uzyskać kontakt do potencjalnego finansujšcego z najciekawszš ofertš finansowš. Finansujšcego można też znaleć samemu kierujšc się opiniami innych bšd bazujšc na własnych dowiadczeniach. Firmy leasingowe majš bardzo aktywnš sieć sprzedaży, dlatego też mogš znaleć nas same obiecujšc najlepszš ofertę i profesjonalnš obsługę.
Rozpoczynamy więc procedurę kompletowania wymaganej dokumentacji.
O ile w przypadku leasingu pojazdów lista dokumentów jest krótka, oto co nas czeka, gdy chcemy wyleasingować maszynę czy inny sprzęt o znacznej wartoci.
Na poczštku dokumentacja prawna, tj.:
Ľ aktualny wypis z ewidencji działalnoci gospodarczej (niektóre firmy żšdajš potwierdzeń w urzędzie gminy, że wypis jest aktualny, a innym wystarczy fakt, iż przedstawiciel firmy podczas wizyty widział najbardziej aktualny oryginał) lub aktualny wypis z Krajowego Rejestru Sšdowego (dla każdej firmy co innego znaczy aktualny: dla jednej jeden miesišc, dla innych trzy miesišce, a zdarzajš się przypadki, iż firmy akceptujš wycišgi nie starsze niż jeden rok);
Ľ dokument potwierdzajšcy nadanie numeru REGON i NIP/VAT;
Ľ umowa spółki cywilnej lub jawnej albo akt notarialny utworzenia spółki prawa handlowego;
Ľ dowody (kserokopie) osobiste wszystkich wspólników spółki cywilnej, jawnej lub osoby prowadzšcej działalnoć gospodarczš, oczywicie wraz z małżonkami.
A to dopiero poczštek pokanej listy dokumentów. Finansujšcy musi sprawdzić kondycję finansowš, do czego najczęciej potrzebne sš:
Ľ Bilans i rachunek zysków i strat za ostatnie dwa lata fiskalne oraz aktualny F01 lub bilans i rachunek zysków i strat (o ile firma sporzšdza); dokumenty te powinny być opieczętowane przez Urzšd Skarbowy, co ma dodatkowo uwiarygodnić ich zawartoć. W przypadku braku takiej pieczęci powinny być podpisane przez osobę sporzšdzajšcš i kierownictwo firmy zgodnie z jej reprezentacjš. W przypadku, gdy firma podlega obowišzkowi badania ksišg przez biegłych rewidentów, niektóre firmy żšdajš przedstawienia takiego raportu wraz z opiniš.
Ľ Rachunek przepływów pieniężnych, ale należy zaznaczyć, iż nie wszystkie firmy takiego dokumentu żšdajš.
Ľ Wypełniony formularz (najczęciej na druku firmy lea-singowej) dotyczšcy informacji z ksišżki przychodów i rozchodów oraz stanu rodków trwałych, wysokoci amortyzacji Đ to obowišzek dla firm nieprowadzšcych pełnych ksišg rachunkowych.
Ľ W przypadku osób fizycznych oraz spółek cywilnych i jawnych niezależnie od prowadzonej formy księgowoci możemy się spotkać z obowišzkiem przygotowania kserokopii PIT, a w przypadku spółek z ograniczonš odpowiedzialnociš i spółek akcyjnych Đ kserokopii CIT.
Ľ Opinie bankowe z banków, w których firma prowadzi rachunek oraz tam, gdzie zacišgnęła kredyty Đ opinia musi stwierdzać, że rachunek jest i był wolny od zajęć egzekucyjnych, a w przypadku, gdy firma ma kredyty, niezbędna jest informacja na temat jakoci współpracy z bankiem z tytułu wywišzywania się ze zobowišzań.
Ľ Zawiadczenia z ZUS i US Đ w tej materii firmy majš różnorodne zwyczaje dotyczšce okresu ważnoci takich zawiadczeń i obowišzku fizycznego przedstawienia dokumentu finansujšcemu.
Cały powyższy pokany zestaw dokumentacji czasami wzbogacany jest o obowišzek wypełnienia wielu dodatkowych druków. Czymże więc różni się powyższy pakiet od zestawu dokumentów wymaganych przez banki przy udzielaniu kredytu? Nasuwa się tylko jedna różnica (dla jednych przedsiębiorstw bardzo istotna, dla innych mniej, bowiem taki dokument i tak przygotowujš): projekcje finansowe. Firmy leasingowe też ponoszš pewne ryzyko zwišzane z finansowaniem, nie oczekujmy więc dużo bardziej uproszczonych w stosunku do banków wymagań dokumentowych, ale przygotujmy sobie wczeniej pakiet dokumentów, który na pewno będzie wymagany. Złóżmy w banku wniosek o wydanie opinii, a w Urzędzie Skarbowym czy ZUS wnioski o wydanie stosownych zawiadczeń. To zaoszczędzi nam póniej wiele czasu i przyspieszy procedury decyzyjne w firmie leasingowej.
Na czym polega decyzyjnoć w firmie leasingowej? Podobnie jak w bankach firmy te zatrudniajš wykwalifikowanš kadrę, która oceni zdolnoć kredytowš naszej firmy, podejmie decyzję, czy wybór konkretnie tej maszyny lub urzšdzenia jest korzystny zarówno dla nas, jak i dla samego finansujšcego oraz decyzję dotyczšcš akceptacji ostatecznych warunków finansowania. Ponieważ w firmach leasingowych podejmowane ryzyko oparte jest w dużej mierze na ryzyku sprzętowym, to po pozytywnej ocenie maszyny rozpoczyna się procedurę oceny zdolnoci kredytowej potencjalnego klienta, która jest niewštpliwie szybsza i prostsza niż banku w przypadku finansowania kredytem.
Analiza finansowa w każdej firmie wyglšda inaczej, niemniej sš pewne wartoci, które interesujš większoć finansujšcych. Fundamentalna wielkoć to przychody z podstawowej działalnoci i trendy zwišzane ze wzrostem bšd spadkiem tych przychodów. Firmy dogłębnie analizujš tę pozycję naszych wyników, bowiem od tej analizy zależy wielkoć potencjalnego finansowania, która może się wahać od 60% do 80% (czasami i 100%) wartoci przychodów. W stosunku do przychodów firmy badajš też poziom aktualnego zadłużenia potencjalnego klienta. W przypadku gdy saldo kredytów, pożyczek, innych zobowišzań (w tym leasingów w innych firmach) jest wyższe niż 80% lub 90% wartoci osišganych przychodów, możemy liczyć się z trudnociami w pozyskaniu finansowania lub mniej atrakcyjnymi warunkami finansowymi oferty leasingowej. Jest to jednak indywidualna i niezależna decyzja każdej z firm. Kolejnym przedmiotem analizy mogš być nasze należnoci. Finansujšcy chce odzyskać swoje pienišdze, tak więc zainteresowany jest, jak radzimy sobie z odzyskiwaniem własnych wierzytelnoci. Niektóre firmy badajš też płynnoć oraz oceniajš poziom dwigni finansowej. Akceptowalne pułapy tych wskaników sš ustalane w trybie indywidualnym przez każdš z firm bazujšc na rednich branżowych dowiadczeniach firmy. Firmy sprawdzajš też zdolnoć do obsługi zadłużenia mierzonš wskanikiem obsługi długu. Czasami niektórych leasingodawców bardzo interesuje poziom naszej marży operacyjnej, natomiast mniejsze znaczenie ma zyskownoć netto Đ o ile oczywicie wszystkie inne wskaniki sš pozytywne.
Powyższe informacje mogš być wzbogacane o inne dodatkowe elementy analizy finansowej, jak również analizy jakociowej potencjalnego klienta, niemniej i tak sš uproszczone w stosunku do analiz bankowych. To w konsekwencji powinno mieć wpływ na szybkoć decyzji. Ogólnie pozyskanie decyzji, o ile wczeniej dostarczymy cały komplet dokumentacji, powinno się zamknšć w okresie od 1 do maks. 3 dni roboczych. Należy jednak zaznaczyć, iż zainteresowanie lea-singiem jest sezonowe i w tych okresach decyzje mogš być podejmowane dłużej ze względu na skumulowanie wniosków u finansujšcego.
Uproszczone analizy finansowe to również wynik tego, co zostało wspomniane powyżej: finansujšcy opiera swoje ryzyko w częci na finansowanym sprzęcie, dlatego też ma mniejsze wymagania dotyczšce naszej kondycji finansowej. Jednak pewne ramy i pewnš jakoć finansowš naszej firmy powinnimy spełniać, by pozyskać w leasingu niezbędnš nam maszynę.
Firmy leasingowe wspierajš również swoich klientów poprzez przetarte cieżki współpracy z dostawcami. Najczęciej współpracujš z wieloma dostawcami sprzętu i maszyn, majšc sprawdzone warunki dostaw, płatnoci i serwisu. Dostawcy to często wyselekcjonowana najlepsza grupa producentów lub przedstawicielstw handlowych, gdzie obydwie strony dbajš o najlepszš jakoć usług i atrakcyjne warunki zakupu. Takie relacje majš wpływ na jakoć obsługi potencjalnych klientów leasingowych i czyniš leasing bardzo atrakcyjnym.
Oprócz współpracy z dostawcami firmy leasingowe współpracujš z wieloma ubezpieczycielami; ze względu na wolumen tej współpracy majš korzystniejsze warunki ubezpieczenia od tych negocjowanych w trybie indywidualnym.
Jak jest natomiast z zabezpieczeniami? Standardowe zabezpieczenie stanowi weksel in blanco wystawiony przez leasingobiorcę, czasami poręczony przez osoby trzecie. W przypadku leasingu wartoć finansowania zabezpiecza przedmiot finansowany, który do czasu spłacenia wszystkich rat leasingowych pozostaje własnociš finansujšcego. Proporcjonalnie tym większš wartoć finansowania ten przedmiot zabezpiecza, im leasingobiorca wniesie większy wkład własny. Jeżeli potencjalny leasingobiorca oczekuje bardzo niskiego wkładu własnego, a jego kondycja finansowa nie do końca jest satysfakcjonujšca, finansujšcy może zażšdać dodatkowego zabezpieczenia materialnego.
Reasumujšc, oczekiwać możemy wiele, ale wiele też jest stawianych nam wymagań. Wybór firm leasingowych na rynku jest spory. Możemy wybierać w atrakcyjnych ofertach finansowych. Czy tylko ten aspekt powinien kierować wyborem finansujšcego? Zawsze należy wypytać przedstawiciela reprezentujšcego finansujšcego, czego możemy oczekiwać pod względem czasu decyzji i odbioru sprzętu oraz dodatkowych korzyci wypływajšcych chociażby z ubezpieczenia czy warunków serwisu. Powinnimy też uzyskać informację, czego możemy się spodziewać w zakresie obowišzku dostarczenia dokumentów bšd wstępnie dowiedzieć się, czy nasze wyniki finansowe pozwolš na uzyskanie leasingu włanie w tej firmie. Jeżeli pozyskamy informację, podejmijmy decyzję o dalszych krokach i ewentualnie złóżmy wniosek o leasing. Nie należy jednak zapominać, by koniecznie sprawdzić pozycję na rynku potencjalnej firmy leasingowej, z którš zwišżemy się na lata, jej stabilnoć finansowš. To jest najważniejsze wymaganie, jakie my musimy postawić finansujšcemu.
Brygida Pietraszek-Cyburska, Citibank Handlowy