Etykietowa revolucja
6 gru 2016 14:59

Targi Labelexpo Europe 2015, odbywające się w dniach 29 września – 2 października w Brukseli, były rekordowe zarówno pod względem liczby zwiedzających, wystawców, jak i powierzchni wystawienniczej. W tym roku świętowały również swoje 35-lecie. Tegoroczna edycja największej europejskiej imprezy dla producentów i przetwórców etykiet i opakowań w ciągu 4 dni przyciągnęła 35 739 zwiedzających ze 146 krajów – o 12,4 proc. więcej niż w 2013 roku. Tradycyjnie najliczniej reprezentowane były największe rynki Europy, czyli Niemcy, Francja, Włochy i Wielka Brytania. Ze względu na lokalizację targów w pierwszej piątce znalazła się również Belgia. Blisko 20 proc. zwiedzających przybyło z innych kontynentów: Azji, Ameryki Północnej i Południowej oraz Afryki. Na powierzchni 34 566 m2 (o 11,65 proc. większej niż przed dwoma laty) najnowsze rozwiązania dla sektora etykiet i opakowań prezentowało 650 wystawców, o 50 więcej niż w 2013 roku. Bardziej cyfrowe niż kiedykolwiek Jeszcze kilka lat temu technologie cyfrowe były zdecydowaną mniejszością; w tym roku wydawało się, że cyfra była praktycznie wszędzie – czy to w postaci stricte cyfrowych, czy hybrydowych rozwiązań. Większość z nich opisywaliśmy już wyczerpująco we wrześniowej Poligrafice. Generalnie prezentowane na targach systemy można podzielić na trzy grupy. Do pierwszej należą stosunkowo niedrogie urządzenia tzw. entry-level, wykorzystujące głowice drukujące Memjet, często z utrwalaniem LED, przystosowane do drukowania na podłożach rolowych. Druga grupa to typowo cyfrowe systemy drukujące w technologii elektrofotograficznej lub inkjetowej: HP Indigo, Xeikon, EFI Jetrion, Durst, Domino, Screen, Epson oraz Konica Minolta. Wreszcie trzecia grupa to rozwiązania hybrydowe, łączące technologię druku fleksograficznego, sitodrukowego i inkjetowego. Oferują je m.in. FFEI (Graphium), Gallus (DCS 340), Mark Andy (Digital Series), Nilpeter, MPS. Maszyny te można wykorzystywać nie tylko do produkcji etykiet, ale również opakowań giętkich. To – obok cyfry – kolejny trend Labelexpo Europe 2015: wykorzystanie istniejących rozwiązań w nowych obszarach zastosowań. Druk opakowań jest obecnie kluczowy zarówno dla społeczności etykietowej, jak i dla nas, organizatorów targów Labelexpo – przyznaje Lisa Milburn, dyrektor zarządzająca Labelexpo Global. – 53 proc. wystawców tegorocznej edycji prezentowało rozwiązania dla opakowań giętkich, a 32 proc. – składanych. To czyni Labelexpo najbardziej zróżnicowaną imprezą wystawienniczą branży opakowań. Revolucja we flekso? Bobst Firenza, czyli przed przejęciem przez Bobst Group firma znana jako Nuova Gidue zaprezentowała na swoim stoisku rewolucyjną platformę REVO UV Digital Flexo. W skład zespołu REVO, oprócz Bobst Group, weszły takie firmy jak: Flint Group, Apex International, AVT, DuPont, Esko, UPM Raflatac oraz przetwórca opakowań Adare Group. Zaprezentował on nową technologię, wykorzystującą farby fleksograficzne UV o niskiej migracji do produkcji nowej generacji opakowań giętkich. Obecnie większość giętkich opakowań do żywności jest drukowana za pomocą farb fleksograficznych wodnych lub rozpuszczalnikowych, ewentualnie rozpuszczalnikowych rotograwiurowych. Technologia UV uchodzi za problematyczną ze względu na obecność fotoinicjatorów, które – jeśli nie są w pełni utwardzone – mogą migrować. Zespół REVO opracował technologię gwarantującą, że każdy metr folii w roli został w pełni utwardzony, a także, że barwy firmowe zostały dokładnie oddane dzięki zestawowi 7 farb procesowych. Podczas demonstracji płyty było przygotowywane „na żywo”, a następnie praca była drukowana na siedmiokolorowych maszynach fleksograficznych UV Bobst M4 i M6. Prezentacja na maszynie M6 obejmowała zmianę cylindra formowego bezpośrednio w maszynie, podczas gdy kolejna praca była identyfikowana przez kamery zainstalowane w urządzeniu i automatycznie inicjowany był narząd (ustawienie registra i docisku), dzięki czemu kolejne zlecenie drukowano bez konieczności zatrzymania maszyny. Nowością była semi-rotacyjna stacja z wykrojnikiem, pozwalająca na jego automatyczne podanie i montowanie na typowym cylindrze. Pełny model rotacyjny jest również dostępny. Prezentowana maszyna drukowała z wykorzystaniem płyt Cyrel EASY, farb fleksograficznych UV Flint oraz z nowym systemem mierzącym ilość światła UV emitowanego na każdym zespole, dzięki któremu finalny nabywca otrzyma certyfikat zgodności dla całej roli. Label Industry Global Awards Pierwszego dnia targów ponad 500 gości zebrało się podczas ceremonii rozdania prestiżowych nagród branżowych Label Industry Global Awards. Gala odbyła się już 12. rok z rzędu. Kurt Walker, były prezes organizacji FINAT otrzymał nagrodę za dorobek życiowy – wyróżnienie przyznawane osobom, które miały znaczący udział w rozwoju branży etykietowej przez okres co najmniej 25 lat. Tym samym Kurt Walker, zasłużony zarówno dla FINAT, jak i dla propagowania innowacji oraz najlepszych praktyk w branży etykietowej, dołączył do prestiżowego grona osób nagrodzonych w ubiegłych latach: Suzanne Zaccone z GSI Technologies, Tomasa Rinka z Ritramy, Steve'a Lee z RotoMetrics, Helmuta Schreinera, Larsa Eriksena z Nilpeter oraz Neila McDonough z FLEXcon. Nagroda w kategorii „Innowacja” dla firmy zatrudniającej ponad 300 osób trafiła do HP za oprogramowanie SmartStream Mosaic, które stoi za sukcesem kampanii Coca-Coli. Firmy zatrudniające do 300 osób, nagrodzone w kategorii „Innowacja”, to GEW za elektroniczny zasilacz RHINO oraz Lake Image Systems za skaner MaxScan. W kategorii „Sustainability” wyróżniony został Lintec za materiał KP5000, w 80 proc. produkowany z PET pochodzącego z recyklingu. Wybór zwycięzców z uznanego grona 17 finalistów był wyjątkowo trudny, bo wszyscy zasługi-wali na gratulacje i podziw – skomentował Mike Fairley, przewodniczący jury. – Nagrody zostały stworzone, aby docenić największe talenty i osiągnięcia w branży etykiet, a także najlepsze praktyki. Chcieliśmy nagrodzić poświęcenie, zaangażowanie i doskonałość, które każdego dnia przyczyniają się do rozwoju tego ekscytującego i dynamicznego sektora. Chcielibyśmy podziękować każdemu, kto wziął udział w tegorocznej edycji targów Labelexpo Europe – komentuje Lisa Milburn. – Głównymi trendami Labelexpo Europe 2015 były transformacja w kierunku produkcji opakowań oraz rozwiązania do produkcji niskonakładowej w postaci maszyn cyfrowych i hybrydowych. Opinie, jakie zebraliśmy od uczestników, były fantastyczne, a wystawcy nie kryli ogromnego zadowolenia z wysokiego poziomu sprzedaży maszyn oraz dużej ilości zapytań ofertowych. Trudno o bardziej udaną edycję targów w roku ich 35-lecia.