Oddanie do druku czerwcowej Poligrafiki przypadło na ostatnie dni trwania targów drupa, dlatego nie mieliśmy szans już w tym zeszycie opisać wszystkich najważniejszych premier. Zwróciliśmy się więc do polskich przedstawicieli firm, których udało nam się spotkać w Düsseldorfie z prośbą o wskazanie najważniejszego – ich zdaniem – produktu prezentowanego na targach. Większość miała problem ze wskazaniem jednego, wszystko wydawało się bowiem ważne i ciekawe.
Będę miał trudność z podaniem jednej najważniejszej premiery, bo najważniejszych jest przynajmniej kilka – zawahał się Krzysztof Pindral, prezes Heidelberg Polska. – Z pewnością olbrzymie wrażenie robią maszyny XL162, XL105 z odwracaniem i skróconym do minimum czasem narządu oraz oczywiście zintegrowany system Prinect wzbogacony o nowe funkcjonalności.
Numer jeden to nowa generacja Direct Drive – zdecydowanie stwierdził natomiast Krzysztof Pietrzak, dyrektor sprzedaży w manroland Polska. – Pozwala ona na wydrukowanie 169 prac w nakładzie 1000 odbitek każda w ciągu 24 godzin. Warto dodać, że poprzednia wersja Direct Drive pozwalała na realizację 103 prac w ciągu doby, a proces udoskonalania tej funkcji jeszcze nie jest zakończony.
Zarówno na stoisku Shinohary, jak i Akiyamy najważniejsze jest zamiłowanie do techniki – po krótkim namyśle stwierdził Bogusław Kiszka, wiceprezes zarządu firmy Mercator Poligrafia. – Patrząc na rozwiązania obu japońskich producentów można dojść do wniosku, że osoby tworzące te produkty kochają technikę – to znamienne, że najwięcej uwagi poświęcono maszynom, a nie stoisku i jego atrakcyjnej wizualizacji, występom tancerek itp. Na pewno trudno przejść obojętnie obok Mega JPrint z dwiema wieżami lakierującymi na stoisku Akiyamy oraz maszyny z dostawką foliującą na stoisku Shinohary.
W moim przekonaniu najważniejszą, przełomową wręcz technologią, jaką pokazał koncern Ryobi na drupie, było suszenie UV oparte na LED zamiast na konwencjonalnych lampach UV. Mam nadzieję, że już wkrótce będzie dostępne komercyjnie, wnosi bowiem coś zupełnie nowego do technologii offsetowej. To rozwiązanie cieszyło się zresztą największym zainteresowaniem zwiedzających stoisko Ryobi, którzy także podkreślali jego rewolucyjność – podzielił się swoją opinią Jacek Kuśmierczyk, prezes zarządu Grafikus Systemy Graficzne Sp. z o.o.
Nowy sztandarowy produkt Komori mający premierę na drupie to maszyna Lithrone SX40 o powiększonym do 750x1050 mm formacie arkusza i prędkości zwiększonej do 18 tys. ark./h oraz nowych rozwiązaniach w samonakładaku, zespole drukującym i wykładaniu – podkreślał Mariusz Tosiński, regionalny szef sprzedaży w firmie Reprograf. – Jest też możliwość nakładania w linii folii do złoceń, lakieru UV, wytłaczania i sztancowania na potrzeby druku opakowań.
Firma Mitsubishi podczas targów prezentuje de facto jeden produkt – maszynę drukującą w formacie B1 – wyjaśniał Mirosław Bartas, wiceprezes zarządu firmy Derya – ale w różnych konfiguracjach zespołów farbowych. Można wyróżnić trzy najważniejsze aspekty świadczące o jakości tych maszyn; są to: bardzo wysoka jakość pasowania, prędkość drukowania – maszyna drukuje z maksymalną praktyczną prędkością 16 200 ark./h oraz dublowanie większości funkcji sterowanych automatycznie przez narząd ręczny, dzięki czemu w razie jakichkolwiek problemów można dokończyć druk pracy na maszynie przed przyjazdem serwisu.
Rewolucją w dziedzinie fleksografii jest nowa maszyna Comexi, do której farby opracowała specjalnie firma Sun Chemical – zdradził Wojciech Karlicki z firmy Grafikus Systemy Graficzne Sp. z o.o., polskiego przedstawiciela włoskiego producenta. – Jest to rozwiązanie wpisujące się w „zielony” trend drupy – wszystkie warstwy farby nanoszone są mokro na mokro i utrwalane praktycznie jednocześnie dzięki akceleratorowi w 98%! Nie stosuje się żadnych rozpuszczalników, dzięki czemu opakowania wyprodukowane na tej maszynie mogą mieć kontakt z żywnością.
Moim zdaniem najciekawsze jest to, co stanowi nowość – uważał Bogusław Decowski, odpowiedzialny za sprzedaż systemów gazetowych w Agfa Graphics. – Z obszaru moich odpowiedzialności w firmie Agfa jest to płyta proekologiczna, która świetnie wpisuje się w oba trendy drupy 2008: digital prepress oraz proekologii.
Myślę, że naszych polskich klientów, także tych potencjalnych najbardziej zainteresuje system Xerox 700, który cenowo pozycjonujemy znacznie poniżej systemu 5000, a który charakteryzuje się dużymi możliwościami – wyraził opinię Stanisław Pieczara, PSG marketing manager w firmie Xerox Polska.
Bez zapoznania się z licznymi funkcjonalnościami Unified Workflow nie należy opuszczać drupy – stwierdził Swapan Chaudhuri, country manager Kodak Polska. – Zaletą tego rozwiązania jest to, że każdy może dobrać dla siebie taką konfigurację, jakiej potrzebuje.
Web Inkjet Press firmy HP to moim zdaniem urządzenie mające szansę odmienić wizerunek druku cyfrowego, mimo że na drupie pokazywana jest technologia, a sama maszyna będzie gotowa dopiero pod koniec 2009 roku. Jeśli wszystkie założenia sprawdzą się w modelu prezentowanym na targach, to system ten pozwoli na uzyskanie odbitki równie taniej lub nawet tańszej niż w technologii offsetowej – stwierdził Edward Godawa z firmy Digiprint, obecny na stoisku HP.
Najlepszymi spośród naszych produktów prezentowanych na targach przeznaczonymi dla drukarń offsetowych są imagePRESS C6000 VP z nowymi kontrolerami i opcjami oraz imagePRESS C7000 VP – nie miał wątpliwości Krzysztof Płochocki, chanel marketing specialist professional print, Canon Polska. – Urządzenia te bardzo dobrze integrują się z drukiem offsetowym, ze stosowanymi systemami workflow czy systemami proofingowymi. Wywołują one olbrzymie zainteresowanie przedstawicieli drukarń stosujących technologię offsetową.
Najważniejsze są trzy elementy związane po pierwsze z jakością, po drugie z wydajnością, a po trzecie z integracją systemów softwareowych z naszym RIP-em – uznał Adam Ambrożkiewicz, area manager Poland w firmie Xeikon. – Przebojem drupy jest także z pewnością druk z rozdzielczością 1200 dpi, jaki oferują prezentowane przez nas urządzenia. Mnie osobiście najbardziej zaskoczył system do produkcji etykiet Xeikon 3300, z którym – podobnie jak pozostali handlowcy – zapoznałem się dopiero na targach.
Na stoisku Epsona widać wyraźnie, jak dynamicznie rozwija się technologia druku piezoelektrycznego – deklarował Tomasz Kuciński, account manager w firmie Epson – również z pożytkiem dla branży poligraficznej. Myślę, że dla tego obszaru najważniejsze są nowe systemy proofingowe zintegrowane z urządzeniem pomiarowym X-Rite, przystosowane do zdalnej współpracy. Warto także zwrócić uwagę na pierwsze 8-kolorowe maszyny ekosolwentowe na rynku naszej produkcji oraz urządzenia do druku etykiet.
Najciekawszym produktem prezentowanym przez naszą firmę na targach jest demonstrator technologii kolorowej drukarki laserowej InfoPrint C900 – stwierdził Jacek Kruciński, territory manager Poland, InfoPrint Solutions Company. – To maszyna, którą planujemy wprowadzić do sprzedaży w czwartym kwartale bieżącego roku. Jest idealnie dopasowana do potrzeb klientów z sektora poligraficznego. Obsługuje bardzo szeroką gamę mediów oraz oferuje wysokiej jakości kolor przy rozdzielczości do 2400 dpi. Będzie to bardzo interesująca drukarka dla szerokiej gamy aplikacji.
Najistotniejsze targowe nowości przedstawili Otto Eblen, menedżer ds. głowic inkjetowych Atlantic Zeiser i Rene Robak, prezes spółki Emis – jej polskiego przedstawiciela: Są to głowice wykorzystujące technologię inkjet UV: Omega 210 o szerokości druku 210 mm (dla formatu A4) i rozdzielczości 360 dpi oraz Omega 36/36 HD (720 dpi) do drukowania na różnych podłożach (a nawet elementach elektronicznych) zmiennych danych. Są adresowane głównie do producentów etykiet farmaceutycznych, umożliwiają też tworzenie kart personalizowanych z kodowanym paskiem magnetycznym. Interesującym urządzeniem jest także BrailleJet do drukowania pismem Braillea. Firma opracowała również nowy ekoprzyjazny system suszenia SmartCure na bazie LED, który nie emituje tak wysokich temperatur jak systemy UV oddziałujących na papier i inne wrażliwe materiały.
Jednym z ważniejszych elementów naszego stoiska było oprogramowanie workflow XMF znajdujące się na kilku odrębnych stanowiskach – poinformował Piotr Orliński, kierownik ds. kluczowych klientów i komunikacji marketingowej Fujifilm Polska. – Oprogramowanie stanowiło swoiste centrum dowodzenia sterujące pracą naświetlarek: fioletowych V8 HD, V6 HD, termicznych T9500 i T6300, urządzeń do proofingu Epson 7880 i 11880 oraz drukarek wielkoformatowych Inca Spyder 320 i Acuity. System zintegrowany był z systemem odbitek próbnych Color Manager +. Ważnym elementem była również technologia fioletowa z bezchemiczną płytą PRO V i termiczna z bezprocesową PRO T.
Najważniejszą nowością jest system produkcyjny PuzzleFlow4, w którym wprowadziliśmy wiele nowych funkcji w znaczącym stopniu usprawniających pracę z programem i integrację z rozwiązaniami innych dostawców. Duże wydawnictwa i drukarnie zainteresować powinien natomiast PuzzleFlow Color Server, program pozwalający na redukcję zużycia farby podczas drukowania – powiedział Tomasz Drążek, szef projektu PuzzleFlow w firmie ACCHSH.
Jednym z ciekawszych naszych produktów jest nowy system broszurujący Duplo 3500 dla średnich nakładów – stwierdził Tomasz Gajkowski, dyrektor generalny Duplo Polska. – Składa się on ze zbieraczek podciśnieniowych, agregatu szyjąco-złamującego i obcinarki czołowej. DBM-350 pracuje z prędkością 3000 broszur na godzinę i oferuje szycie drutem 80-stronicowych broszur. System może znaleźć zastosowanie w różnorodnych aplikacjach począwszy od produkcji okładek na płyty CD aż po 80-stronicowe broszury o formacie A4 i A3. Stanowi on idealne rozwiązanie zarówno dla drukarń offsetowych jak i cyfrowych.
Najważniejszą zaletą maszyn Horizon jest ich inteligentna automatyka – podkreślał Mirosław Bartas, wiceprezes zarządu firmy Derya. – Wszystkie urządzenia firmy Horizon, od najprostszych do najbardziej skomplikowanych, są w pełni zautomatyzowane. Chciałbym również położyć nacisk na słowo „inteligentna”. Maszyny mają wiele możliwości zamontowania urządzeń, które pozwalają na przykład na segregowanie nakładu czy kontrolę nakładu za pomocą czytnika kodów kreskowych bądź różnego rodzaju kontrole za pomocą kamer.
Warto zwrócić uwagę na koncepcję zbierania i pakowania w folię nieprzewidującą braków i dającą gwarancję, że 100% paczek jest zebranych w zadanej konfiguracji. Duże wrażenie robi także na klientach Unidrum, pozwalający na zmianę formatu produkcji w niespełna minutę – informował Jacek Bucholc, dyrektor zarządzający Ferag Polska.
Do naszych nowości należy między innymi cała linia cyfrowa, gdzie jedna osoba jest w stanie wytworzyć produkt od początku do końca: z jednej strony zakłada się rolę, z drugiej wychodzi gotowa, przycięta, przygotowana do sprzedaży książka – tłumaczył Jacek Kobyliński, dyrektor zarządzający Müller Martini Polska. – Istotną sprawą jest także zmiana koloru maszyn. Kolor – laser blue – został specjalnie dla nas zaprojektowany i ma pobudzać do pracy. Maszyny są też bardziej przejrzyste: można do nich zajrzeć, są bardzo łatwe w obsłudze, wszystkie posiadają także ten sam interfejs.
Moim zdaniem jedne z ciekawszych produktów prezentowanych na stoisku Bobst to przystawka AccuBraille, która swojej pierwszej światowej instalacji doczekała się w Polsce, w drukarni Tamir. Ciekawy jest także system plazmowy, który można zaimplementować na każdej maszynie. Pozwala on na naniesienie kleju doprowadzonego do stanu plazmy na powierzchnię powlekaną czy lakierowaną bez konieczności usunięcia powłoki. Takie połączenie klejowe jest bardzo trwałe – stwierdził Paweł Kocik, kierownik sprzedaży w Bobst Group Polska Sp. z o.o.
Jako Henn Group reprezentujemy wielu producentów urządzeń introligatorskich, dlatego trudno wskazać jeden szczególny produkt – wyjaśniał Marek Borodajko-Żbikowski, dyrektor zarządzający Henn Group Polska. – Polscy klienci szukają jednak przede wszystkim urządzeń sztancujących i maszyn do zestawiania okładek.
Bardzo ciekawym produktem firmy Sanwa jest automat wykrawająco-tłoczący z najnowszej linii Axia. Automat sztancujący jest przeznaczony do precyzyjnego wykonywania trudnych i wymagających prac, stąd wywodzi się nazwa całej linii: Axia, która w języku greckim oznacza jakość – tłumaczył Tomasz Marczewski, prezes zarządu firmy ITTP. – Automat stanowi kontynuację swoich poprzedników produkowanych od kilkudziesięciu lat, jednakże wyróżnia się zastosowaniem w jego konstrukcji jeszcze dalej idących udoskonaleń w kwestii transportu arkusza – unikalny 230-stopniowy system transportu arkusza pozwala na pracę z materiałami o szerokim zakresie gramatur bez ubytków jakościowych. Obecnie jest to jedyny taki system na świecie.
Na stoisku firmy Beiren prezentowana jest kompletna maszyna sztancująca MPQ1050 z usuwaniem odpadów, która została zakupiona przez naszą firmę na zamówienie klienta – zdradził Krzysztof Pisera, dyrektor rozwoju i marketingu w firmie Scorpio. – Warto zwrócić także uwagę na linię zbierająco-szyjącą Beiren LQ010, także zakupioną przez nas do Polski.
Na drupa 2008 promujemy nasze najważniejsze osiągnięcie – powłokę Lototec, która kładziona jest na walce farbowe i nawilżające. Pozwala ona osiągnąć wysokiej gładkości powierzchnie, co przekłada się na lepsze przekazywanie farby na płytę i praktycznie brak zjawiska jej rozwarstwiania się. Do kałamarza natomiast nie przedostają się drobiny papieru. Najlepszą rekomendacją naszych walców jest fakt, że są one wykorzystywane w maszynach Heidelberg – podkreślał Krzysztof Jasiński, kierownik działu handlu i marketingu Ligum Pol Sp. z o.o.
Do najważniejszych produktów pokazanych przez firmę Böttcher na tegorocznej drupie należy powłoka gumowa dla wałków wodnych Pro Aqualis – stwierdziła Małgorzata Olszewska-Nowicka, prokurent w firmie Böttcher Polska. – Wspomaga ona druk bezalkoholowy, wykazując jednocześnie odporność na uszkodzenia chemiczne, które czasem w takich procesach się pojawiają. Kolejny ważny produkt to BlueSleeve – fotopolimerowa forma fleksograficzna do grawerowania laserowego. Mamy także nową ofertę dla klientów stosujących lakiery UV: płytę polimerową do lakierowania BöttcherTop 1008.
W dziale flekso możemy się pochwalić nowym systemem WetFlex, w którym farba schnie w wyniku utwardzania strumienia elektronów – oznajmiła Monika Galińska, key account manager – Liquid Inks, Sun Chemical Sp. z o.o. – Jesteśmy jedynym producentem farb posiadającym tego typu system. Potrzebne są do niego specjalne maszyny, dlatego też firma Sun Chemical współpracuje w tym zakresie z firmami Comexi i Energy Science Inc (ESI). Farby WetFlex nanoszone są na mokro przy użyciu maszyny Comexi wyposażonej we wspólny cylinder dociskowy, po czym są utrwalane za pomocą systemu naświetlania EZCure-DF EB firmy ESI znajdującego się na końcu maszyny.
W związku ze zmianą filozofii firmy staramy się oferować jak najbardziej uniwersalne folie dostosowując się do potrzeb rynku – tłumaczyła Krystyna Cippert, dyrektor handlowy firmy PC Print będącej polskim przedstawicielem firmy Kurz. – Na targach prezentujemy całą gamę naszych produktów. Jedną z ciekawostek są nowe folie do druku. Cold foiling – folie na zimno – mogą być zadrukowywane farbami UV zarówno z roli, jak i w postaci arkuszy. Pozwalają one na tworzenie wysokiej jakości produktów przy stosunkowo niewielkich kosztach.
Zupełną nowością w ofercie firmy ITTP jest urządzenie umożliwiające wytloczenie na opakowaniu oznakowania w języku Braillea – poinformował Tomasz Marczewski, prezes zarządu firmy ITTP. – W związku z tym, iż Unia Europejska zaleciła przystosowanie opakowań dla osób niewidomych i słabo widzących, wszystkie polskie firmy farmaceutyczne będą musiały wprowadzić zmiany w oznakowaniu swoich produktów. Oferowane przez ITTP urządzenie jest jednym z nielicznych na rynku, które może być zintegrowane z dowolną sklejarką. Jego cechą charakterystyczną są duże możliwości tłoczenia alfabetu Braillea, który może być nałożony praktycznie w dowolnym miejscu, na czterech panelach, a każdy panel może posiadać 16 znaków, tzw. liter alfabetu w języku Braillea. Dodatkowo urządzenie to posiada zintegrowany moduł do przygotowania matryc do wytłaczania znaków Braillea, dzięki czemu nie trzeba korzystać z usług firm zewnętrznych wykonujących tego rodzaju płyty.
Najważniejsza nowość firmy Just Normlicht to z pewnością system LED Proof Control: pierwsza generacja lamp opartych na świetle LED – stwierdził Sławomir Wojtaś, właściciel Zakładów Artystycznych ART. – Na targowym stoisku znajduje się prototyp urządzenia, które – jak sądzę – w ciągu miesiąca wejdzie do stałej produkcji. Poza tym wiele firm, także polskich, jest zainteresowanych urządzeniem Virtual proofStation, czyli metodą proofa wizualnego akceptowanego na monitorze, dzięki czemu unika się wydruku próbnego.