Druk elektroniki jako sposób na dywersyfikację
6 gru 2016 14:50
Ostatnio coraz częściej opakowania drukowane są z cyfrowymi antenami oraz etykietami. Komercyjni drukarze mogą dzięki temu poszerzyć swoją działalność o nowe źródło dochodów przy małym ryzyku, ponieważ istniejące urządzenia można przystosować do tego typu druku.
Elektroniczne informacje identyfikacyjne znajdujące się na etykietach odczytywane są za pomocą fal radiowych, znanych jako RFID. Najbardziej ekonomiczną metodą produkcji etykiet RFID jest ich druk, a najłatwiejszy w druku element stanowi antena etykiety. Specyfikacje klientów wymagają odmiennych częstotliwości pracy anteny, najistotniejsza jest więc precyzja drukowania.
Amerykańska firma Spartanics jest czołowym producentem anten RFID. W roku 2005 przejęła firmę Klemm będącą znanym niemieckim producentem laserowych wykrojników i zautomatyzowanych maszyn sitodrukowych. Firma Spartanics znacznie unowocześniła wyposażenie firmy Klemm. Posiada ona obecnie jedyne na świecie urządzenia, które mogą wykonywać druk na różnych podłożach o zróżnicowanych grubościach oraz o szerokości wynoszącej zaledwie 12 mikronów. W okresie ostatnich dwu lat setki milionów anten RFID zostało wydrukowanych zarówno na liniach Spartanics do druku rotograwiurowego, jak i na płaskich maszynach sitodrukowych.
Kluczowym czynnikiem decydującym o powodzeniu całego procesu drukowania jest wybór odpowiedniej farby drukarskiej. Wynika to z faktu, że szybkość i jakość produkcji są uzależnione od wzajemnej relacji farba/podłoże, precyzyjnej kontroli naciągnięcia sit oraz czasu schnięcia farb drukarskich. Farba do druku elektroniki jest bardzo droga, ponieważ często zawiera srebro metaliczne ze względu na jego doskonałe własności elektroniczne i przewodnictwo. Firma Spartanics dostosowuje swoje maszyny do druku elektroniki zgodnie z wymaganiami poszczególnych farb. Najwięcej uwagi należy poświęcić właściwemu transportowi podłoża oraz odpowiednio szybkiemu schnięciu farb. Ponadto na maszynach zamontowane są systemy optyczne do wykrywania i usuwania wybrakowanych elementów.
Po wydrukowaniu anteny należy dołączyć do niej pozostałe komponenty elektroniczne. Jest to o wiele bardziej precyzyjny proces aniżeli pozycjonowanie poszczególnych elementów druku. Klienci wybierają z szerokiej kolekcji układów scalonych bazując na kompleksowości stosowanych przez nich etykiet i poziomie ich wymaganej funkcjonalności. Najprostsze z nich odczytują tylko numery z etykiet. Nalepki najnowszej generacji przechowują różnorodne dane takie jak data, numer partii produkcyjnej, nazwa przedmiotu itp. Ilość danych zależy od wyznaczanych im funkcji. Jeżeli uda się osiągnąć precyzję i powtarzalność procesu drukowania, to pojawią się olbrzymie możliwości w dziedzinie druku elektroniki.
Na podstawie artykułu w „Graphic Arts” opracował TG