Digitalizacja przekazu przyszłością rynku reklamy
6 gru 2016 14:53

Dynamiczne cyfrowe displeje to nowa technologia, która została bardzo szybko zaadaptowana przez przemysł oznakowań i grafiki, a także przez branżę reklamową. O możliwościach i perspektywach jej wykorzystania rozmawiamy z Mariuszem Orzechowskim, dyrektorem przedstawicielstwa NEC Display Solutions Europe GmbH w Polsce, członkiem założycielem POPAI Poland i wiceprezesem zarządu Polish Digital Signage Association. n Dynamic Digital Signage (DDS), czyli dynamiczne cyfrowe displeje to jedna z nowych form reklamy, szybko rozpowszechniająca się zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych. Według amerykańskich ekspertów czynniki decydujące o możliwości masowej ich produkcji to m.in. niższe ostatnio ceny ekranów LCD i plazmowych oraz łatwość użycia tego typu nośników. Czy podziela Pan tę opinię? Mariusz Orzechowski: Zdecydowanie tak. Polska branża Digital Signage bardzo dynamicznie się rozwija. Z roku na rok wzrasta ilość instalowanych w Polsce nośników DS, a wysoka cena monitorów wielkoformatowych LCD, która jeszcze kilka lat temu stanowiła poważną zaporę dla rozwoju rynku, teraz sukcesywnie spada i obecnie nie stanowi już problemu. n Czy w Europie, w tym w Polsce ten typ reklamy rozwija się równie szybko? Czy można mówić o masowym jego stosowaniu w najbliższej przyszłości? M.O.: Cyfrowe nośniki reklamowe zaczęły się na polskim rynku pojawiać później niż w Europie Zachodniej i w Stanach Zjednoczonych, ale bynajmniej nie było to niekorzystne dla naszego rynku. Rodzimi inwestorzy i wykonawcy sieci Digital Signage mogli łatwo skorzystać z doświadczeń zagranicznych i uniknąć błędów, które popełniali pionierzy. Nasz boom na instalacje DS również przypadł na okres, w którym ceny monitorów wielkoformatowych LCD były już zdecydowanie niższe niż tych kupowanych do instalacji np. na zachodzie Europy. To wszystko sprawiło, że obecnie polskie systemy DS w niczym nie odbiegają od zagranicznych. Pod względem stosowanej technologii i pomysłów na realizacje naprawdę nie mamy się czego wstydzić. Cyfrowa informacja i reklama stają się coraz bardziej powszechne. Nikogo nie dziwią już infokioski w galeriach handlowych, monitory wielkoformatowe w hipermarketach, sklepach sieciowych, salonach obsługi klienta, instalacje POS z wkomponowanymi monitorami dotykowymi czy nawet ogromne instalacje video wall w witrynach sklepowych. Z pewnością przyszłość rynku reklamowego wiąże się z digitalizacją przekazu. Edukacja rynku przynosi efekty i dlatego widzimy coraz więcej odważnych i ciekawych pomysłów wykorzystujących cyfrowe nośniki. W czerwcu br. w Warszawie będzie miała miejsce kolejna edycja konferencji Digital Signage Trends. Tego typu wydarzenia są doskonałą okazją, by zobaczyć, co robią inni, uczyć się od najlepszych i być może stworzyć dla siebie nową strategię promocji w miejscu sprzedaży, opartą już na cyfrowych nośnikach reklamowych. n Jakie są zalety, a jakie ograniczenia tej technologii? Czy DDS mogą wyprzeć reklamy drukowane? M.O.: Cyfrowy przekaz posiada kilka zdecydowanych zalet w porównaniu ze standardowymi reklamami drukowanymi. Przede wszystkim umożliwia prezentację dynamicznej treści czasami wzbogaconej o fonię, podział ekranu na okienka, a tym samym pokaz wielu treści jednocześnie (np. części informacyjnej wzbogaconej reklamami). Co więcej, w sieci DS aktualizacja przekazu może nastąpić niemal natychmiast, gdy tylko powstanie taka potrzeba. Wyprodukowanie treści prezentowanej na monitorze LCD jest nieporównywalnie tańsze i szybsze niż druk i dystrybucja papierowych reklam, plakatów, standów czy banerów. Wyobraźmy sobie, jak kosztowne i czasochłonne jest zorganizowanie wysyłki po 1 sztuce plakatu do 100 oddziałów banku – to koszt druku plakatu, tuby, w którą musi być on opakowany, znaczka lub opłaty kurierskiej. Natomiast dystrybucja kontentu cyfrowego to po prostu wysłanie jednej wiadomości e-mail do 100 odbiorców! System Digital Signage z centralnie zarządzanym kontentem umożliwia elastyczne podejście do dystrybucji przekazu. W zależności od potrzeb – w jednej lokalizacji można emitować treści informacyjne, w innej reklamowe lub informować o zróżnicowanych promocjach w różnych punktach sprzedaży. Kolejną zaletą cyfrowych nośników jest możliwość zastosowania w miejscu sprzedaży rozwiązań dotykowych i nawiązania interakcji z odbiorcą. To trend coraz częściej wykorzystywany w nowoczesnych instalacjach POS. Kioski dotykowe to już niemalże codzienność, ale spotykamy również podłogi interaktywne czy nawet dotykowe witryny sklepowe. Zaimplementowane do standów POS monitory dotykowe pozwalają klientom uzyskać szczegółowe informacje na temat produktów bądź usług. W chwili obecnej cyfrowy nośnik może przejąć funkcję wirtualnego sprzedawcy, dzięki któremu wybór określonego produktu czy rozwiązania staje się o wiele łatwiejszy. Mimo że przygotowanie samego kontentu reklamowego w cyfrowej postaci jest tańsze niż produkcja tradycyjnych drukowanych materiałów POS, to jednak zainstalowanie całego systemu Digital Signage w miejscu sprzedaży wymaga wiedzy technicznej i relatywnie sporych nakładów finansowych. I chyba te czynniki najbardziej powstrzymują inwestorów przed wdrażaniem tego typu rozwiązań. Wydaje się, że reklamy cyfrowe nie mogą całkowicie wyprzeć tradycyjnych. Te dwa systemy komunikacji z klientem będą harmonijnie współistnieć, bo dla każdego z nich jest miejsce i każdy z nośników może być skuteczniejszy na danych polach. n Cyfrowe displeje są stosowane w różnych formatach; czy obserwuje się przewagę wielkiego formatu? Na jakie rynki i do jakich odbiorców jest kierowany ten typ reklamy? M.O.: Najpowszechniej stosowanym obecnie nośnikiem DS jest monitor 42-calowy. Jednak w zależności od potrzeb instalacji ekran cyfrowy może mieć przykładowo 8 cali (np. cyfrowa ramka w salonie fryzjerskim) lub 22 cale (monitor desktopowy przy kasie, w markecie). Nie można jednak zapominać, że rozmiar pojedynczego ekranu nie wytycza rozmiaru całościowej powierzchni reklamowej. Z monitorów wielkoformatowych można budować ściany wideo w przykładowych konfiguracjach 2x2 lub 3x3 monitory albo nawet złożone ze 100 monitorów, co np. przy modelu 46-calowym pozwala uzyskać powierzchnię reklamową o wymiarze 60 m2! Tego typu powierzchnie są nie tylko efektowne, ale też efektywne komunikacyjnie. W wielu miejscach sprawdzą się również projektory, na bazie których można budować tak ciekawe rozwiązania jak podłoga interaktywna czy interaktywna witryna sklepowa. Systemy Digital Signage najczęściej spotykamy na lotniskach (to systemy czysto informacyjne z rozkładem lotów lub reklamowe np. w części handlowej lotniska). Cyfrowe systemy informacyjne wykorzystują chętnie również instytucje takie jak urzędy, sądy oraz miejsca użyteczności publicznej, np. muzea. Natomiast Digital Signage w celach reklamowych czy informacyjno-reklamowych najpowszechniej wykorzystują banki, operatorzy telefonii, galerie handlowe, sklepy wielkopowierzchniowe czy stadiony. n Jaka jest oferta firmy NEC w dziedzinie DDS? Czy mógłby Pan wymienić najistotniejsze cechy ekranu przeznaczonego do tego rodzaju zastosowania? M.O.: Oferta nośników DS stale się rozszerza, a jeżeli mowa o monitorach wielkoformatowych, to pod marką NEC oferujemy obecnie 16 modeli od 32 do 82 cali. Nasze portfolio obejmuje zarówno monitory podstawowe, do prostych instalacji, poprzez modele profesjonalne, gdzie wymagana jest praca w trudnych warunkach 24/7, jak i monitory do specjalnych zastosowań, np. monitory z ultracienką ramką ekranu do budowy ścian wideo, monitory o bardzo wysokiej jasności do instalacji semi-outdoorowych czy monitory o niestandardowych proporcjach ekranu (16:4). Oferujemy nie tylko nośniki – bazując na naszej ofercie można zbudować kompletne, kompatybilne rozwiązanie: monitor, uchwyty montażowe, źródła sygnału takie jak minikomputery czy mediaplayery, oprogramowanie Digital Signage do zarządzania kontenerem, szyby i obudowy ochronne na monitory oraz wiele innych. Wybierając odpowiedni ekran do instalacji należy zwrócić uwagę na kilka rzeczy. Najczęstszym błędem jest używanie w systemach DS komponentów, które nie są przystosowane do tego typu instalacji. Głównie są to telewizory LCD. Tańszy od monitora, telewizor jako urządzenie zaprojektowane do użytku domowego nie wytrzyma intensywnej eksploatacji i szybko trzeba go będzie zastąpić kolejnym nośnikiem, co w ostatecznym rozrachunku w ogóle się nie opłaci. Należy szukać produktów, które pozwalają na intensywną pracę, np. posiadają zaawansowany system chłodzenia monitorów zabezpieczający nośnik przed przegrzaniem i w ostateczności uszkodzeniem. Monitor wielkoformatowy, jako profesjonalny element sieci Digital Signage, powinien mieć również możliwość zdalnego sterowania poprzez port RS-232 lub sieć LAN, pracować zarówno w orientacji poziomej, jak i pionowej oraz stwarzać możliwość utworzenia pętli sygnałowej (powielenie przekazu z jednego źródła sygnału na kilka monitorów). Powinien umożliwiać też profesjonalny, bezpieczny montaż. W wielu przypadkach konieczna jest prosta integracja monitora wielkoformatowego z dodatkowym urządzeniem czy z ekranem dotykowym lub obudową ochronną. n Dziękuję za rozmowę. Rozmawiała Iwona Zdrojewska