Coraz bardziej popularny druk cyfrowy powinien być rozpatrywany raczej w kategoriach szansy na większy zysk niż obowiązku. Wszyscy przecież słyszeliśmy już o jego osiągnięciach przy drukowaniu małych nakładów. Artykuł ten ma jednak na celu przedstawienie druku cyfrowego od strony, której jeszcze nie znacie: jego najnowszych osiągnięć i trendów, tak, aby każdy był w stanie podjąć decyzję odnośnie do swojej przyszłości w przemyśle poligraficznym.
Od pojawienia się pierwszej drukującej maszyny cyfrowej w roku 1980 ich sprzedaż i zapotrzebowanie rynku na nie nieustannie rośnie. Ponadto 78% czterokolorowych prac jest na dzień dzisiejszy drukowana w nakładzie mniejszym niż 5000 stron, co wyraźnie pokazuje, jak daleko posunęła się personalizacja. Ogólnie rynek poligraficzny produkuje 3800 mld stron rocznie, z czego 230 mld stron (200 mld czarnobiałych i 30 mld kolorowych) drukowanych jest metodą cyfrową. Widać więc tu ogromny potencjał dla druku cyfrowego, szczególnie kolorowego.
Tak mówi o nim Robert Corbishley, Public Relation Manager systemów produkcyjnych firmy Xerox na Europę: Druk cyfrowy znajduje zastosowanie w drukowaniu książek, bezpośrednich listów reklamowych, druku transakcyjnym i dodatkowych drukach na żądanie. Nowy rodzaj druków personalizowanych i potrzeba drukowania ich w małych nakładach, ale praktycznie nieustannie generuje ogromne możliwości dla naszych klientów.
Oto najważniejsze prognozy na najbliższe trzy lata: druk na żądanie: 12% roczny wzrost (handel detaliczny); czas wykonania pracy: 33% prac będzie gotowych w ciągu 24 godzin; druk kolorowy: 27% wzrost kolorowych wydruków cyfrowych.
Firmy wybierają cyfrowe rozwiązania
Wszyscy przedsiębiorcy naturalnie bronią swoich produktów, szukając jak najlepszych rozwiązań w celu zwiększenia sprzedaży i zadowolenia klienta. Dzisiejsza oferta druku cyfrowego, który początkowo miał służyć do niskich nakładów, daje możliwości drukowania wielu specyficznych aplikacji. Szybki druk na szerokiej gamie materiałów wprowadził tę technologię na rynek druku na żądanie. Trend ten prawdopodobnie utrzyma się w przyszłości. Można go zrozumieć patrząc na prace dzisiejszych użytkowników druku cyfrowego i obserwując najnowsze rozwiązania tej technologii.
Wielu drukarzy offsetowych przestawia się na druk cyfrowy. Właściwości niskonakładowego druku cyfrowego, które zwracają ich szczególną uwagę, to rozdzielczość, liczba wydrukowanych stron na minutę, pojemność systemu do nakładania papieru, wybór opcji druku (farba lub toner) oraz możliwość jednoczesnego zadruku obu stron (technologia duplex). Na dzień dzisiejszy różne firmy oferują różne możliwości:
Océ, 250 str./min, rozdzielczość 600x1200 dpi, technologia duplex, pojemność podajnika papieru 13 800 arkuszy;
Xeikon, 160 str./min, rozdzielczość 600 dpi, technologia duplex;
HP, 68 str./min, rozdzielczość 1200 dpi, technologia autoduplex, pojemność podajnika papieru 6700 arkuszy;
Xerox, 100 str./min, rozdzielczość 600x600 dpi, pojemność podajnika papieru 30 000 arkuszy;
Kodak, 100 str./min, rozdzielczość 600 dpi, technologia duplex, pojemność podajnika papieru 71 000 arkuszy.
Dane te dotyczą druku kolorowego. Wszystkie maszyny wymienionych producentów drukują tonerami oprócz HP, który używa płynnych farb.
Podsumowując, sektor druku cyfrowego oferuje dziś druk z prędkością od 68 do 250 stron na minutę, pojemność podajnika papieru wynosi od 6700 do 71 000 arkuszy, rozdzielczość od 600 do 600x1200 dpi, natomiast miesięczna liczba wydruków mieści się w przedziale od 200 000 do 8 mln. W przyszłości druk cyfrowy skupi się na zwiększeniu produkcji oraz upowszechnieniu technologii duplex. Już obecnie cyfrowe maszyny drukujące oferują cięcie papieru i jakość wydruków porównywalną z drukiem offsetowym.
Droga do nowych możliwości
Mocnym punktem technologii cyfrowej jest druk komercyjny, jednak ciągle zmieniający się rynek ujawnia coraz to nowe ścieżki rozwoju. Ogromny sukces aparatów cyfrowych (i co za tym idzie coraz większa ilość fotografii cyfrowych) otworzył jedną z dróg rozwoju, jaką jest rynek artykułów personalizowanych takich jak fotoalbumy, kalendarze, koszulki itp. Ten potencjalny rynek jest ogromny: HP Indigo wydrukował ponad 7 mln spersonalizowanych produktów na całym świecie i planuje 94% wzrost do roku 2010, osiągając wartość 3000 mln euro.
Przewiduje się, że ilość zdjęć zrobionych przez aparaty fotograficzne i telefony w Europie Zachodniej wzrośnie o 17,8% od roku 2003 do roku 2010 – mówi Jakob Bovin, manager Indigo Digital Press, HP EMEA. – W 2006 r. powstały 63 mld zdjęć, z czego 14 mld zostało wydrukowanych. Szacuje się, że w 2011 roku te liczby osiągną odpowiednio 110 i 24 mld. Europejski rynek personalizowanych produktów fotograficznych jest coraz bardziej powszechny, a klienci zauważają jego ogromne możliwości i coraz chętniej z nich korzystają.
Freek Jochems, rzecznik komunikacji Océ N.V., następująco widzi przyszłość druku cyfrowego: Przewidujemy, że ilość kolorowych wydruków z roli będzie się podwajać każdego roku. Obecnie druk transakcyjny to setki miliardów czarno-białych stron każdego roku, przy czym jedynie 2-3 mld stron drukowane są w pełnym kolorze. Duże potencjalne możliwości widzi on również w dziedzinie druku książek, który stanowi obecnie największy segment rynku druku offsetowego: Rynek druku offsetowego to 400 miliardów euro; gdyby choć 1% tej produkcji przestawił się na druk cyfrowy, oznaczałoby to wzrost rynku druku cyfrowego o 13%.
Will Mansfield, dyrektor marketingu rozwiązań do druku cyfrowego EAMER firmy Kodak, również prezentuje swoje prognozy na rok 2008. Wyodrębnia on pięć trendów:
rynek fotograficznych produktów spersonalizowanych znacznie wzrośnie (kubki, kalendarze, koszulki itp.);
wzrost ilości druków transakcyjnych, łączących informacje dla klienta z informacjami promocyjnymi. Przewidywany wzrost transpromo w Europie to 13% rocznie;
nowe technologie web umożliwiające m.in. akceptację prac poprzez sieć czy monitorowanie procesu ich produkcji. Są to technologie jeszcze raczkujące, ale widać w nich ogromny potencjał;
trendy ekologiczne: coraz większy nacisk kładziony jest na
ograniczenie zużycia energii i zmniejszenie ilości produkowanych odpadów. Druk cyfrowy jest przyjazny dla środowiska. Wszystkie materiały wykorzystywane przy druku na urządzeniach firmy Kodak nadają się do recyklingu;
rozwój firm oferujących usługi z zakresu druku cyfrowego.
Jak widać, druk cyfrowy pokonuje wszelkie bariery; ograniczenia to kreatywność i wyobraźnia.
Dlaczego druk cyfrowy odnosi taki sukces
Drukarze, którzy zdecydowali się na produkcję cyfrową, szybko odczuwają jej zalety. Należą do nich znaczne oszczędności kosztów produkcji czy duże możliwości druku. Prace mogą być szybko przygotowywane, drukowane w małym nakładzie i w konkurencyjnej cenie w porównaniu z tradycyjnymi technikami drukowania. Druk cyfrowy umożliwia drukowanie tego, co trzeba i kiedy trzeba, a wszelkie zmiany w pracach mogą być dokonywane bez dodatkowych kosztów.
drupa 2008 bez wątpienia poruszy ten temat. Nadchodzące największe targi przemysłu poligraficznego będą nie tylko cyfrową drupą, ale też skupią się na druku typu inkjet. Krótko mówiąc, stworzą nowe możliwości dla oferujących usługi drukowania.
Opracowanie: DS